משתמש:שיע.ק/ארגז חול/משיחיות בחב"ד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית


דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של שיע.ק.
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של שיע.ק.

משיחיות בחב"ד[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסטוריה של המשיחיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שורשים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בחיי הרבי השביעי[עריכת קוד מקור | עריכה]

בראשית הנהגתו הכריז הרבי כי דורנו הוא הדור האחרון של הגלות והדור הראשון של הגאולה, וכי התפקיד המוטל על העם היהודי בזמן הזה הוא לפעול להבאת הגאולה וביאת המשיח[1] במשך כל השנים הרבה לעסוק בסוגיית הגאולה והלהיט את הציפייה לביאת המשיח. בראשית הנהגתו הכריז הרבי כי דורנו הוא הדור האחרון של הגלות והדור הראשון של הגאולה, וכי התפקיד המוטל על העם היהודי בזמן הזה הוא לפעול להבאת הגאולה וביאת המשיח. במשך כל השנים הרבה לעסוק בסוגיית הגאולה והלהיט את הציפייה לביאת המשיח. בערוב ימיו נעשה העיסוק בנושא הגאולה אינטנסיבי יותר, והוא קרא להכין את העולם לקראת בואו הקרוב של המשיח. החסידים בישראל פתחו בקמפיין חוצות בססמה "היכונו לביאת המשיח". שזכה לפרם מסוים.

בערוב ימיו נעשה העיסוק של הרבי בנושא הגאולה אינטנסיבי יותר. הוא ביקש לפרסם בכלי התקשורת שבואו של המשיח קרוב, וציין שאנו נמצאים כבר בימות המשיח[2] וקרא להתכונן ולהכין את העולם לקראת בואו. בעקבות התבטאויותיו חלה התעוררות משיחית בקרב החסידים, והם אף פתחו בקמפיין חוצות בססמה "היכונו לביאת המשיח". באותה תקופה, החלו רבים מהחסידים, לתת פומבי לאמונתם שהרבי הוא משיח ואף להפיץ אותה בדרכים שונות[3].

הרבי יצא מדי פעם לחסידיו במרפסת שנבנתה במיוחד בגלל מחלתו מלשכתו לכיוון בית המדרש הגדול במרכז חב"ד. חסידיו שרו אז את המילים "יחי אדוננו מורנו ורבנו מלך המשיח לעולם ועד" והוא עודד את השירה. החסידים חלוקים עד היום אם מצבו הבריאותי איפשר לו לשמוע את תוכן השיר. רבים מאנשי חב"ד סברו אז, כי אף על פי שהרבי הביע פעמים רבות קודם לכן את אי שביעות רצונו מזיהויו כמשיח, עידוד השירה מלמד שגישתו השתנתה. חלק מאנשי חב"ד אף יזמו מעמד הכתרה של הרבי כ"מלך המשיח" בי' בשבט ה'תשנ"ג. רבני חב"ד התנגדו לכך והחליטו כי המעמד לא יבטא הכתרה אלא תפילה למען רפואתו של הרבי והתגלותו כמשיח. אלי ויזל כותב בספרו האוטוביוגרפי כי בתקופה בה חלה הרבי הוא ריחם עליו משום שלא יכל להתגונן מפני החסידים שהכתירוהו, מחמת מחלתו.


לאורך כל תקופת המחלה, היו רבים ששאלו את חסידי חב"ד מה תהיה תגובתם אם הרבי ייפטר. התגובה שניתנה ברוב המקרים הייתה שדבר כזה בלתי אפשרי. רובם ככולם של חסידי חב"ד היו משוכנעים שהרבי יקום ממיטת חוליו ויתגלה כמלך המשיח [4]. באותה תקופה תמכו בעמדה זו רוב החסידים וכן העיתון המרכזי של חב"ד, כפר חב"ד.

בהיותו קרוב לגיל 90, בכ"ז באדר א' ה'תשנ"ב (2 במרץ 1992), בשעה שעמד באוהל קברו של חמיו, נפל הרבי ולקה בשבץ מוחי. השבץ גרם שיתוק של הצד הימני בגופו ונטל ממנו את יכולת הדיבור. כשמונה חודשים לאחר מחלתו החל הרבי לצאת מדי פעם אל הציבור, כשהוא יושב במרפסת מיוחדת שנבנתה סמוך לחדרו, בצד המערבי של בית המדרש הגדול.

