משתמש:רונאלדיניו המלך/טיפוגרפיה (1)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דגימה גיליון של טריאנוס גופן, אשר מבוססת על המכתב צורות של capitalis monumentalis או רומי מרובע בירות משמש את הכתובת בבסיס של טריאנוס של הטור, שממנו פונט לוקח את שמו

טיפוגרפיה (Typography) היא האמנות והטכניקה של סידור ועיצוב טקסט. סידור אותיות כולל בחירת גופנים, גודל אות, גודל השוליים, אורך שורה, ריווח בין שורות, בין מילים, בין אותיות ובין צמדי אותיות. במלאכת הטיפוגרפיה עוסקים, בין היתר, מעצבים גרפיים, מעצבי אותיות, טיפוגרפים ופרסומאים.הסידור כולל בין היתר בחירת גופנים, גודל אות, אורכי שורה, הרווח בין השורות וריווח האותיות. מלבד זאת, המונח טיפוגרפיה מתייחס לעיצוב, ארגון ומראה האותיות, מספרים וסמלים שנוצרו במהלך התהליך.עיצוב גופנים הוא תחום קרוב, שנחשב לעיתים כחלק מטיפוגרפיה. רוב הטיפוגרפים, לא מעצבים בעצמם את הגופנים וכך גם מעצבי גופנים לא מחשיבים עצמם טיפוגרפים.טיפוגרפיה יכולה לשמש לבדה כאמצעי דקורטיבי, ללא קשר לטקסט או לתוכן.

טיפוגרפיה היא מלאכתם של  סדרי הדפוס, טיפוגרפים, מעצבים גרפיים, של typesetters (הידוע גם בשם compositors), typographers, מעצבים גרפיים, ארט דירקטורים, אמני מנגה וקומיקס, אמנים, אמני גרפיטי. למעשה, כל מי שמארגן מילים, אותיות, מספרים, וסמלים עבור פרסום, הצגה או הפצה, מפקיד המכין מודעה ועד עיתונאים שמפרסמים בעצמם את המידע.עד העידן הדיגיטלי, טיפוגרפיה הייתה מקצוע נדיר ולא נגיש. מהפכת המשחוב פתחה פתח לדורות חדשים של מעצבים שלא עסקו בעבר בטיפוגרפיה ולמעצבים חסרי השכלה מקצועית. כשהיכולת ליצור טיפוגרפיה הפכה לזמינה לכל, התמעטה ההקפדה על יישום החוקים המקצועיים והטכניקות המיוחדות שנוצרו במהלך השניםבזמן שטכניקות מדעיות תמכו בידע המסורתי (למשל שהוספת סריפים או שימוש באותיות קטנות וגדולות משפרים את הקריאות), מעבר לראייה הצרה, הטיפוגרפיה כשלה במשימתה העיקרית: תקשורת אפקטיבית.

אטימולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המילה "טיפוגרפיה" באנגלית, מגיעה מהמילה היוונית שורשים τύπος = "רושם" ו -γραφία -graphia = "כתיבה".

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מזוודה מסתובבת לאחסנת אותיות דפוס מסין, איור מספר שפורסם בשנת 1313 על ידי וואנג ג ' ן
אותיות דפוס על מסגרת המאפשרת הזזה, שימש להדפסת Jikji הקוריאני

הערות[עריכת קוד מקור | עריכה]

[[קטגוריה:טיפוגרפיה]]