משתמש:שנילי/ארגז חול/עריכה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

איחוד אמנות חזותית והפרק אמנות#צורות שונות של אמנות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הביטוי האמנותי מופיע בצורות רבות. הצורות המוכרות יותר הן: ציור, רישום, פיסול, מוזיקה, ספרות, תיאטרון (הנכלל במושג הרחב יותר: אמנויות הבמה) ואולי גם אדריכלות. מאז עלייתו של המודרניזם והמהפכה הטכנולוגית ,עלו צורות חדשות . אלה כוללות את הקולנוע, הצילום, קומיקס, אמנות וידאו, מיצבים, אמנות מושגית, אמנות מחשב, ויש שמכלילים גם משחקי וידאו.

תחום נרחב של פעילויות אמנותיות, היא אמנות חזותית הכוללת בתוכה ענפי אמנות רבים העוסקים בעיצוב ובמראה, ושתוצרתם נקלטת בעיקר על ידי חוש הראייה. באמנות החזותית נכללות גם פעילויות אחרות מתחום האמנות הפלסטית, שתוצרתן נקלטת על ידי חוש הראייה והמישוש יחד. יצירות האמנות החזותית הן תוצאה של בחינה אסתטית של התפיסה החזותית.

בין האמנויות הנכללות בסוג אמנות זה ניתן למצוא את הציור, הרישום, התבליט, הצילום, האיור, הגרפיקה, הפיסול, הגילוף ועוד. העיצוב והאדריכלות, כעיצוב מבנים, אינן נכללות בהגדרה הצרה של האמנות החזותית, אך קרובות אליה ומושפעות ממנה רבות.

יצירות האמנות החזותית יכולות להיות גשמיות, ויכולות להיות גם וירטואליות כמו יצירה של גרפיקה ממוחשבת, עיצוב גופנים וכדומה, אך תמיד יהיו להן המגבלות של העצם - מגבלת מרחב, וחוסר מוגבלות בזמן.

מקובל לחלק את האמנויות החזותיות על פי מטרתן: בעוד חלקן עשויות ליצור יצירה בעלת ערך אסתטי בלבד (ציור, פיסול), מטרת חלק אחר מהאמנויות החזותיות לארגן עצמים שימושיים או מידע בצורה אסתטית ונעימה (עיצוב ואמנויות נוספות).

בסוף המאה ה-19 קמה באנגליה תנועה שנקראה "אמנות ואומנות" (Arts and Crafts movement). מטרת התנועה הייתה שילוב האמנות החזותית במוצרים דקורטיבים שימושיים כגון כיסויי קיר (טאפטים), כלי קרמיקה, ריהוט ואף חדרה לעיצוב גנים. תנועה זו משתלבת בזרמים עיצוביים אחרים שהכניסו את האמנות החזותית כאלמנט קישוטי כגון: אר-נובו ואר-דקו. אפיון קיצוני של אמנות חזותית הוא הזרם האמנותי רדי מייד (Ready made) הרואה בכל חפץ מעשה ידי אדם יצירת אומנות.

מלבד הביטוי לכוחות היצירה והכישורים השונים הנרכשים על ידי העיסוק באמנויות אחרות, מעודדת האמנות החזותית גם קשרי התבוננות, ורגישות חזותית.

---

תסמונת אליס בארץ הפלאות[עריכת קוד מקור | עריכה]

תסמונת אליס בארץ הפלאות (Alice in Wonderland syndrome - AIWS ) היא מצב נפשי המעוות את הדרך שבו תופס האדם את מימדי גופו. האדם חווה את גופו או חלקים ממנו כגדולים או קטנים. בהשוואה לכך הוא עלול לראות את העצמים סביבו כקטנים מאד (או מרוחקים) או כגדולים מאד. מכאן גם נגזר שם נוסף למצב:" ראיית ליליפוט" או "הזית ליליפוט" (על שם האנשים הקטנים בסיפור מסעות גוליבר). התופעה מוכרת בעיקר אצל חולים הסובלים ממיגרנה ומכפיון (אפילפסיה) וממחלות אחרות.