לאחר שחלה, גבר הלהט המשיחי בקרב חסידי חב"ד. רובם האמינו כל השנים כי הוא הראוי להיות המשיח, ועתה החלו חלק מהם להצהיר על כך בגלוי ואף ליזום פרסומים ברוח זו[5]. כאשר הרבי היה נראה לקהל, החלו החסידים לשיר לפניו "יחי אדוננו מורנו ורבנו מלך המשיח לעולם ועד", ופעמים רבות עודד הרבי את השירה[6].

כיום, עידוד שירת ה"יחי" מצד הרבי באותן שנים נתון בוויכוח בקרב חסידיו. "הזרם המשיחיסטי" רואה בכך שינוי בעמדתו של הרבי ואישור פומבי לפרסום האמונה כי הוא המשיח. לטענתם, זו ה'משנה האחרונה' שלו והיא מבטלת את ההסתייגויות שביטא בעבר, שנבעו מחשש לפריצת מחלוקת ולפגיעה בהפצת ולימוד תורת חסידות חב"ד בעקבות פרסום משיחיותו. לעומתם טוענים אנשי הזרם המרכזי כי אין לראות בכך שינוי בעמדתו הקודמת של הרבי. לטענתם, לא מתקבל על הדעת שדווקא בתקופת מחלתו החליט הרבי כי זה הזמן להכריז שהוא המשיח, ולכן יש להסביר את עידוד השירה בדרכים אחרות, כמו הרצון לעודד את רוחם של החסידים בשעה קשה זו, או שהרבי הצטרף לשירה כתפילה וכהבעת משאלה בלבד.

הרבי עצמו, בהיותו בריא, התבטא מספר פעמים כנגד עיסוק במשיחיותו[7], ואף מחה כאשר ניסו לשיר בנוכחותו שירים שרמזו כי הוא המשיח. מאידך, היו מקרים שבהם עודד את השירה[8], וכן התבטאויות פומביות אותם ניתן לפרש כרמזים למשיחיותו[9].

לאחר ג' הרבי[עריכת קוד מקור | עריכה]

'הזרם המשיחיסטי

' שאנשיו מכונים 'משיחיסטים' סבור כי חלק מרכזי בתפקידם של חסידי חב"ד הוא להכריז ולפרסם שהרבי הוא ה[[משיח]]<ref>לטענתם, זו כוונת הרבי, בדבריו לשלוחים: העבודה והשליחות עכשיו, היא להיות מוכנים בפועל, לקבלת פני משיח [[http://torah4blind.org/hebrew/dm31.pdf http://torah4blind.org/hebrew/dm31.pdf] כ"ה חשוון תשנ"ב]</ref>.

כיום, עידוד שירת ה"יחי" מצד הרבי בתקופת מחלתו, נתון בוויכוח בקרב חסידיו. "הזרם המשיחיסטי" רואה בכך שינוי בעמדתו של הרבי ואישור פומבי לפרסום האמונה כי הוא המשיח. לטענתם, זו ה'משנה האחרונה' שלו והיא מבטלת את ההסתייגויות שביטא בעבר.

לעומתם טוענים אנשי הזרם המרכזי כי אין לראות בכך שינוי בעמדתו הקודמת של הרבי. לטענתם, לא מתקבל על הדעת שדווקא בתקופת מחלתו החליט הרבי כי זה הזמן להכריז שהוא המשיח, ולכן יש להסביר את עידוד השירה בדרכים אחרות, כמו הרצון לעודד את רוחם של החסידים בשעה קשה זו, או שהרבי הצטרף לשירה כתפילה וכהבעת משאלה בלבד שיחיה ויהיה בריא.

מתנגדי הזרם המשיחסטי בחב"ד מצטטים בעניין זה מכתב שבו כתב הרבי שאין כל חיוב לחפש מיהו המשיח:

אין כל חיוב כלל לחפש מיהו המשיח וכו´ אבל מצות עשה מהתורה אהבת כל אחד ואחד מישראל, ושלילת המחלקת בתכלית ופשיטא שלא לעשות במזיד הפכו וד"ל (=ודי למבין).

‏צילום מפתק בכתב יד של הרבי בו כתב זאת (ההדגשות במקור)

המשחיטסים לעומת זאת, מצטטים דברים פומביים שאמר הרבי, הרומזים לזהותו כמשיח. לדוגמא הרבי מנה את אדמו"רי חב"ד וכתב:

לפי סדר הקירבה אלינו משיח (מנחם שמו) יוסף יצחק ודובער

שיחת פרשת משפטים תשנ"ב עמוד 16, הערה מספר 148

תגובות למשיחיות בחב"ד[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקורות לשילוב[עריכת קוד מקור | עריכה]

המשחיטסים לעומת זאת, מצטטים דברים פומביים שאמר הרבי, הרומזים לזהותו כמשיח. לדוגמא הרבי מנה את אדמו"רי חב"ד וכתב:

לפי סדר הקירבה אלינו משיח (מנחם שמו) יוסף יצחק ודובער

שיחת פרשת משפטים תשנ"ב עמוד 16, הערה מספר 148

מיהו משיח?

