משתמש:קפדניקו/המאבק נגד אליעזר ברלנד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של קפדניקו.
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של קפדניקו.

המאבק הציבורי נגד אליעזר ברלנד החל בקיץ ה'תשע"ו עם פרסומו של קול קורא מאת שלושה מרבני חסידות ברסלב בו הוגדר ברלנד (בעקבות הרשעתו במעשים מגונים ובתקיפה) - "תועה ומתעה בעיקרי הדת וההלכה ובפרט בענייני קדושה בדיבור ובמעשה".

'קו ברסלב' הוא שמה של מערכת טלפונית המהווה את חוד החנית במאבק הציבורי נגד אליעזר ברלנד המתנהל בעיקר בתוך חסידות ברסלב.

הסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב'קו ברסלב' הוצגו הקלטות מדברי ברלנד ותלמידיו המורות לכאורה על העבירות אותם ביצע ברלנד וכן על דברי כפירה שאמר. ברלנד עצמו הוצג בקו כממשיך דרכו של שבתי צבי, כהוכחה לכך צוטטו דברים שנכתבו על ידי חתנו בספר 'אמונת חכמים כהלכתה' מהם עולה לכאורה כי ל'צדיק' יש היתר לעבור על עבירות לצורך תיקונים. עקב כך קראו מפעילי הקו לשומעיהם להתרחק מברלנד ומאמיניו מאחר ודרכו אינה דרך היהדות ובוודאי שלא דרכה של חסידות ברסלב.

הפעילים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מפעילי הקו מזוהים כתלמידיו של הרב יעקב מאיר שכטר מזקני רבני חסידות ברסלב, וכן עם יום טוב חשין - מחסידי ברלנד לשעבר, הידוע כמתנגד הראשון לברלנד. עם הזמן הצטרפו למאבק פעילים נוספים מחסידות ברסלב ומחוצה לה, כאשר השיא היה בחשוון ה'תשע"ז אז התקיים כנס בו השתתפו מאות מחסידי ברסלב בכדי להוקיע את מעשיו ודעותיו של ברלנד.

דעת רבני ברסלב[עריכת קוד מקור | עריכה]

בקו מובאים הקלטות בקולם של רבנים רבים התומכים במאבק בברלנד, עם זאת טוענים חלק מתלמידי ברלנד כי הקלטות של רבנים מסוימים לא משקפות את דעתם האמיתית בנידון.

כמו כן בכנס שהתקיים בבית שמש נכחו ונאמו מספר רבנים מתוך חסידות ברסלב אשר קראו להוקעת ברלנד מהחסידות ומהציבור החרדי בכלל.

רבנים בולטים המזוהים באופן ברור עם המאבק: הרב יעקב מאיר שכטר, הרב שמואל משה קרמר, הרב אליהו גודלבסקי, הרב אלימלך זילביגר, הרב ארז משה דורון, הרב אברהם יצחק כרמל, הרב נחמן זאב פראנק, ועוד.

רבנים המזוהים באופן ברור עם ברלנד: תלמידיו - הרב עופר ארז, והרב משה דרור צנעני, וכן הרב שמואל שטרן, והרב יעקב משה סלמנוביץ המקורבים לקהילה. כמו"כ מספר מצומצם של רבנים מחוץ לקהילתו הביעו תמיכה בברלנד וגינו את המאבק, ביניהם המקובלים, הרב יצחק מאיר מורגנשטרן, הרב אלתר דוד חיים שטרן, ועוד.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

http://www.kavbreslev.com אתר קו ברסלב.

http://www.breslevemet.net אתר ברסלב אמת.

https://panel.sendmsg.co.il/userfiles/site1393/files/berland%20(2).pdf?&~nfopt(fileDistorted=1 קונטרס 'האמת והשלום אהבו' מהרב מוטה פרנק ממתנגדי המאבק.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קטגוריה:מחלוקות ופולמוסים ביהדות