המצב מתאר לקות בתפיסה בלבד: המכניזם של העיניים לא נפגע אלא רק הדרך שבה המח מעבד את המידע הנקלט מהעיניים. התופעה נקראת גם מיקרופסיה (Micropsia מיוונית "מיקרו" - קטן; "אופסיס" - ראיה) או מקרופסיה (Makropsia) ומקושרת גם למחלות של הרשתית.

התסמונת תוארה לראשונה על ידי קארו ליפמן בשנת 1952 (Caro W. Lippman‏) [1] ונקראה בשם זה על ידי פסיכיאטר אנגלי, ג'והן טוד‎‏ ( ‏‎(John Todd 19141987‏ בשנת 1955. [2] טוד כינה את ההפרעה על שם הרפתקאות אליס בארץ הפלאות מאת לואיס קרול שם חווה אליס מצבים דומים, הוא גם מציין שהוא בחר את הכינוי שכן ידוע שלואיס קרול חווה לפחות אפיזודה אחת של מיגרנות, ויש המשערים שהוא חווה סינדרום זה בעצמו.


הסינדרום מקושר עם, ואולי נגרם כתוצאה ממיגרנה. לעיתים, סידרום עליסה בארץ הפלאות נמנה עם הסימפטומים הראשונים של מוֹנוֹנוּקְלֵאוֹזִיס. תסמונת זאת גם יכולה לפרוץ כתוצאה מאפילפסיה חלקית מורכבת או פעילותם של מגוון סמים פסיכואקטיבים. ילדים קטנים, במיוחד בגילאים 5 – 10, מיצגים אחוז גדול מאלו שסובלים ממיקרופסיה ספונטנית זמנית. המיקרופסיה נוטה להתרחש בחשכה, אז למוח חסרים מקורות ויזואלים לגודל. מיקרופסיה לא משפיעה רק על התפיסה הויזואלית של האדם אלא גם על התפסיה השמיעתית, חוש המגע ודימוי הגוף. הסינדרום מתרחש גם כאשר העיניים סגורות. הסימפטומים הפראפרילים כוללים חרדה, אפראקסיה ואגנוזיה. מיקרופסיה גם מקושרת לעיתים עם חולים הסובלים מסכיזופרניה.


האשה בעלייה השלישית[עריכת קוד מקור | עריכה]

העלייה השלישית

דמוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרכב מגדרי של אוכלוסית העולים
(הניתוח מתייחס לעולים עליהם יש נתונים
מתוך כלל העולים המעורך כ - 35,000 עולים)
פרמטר גברים נשים סה"כ
כל האוכלוסיה
מספר 18,737 10,932 29,669
אחוז 63 37 100
בניכוי ילדים עד גיל 16
מספר 15,450 8,045 23,495
אחוז 66 34 100
רווקים מול רווקות
מספר 10,402 3,457 13,859
אחוז 75 25 100

מספר הרווקות ביחס לרווקים מגיע לשליש. הרכב האכלוסיה השתנה בצורה ניכרת בין השנים הראשונות לאחרונות. בשנים אלה הגיע מספר הרווקים והרווקות רק ל30% מסך כל העולים ויחס הנשים עלה אף הוא בהתאם. אם בשנת 1920 אחוז הרווקות היה 15% מקרב העולים שאינם נשואים הרי בשנתיים האחרונות לעליה הגיע מספר זה לכדי 30%.

הפרופורציה הזו הוותה בעיה חברתית בעליה שכוונה לעבודה מאורגנת במסגרת תנועות כמו "החלוץ" או כאלה שלא היו מזוהים תנועתית אך הבינו וכיבדו את הרעיון החלוצי.
