א. ועאכו"כ לאחרי וואס מ'האט שוין אין דעם ריבוי פון מעשינו ועבודתינו במשך כל הדורות.. ביז בדורות האחרונים - די עבודה פון רבותינו נשיאנו וועלכע זיינען מיוחסים לבית דוד משבט יהודה,.. איז במכל-שכן וקל וחומר בדורנו זה ובזמננו זה, לאחרי מ'האט שוין אלץ פארענדיקט (כנ"ל), האט מען די הבטחה גמורה אין תורה, אז עס וועט זיכער זיין "כל ימי חייך . . להביא לימות המשיח".

(שיחת ש"פ שמות סי"ג תשנ"ב)

ב. "נשיא הדור, הוא גם המשיח (גואלן של ישראל) שבדור". כמו משה רבינו (הנשיא הראשון), "גואל ראשון הוא גואל אחרון", כידוע שבכל דור ישנו "א' הראוי מצדקתו להיות גואל, ולכשיגיע הזמן יגלה אליו השי"ת וישלחו כו'", ומסתבר לומר שהוא נשיא הדור, כמפורש בגמרא בנוגע לרבי יהודה הנשיא: "אמר רב אי מן חייא הוא כגון רבינו הקדוש", "אם משיח מאותן שחיין עכשיו ודאי היינו רבינו הקדוש", הנשיא שבדור. (קונטרס "בית רבינו שבבבל" ס"ה) וראה שדי חמד שם: " בדרך הזה הי' משוער אצלם בכל דור מי הוא . . רבינו הקדוש . . כדורו אמרו וידעו שהוא המוכן . . וכן הוא בכל דור ודור צ"ל אחד מוכשר שמא יזכו, ועפ"ז כתבו ג"כ תלמידי האר"י ז"ל שבימיו הי' האר"י ז"ל, ומסיים "וכ"ז הוא פשוט". (הערה 58 שם)

ג. ולא תהי' שום תערומת ("איך וועל ניט האבן קיין פאראיבל") אם יפרשו "משיח" כפשוטו, משיח צדקנו, מכיון שכן הוא האמת - שנשיא הדור הוא משיח שבדור.

(ליל שמח"ת ה'תשמ"ו (לה"ק) ס"י)

ד. יש לומר בנוגע לדורנו זה - אז אין דעם זעלבן דור האט מען דעם גילוי פון אלע דריי - מ' (ר"ת משיח), י' (ר"ת פון ביידע נעמען פון כ"ק מו”ח אדמו"ר) און ד' (דורם); צוזאמען מיט דער משה שבדורנו (כ"ק מו"ח אדמו"ר נשיא דורנו) בחי' עשר (עשירי בשבט), כולל אויך דער גילוי תורת החסידות (די מעיינות הבעש"ט) על ידו, האט מען אויך דעם גילוי פון בחי' אחד עשר, "גואל ראשון הוא גואל אחרון", דוד מלכא משיחא.

ושם בהע' 96: "להעיר שמנחם שמו (סנהדרין צ"ח, ב)". (שיחת ש"פ יתרו - כ"ף שבט תשנ"ב סי"א.)

ושם (בהתחלת הסוגיא): "דבי רבי שילא אמרי שילה שמו, שנאמר עד כי יבוא שילה, דבי רבי ינאי אמרי ינון שמו (כמו ינאי, כל אחד הי' דורש אחר שמו) שנאמר יהי שמו לעולם לפני שמש ינון שמו, דבי רבי חנינה אמרי חנינה שמו, שנאמר אשר לא אתן לכם חנינה, ויש אומרים מנחם בן חזקי' שמו, שנאמר כי רחק ממני מנחם משיב נפשי". וראה . . ש"כל הדעות אמת הם ואלו ואלו דא"ח", עיי"ש. ואנן (חסידים) נעני' אבתרייהו (בנוגע לרבותינו נשיאנו, ובפרט כ"ק מו"ח אדמו"ר נשיא דורנו) - יוסף שמו, שנאמר "יוסיף אדנ-י שנית ידו גו' ואסף נדחי ישראל גו'", יצחק שמו, שנאמר "אז ימלא שחוק פינו". (שיחת ש"פ תזו"מ תנש"א הערה 67)

ה. כן תהי' לנו בפועל ממש, ותיכף ומיד ממש, עם כל הפירושים שב"מיד" כולל גם הראשי תיבות דכללות הדורות משה ישראל (הבעש"ט) דוד (מלכא משיחא). וכל הפירושים שב"ממש", ולכל לראש מיד ממש כפשוטו, ממש ממש ממש.

