משתמש:נת- ה-/דרבוק

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של נת- ה-.
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של נת- ה-.

דרבוק הוא טקס הנערך על ידי חיילים בצה"ל, שנועד לחגוג את יציאתם הביתה, ונערך לרוב בערב שלפני היציאה הביתה. מקור השם הוא, כנראה, בדרבוקה המשמשת לליווי השירים השונים המושרים בטקס זה. הטקס אורך בין שעה לשעה וחצי. טקס זה כולל חוקים לא כתובים רבים, המקובלים בין החיילים.

טקס זה נערך בעיקר בפלוגות קרביות ותיקות, אך גם בקורסים צבאיים שונים, וכולל שלושה חלקים - שירת 'שירי ותיקות' שונים, הכנת קפה בנוסח מיוחד לדרבוק, ושתייתו. טקס זה נערך אפילו בין צוערי קורס קצינים, אף שיש בו חלקים רבים כנגד קצינים. בטקס זה בא לידי ביטוי, הבדלי המעמדות שבין החיילים השונים בפלוגה, בין הצעירים לוותיקים

שירת שירי ותיקות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ישנם שירי ותיקות הידועים בקרב כמעט כל יחידות צה"ל, וישנם שירים יחודיים לכל פלוגה, גדוד או חטיבה. לרוב, השירים הם 'גירסאות כיסוי' ללחנים של שירים ידועים. השירים המושרים מתארים את הפעילות המבצעית, שביזות החיילים בשגרה, האיבה לקצינים בפרט, ולמערכת הצבאית בכלל, איבה ליחידות צבאיות אחרות, והצפייה לשחרור. רבים מהשירים כוללים גסויות וקללות, מה שיוצר, לעיתים, בעיה לחיילים דתיים. לעיתים, במקומות בהם ישנם חיילים דתיים רבים, נוצרות גירסאות 'נקיות' יותר לשירי הדרבוק.

הכנת הקפה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקפה מוכן בתהליך ארוך הנמשך לאורך כל השירה. הרכיבים הם קפה נמס וקוביות קרח. התערובת מוכנסת לקנקנים ונבחשת בכף לאורך כשעה, כאשר סדר הבחישה נקבע לפי הפז"מ (משך השירות) - בתחילה החיילים הצעירים יותר, ולאחריהם החיילים הוותיקים. לאחר שהקפה עורבב מספיק, הוא מוקצף מספר פעמים על ידי שפיכה איטית תוך ניצול הפרשי גובה, מקנקל לקנקל. מקובל, כי קצינים אינם משתתפים בדרבוק, ואם עוברים סמוך למקום הטקס קצינים, הקפה שהוכן נשפך, ומתחילים להכין קפה חדש.

שתיית הקפה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר שהקפה הוכן והוקצף, הוא נמזג לכוסות המחולקות לפי הפז"מ, מהוותיקים ביותר ועד לצעירים ביותר. הקפה מחולק לרוב, יחד עם וופל, המפורר לפירורים קטנים ונוסף לקפה. לפני שתיית הקפה, החיילים הותיקים ביותר ('מחזור אחרון') מברכים את כל המשתתפים, ששחרורם מהצבא יגיע מהר ככל האפשר. נוסח הברכה הוא - 'שהשנים יהפכו לחודשים! (כולם עונים 'אמן'!) שהחודשים יהפכו לשבועות! (אמן!)' וכן הלאה בסדר יורד. לבסוף צועקים החיילים הוותיקים את השאלה הצבאית האלמותית 'עד מתי?' וכולם עונים להם את שם המחזור הוותיק ביותר. (למשל - 'אוגוסט 4!') לאחר הברכה, שותים כולם את הקפה, ואוכלים את הכיבוד, ובכך תם הטקס.

ביחידות שונות ישנם גירסאות וחוקים ייחודים לדרבוק. ברובאית 13 של חטיבת גולני, שפורקה בעקבות אירועים שונים, היה נהוג שאם טועים בסדר הגשת הקפה, ומגישים לחייל צעיר לפני חייל ותיק, כל הקפה והכיבוד נזרק לפח.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

(קטגוריה: צה"ל קטגוריה: טקסים קטגוריה:סלנג בצה"ל)