ושם בהע' 148: "ובפרטיות יותר בנוגע לדורנו זה - שבר"ת ד"מיד" נרמזים ג' התקופות השייכות לכ"ק מו"ח אדמו"ר נשיא דורנו, ועל סדר הקירבה אלינו - משיח (מנחם שמו), יוסף יצחק, דובער (שמו השני דכ"ק אדנ"ע)". (שיחת ש"פ משפטים תשנ"ב)

ו. “מלך המשיח.. עומד על גג ביהמ”ק והוא משמיע להם לישראל ואומר ‘ענוים הגיע זמ ן גאולתכם’” - כפי שהכריזו ומכריזים במיוחד לאחרונה". "שההכרזה "ענוים הגיע זמן גאולתכם" באה מחו"ל..." (ש"פ חיי שרה תנש"א סי"ב ובהערה 108)

ז. ויש לומר, שבקיומה של פגישה החלטה והכרזה זו בהעיר של נשיא דורנו כ"ק מו"ח אדמו"ר (שבה נתקבצו מנהיגי המדינות, כולל גם מנהיג מדינה זו, שהוצרך לבוא מעיר הבירה לעיר זו), מרומז, שכל זה בא כתוצאה מהפעולותדהפצת התורה והיהדות, צדק ויושר, בכל העולם, שנעשו ונעשים ע"י נשיא דורנו, משיח שבדור. (ש"פ משפטים תשנ"ב ס"ג)

ח. בהערה 26 לשיחה דלעיל צוין: "ולהעיר, שאירגון חבר העמים למטרת אחדות ושלום בין העמים הוקם בחצי כדור התחתון לאחרי ובסמיכות לבואו של נשיא דורנו לחצי כדור התחתון (החל מההחלטה שנתקבלה באמצע המלחמה, בשנת תש"ב לערך) ... ונקבע מקום מושבה בעירו של נשיא דורנו, ועד לבניית הבנין המיוחד, (בשנת תשי"א לערך) - שבזה מודגש שהאחדות והשלום בין העמים היא כתוצאה מפעולתו של נשיא דורנו בבירור העולם... וככל שנתוסף בבירור העולם ע"י נשיא הדור ניתוסף גם בקיומו וביסוסו של האירגון שמטרתו לפעול אחדות ושלום בעולם..."

"בית (רבינו)" - מספרו 770, וע"ש מספר זה נקבע שמו אשר יקראו ל"בית רבינו" בפי כל ישראל, "770", שמספר זה הוא בגימטריא ד"פרצת" . . ודרשו חז"ל "זה משיח, שנאמר עלה הפורץ לפניהם". ולהעיר, ש"בית משיח" בגימטריא "פרצת" (770). ודו"ק. (קונטרס "בית רבינו שבבבל" ס"ז ובהערה 92)

בשעה שמלך המשיח בא עומד על גג בית המקדש והוא משמיע להם לישראל ואומר ענוים הגיע זמן גאולתכם", קאי על גג בית המקדש דמקדש מעט בחוץ לארץשהוא במקום המקדש בירושלים ("שנסע מקדש וישב שם"), כי, לאחרי שמקדש העתיד יתגלה וירד למטה לא יהי' צורך להשמיע לישראל "הגיע זמן גאולתכם". (שם הערה 38)

משיח צדקנו, השליח ד"שלח נא ביד תשלח", כ"ק מו"ח אדמו"ר נשיא דורנו ועד"ז ההמשך דממלא מקומו שלאחרי זה. (שיחות קודש תשנ"ב ח"א ע' 318) - בלתי מוגה)

ותקופה שלישית, המשך הנשיאות לאחרי הסתלקותו (מיום עשתי עשר לחודש עשתי עשר דשנת עשתי עשר (תשי"א)), שניתוסף ביתר שאת וביתר עוז בהפצת המעיינות חוצה בכל קצוי תבל, ועד לגמר ושלימות העבודה, שהכל מוכן כבר לסעודה דלעתיד לבוא - ימות המשיח. (שיחת ש"פ וארא תשנ"ב ס"י)

ובפרט בימינו אלה - ימות המשיח - שבהם נמצאים עכשיו, וצריכים רק "לפתוח את העיניים",

(שיחת מוצאי י"ט-כ"ף כסלו תשנ"ב ביחידות כללית ס"ז)

שזוכים לשמוע ההכרזה (בכל העולם ובכל סדר ההשתלשלות) ש"הנה זה (מראה באצבעו ואומר זה) מלך המשיח בא", והנה זה כ"ק מו"ח אדמו"ר נשיא דורנו בא (כיון ש"הקיצו ורננו שוכני עפר", וצדיקים קמים לתחי' מיד) וכל רבותינו נשיאנו. (שיחת ש"פ תזו"מ תנש"א סי"ד)

שכל חסיד מאמין באמונה שלימה שהרבי שבדורו - בדוגמת נשיא דורנו - הוא הוא המשיח. (ליל ה' דחג הסוכות תשמ"ז, בלתי מוגה)

בשעת דער רבי האט ארויס געלאזן די קול-קורא'ס בנוגע לאתר לתשובה לאלתר לגאולה, האבן חסידים יעמולט פארשפרייט די קול-קורא'ס און מוסיף געווען אז דאס איז הוא הוא.... (שיחת ש"פ נשא תש"כ)

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ד"ר יצחק קראוס, "השביעי - משיחיות בדור השביעי של חב"ד - על הרבי מליובאוויטש בהנהגת חב"ד".
  • פרופ' ירמיהו ברנובר, נביא מקרבך - הביוגרפיה של הרבי מלובביץ', מ. מ.ש הוצאה לאור, 2007.
  • ד"ר יעקב גוטליב, "שכלתנות בלבוש חסידי - דמותו של הרמב"ם במשנת חב"ד", הוצאת אוניברסיטת בר-אילן, 2009.
  • הנביא מקראון הייטס כתבת שער אודות הרבי בניו יורק טיימס, מיטשל ספקטר, 1992. תרגום חלקי לעברית

קישורים חיצוניים

== [דין] המוקדש לפסק הדין בחתימת עשרות רבנים, שהרבי הוא משיח.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ .מאמר באתי לגני התשי"א
  2. ^ יחת מוצאי י"ט-כ"ף כסלו תשנ"ב סעיף ז' וב[[1]] לכלי התקשורת
  3. ^ לדוגמא חסידים יצאו להחתים את ההמונים שיקבלו על עצמם את מלכותו של הרבי כמשיח. [[2]]
  4. ^ בעקבות דברים שאמר הרבי לפני מחלתו שנשיא הדור צריך להיות בגשמיות (ראה להלן, בתחילת הפיסקה "לאחר פטירתו"), וכן משום שהיה ברור שלרבי, שהיה חשוך ילדים, לא ימונה יורש
  5. ^ קטעי עיתונות, המשקפים את הפרסומים אל זיהויו של הרבי כמשיח
  6. ^ וידאו של עידוד שירת 'יחי' בכינוס ההשלוחים 1993
  7. ^ מתנגדי הזרם המשיחי בחב"ד מצטטים בעניין זה פתק שבו כתב הרבי שאין כל חיוב לחפש מיהו המשיח: אין כל חיוב כלל לחפש מיהו המשיח וכו´ אבל מ"ע מהת´ (=מצות עשה מהתורה) אהבת כאו"א (=כל אחד ואחד) מישראל, ושלילת המחלקת בתכלית ופשיטא שלא לעשות במזיד הפכו וד"ל (=ודי למבין). ראו את צילום הפתק המקורי כאן
  8. ^ גם קודם מחלתו וידאו ט"ו אייר תנש"א - 1991
  9. ^ לדוגמה, בשיחה שהוגהה על ידו ואושרה לפרסום, ישנה התבטאות בייחס לראשי התבות של המילה מיד: "לפי סדר הקירבה אלינו - משיח ('מנחם שמו' (ציטוט מהגמרא, אותו פירשו החסידים כרמז על הרבי עצמו)) יוסף יצחק ודובער". שיחת פרשת משפטים תשנ"ב עמוד 16, הערה מספר 148. או האמירה שמקורה בגמרא, עליה חזר פעמים רבות, ששמו של המשיח הוא מנחם. לדוגמא: "יש לנו מיד את 'מנחם שמו', שהכוונה למשיח צדקנו"(וידאו.