קנה סוכר[עריכת קוד מקור | עריכה]

Production[עריכת קוד מקור | עריכה]

10 יצרניות קנה הסוכר העיקריות - 2005
מדינה 1000 טון
ברזילברזיל ברזיל 422,926
הודוהודו הודו 232,300
תבנית:Flagicon People's Republic of China 87,768
תבנית:Flagicon Pakistan 47,244
תבנית:Flagicon Mexico 45,195
תבנית:Flagicon Thailand 43,665
תבנית:Flagicon Colombia 39,849
תבנית:Flagicon Australia 37,822
תבנית:Flagicon Indonesia 29,505
תבנית:Flagicon USA 25,307
World Total 1,011,581
Source:
UN Food & Agriculture Organisation (FAO)
[3]

תנינאים[עריכת קוד מקור | עריכה]

במקרא ובתרבות היהודית[עריכת קוד מקור | עריכה]

התנין כמפלצת ימית, המזכירה את אגדות הדרקונים שומרי האוצר, מופיע באגדה בתלמוד הבבלי. באגדה התנין שומר על אבן יקרה במצולות הים:

"אזלינן בספינתא וחזינן ההוא אבן טבא דהוה הדיר לה תנינא נחית בר אמוראי לאתויה אתא תנינא קא בעי למבלע לה לספינתא" ‎(שטנו בספינה וראינו אבן טובה שהיה שומר עליה תנין, ירד האמודאי להביאה ובא התנין ורצה לבלוע את הספינה)‏

מסכת בבא בתרא פרק ה', דף ע"ד, עמוד ב' (גמרא)

אח"י תנין הייתה הצוללת הראשונה, שבכניסתה לשרות בסוף שנת 1959, סימנה את הקמת שייטת הצוללות של חיל הים הישראלי]. צוללת זו ואחותה אח"י רהב נקראו על שם שתי מפלצות הים מחזון ישעיהו.

=[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ‏Journal of Nervous & Mental Disease. 116(4):346-351, October 1952‏ ,‏Certain hallucinations peculiar to migaine‏ ‏,Caro W. Lippman‏
  2. ^ Alice in Wonderland, Canadian Medical Association Journal. 1955 November 1; 73(9): 701–704‏ J. Todd , The Syndrom of
  3. ^ faostat.fao.org

שונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

השפעות בריאותיות וחברתיות של שתית משקה אלכוהולי


לשימוש עתידי


הקומדיה האלוהית[עריכת קוד מקור | עריכה]

לדוגמה, הקומדיה נפתחת כך:

לדוגמה, הקומדיה נפתחת כך:
המקור האיטלקי תרגום לאנגלית (הנרי וודסוורת' לונגפלואו): תרגום שאול פורמיג'יני (1869):

Nel mezzo del cammin di nostra vita
mi ritrovai per una selva oscura
ché la diritta via era smarrita.

Ahi quanto a dir qual era è cosa dura
esta selva selvaggia e aspra e forte
che nel pensier rinova la paura!

Midway upon the journey of our life
I found myself within a forest dark,
For the straightforward pathway had been lost.

Ah me! how hard a thing it is to say
What was this forest savage, rough, and stern,
Which in the very thought renews the fear.


וַיְהִי הַיּוֹם, בִּהְיוֹתִי בַחֲצִי יְמֵי שְׁנוֹתֵינוּ,
נִקרֹא נִקְרֵאתִי בְּתוֹך יַעַר חֹשֶךְ,
כִּי מִדֶּרֶךְ הַיְשָרָה נָטִיתִי.

מַה תִּכְבַּד דַבֵּר
בַּיָּעַר הַמִּדְבָּרִי הַזֶּה קָשֶׁה וָעָז,
אֲשֶׁר מִדֵּי זָכְרִי אוֹתוֹ יִתְחַדֵּשׁ פַּחְדִי בִּי.

תרגום זאב ז'בוטינסקי: תרגום עמנואל אולסבנגר (1956): אריה סתיו (2007):

בַּיּוֹם הַהוּא, אֶמְצַע שְׁבִיל יָמֵינוּ,
בְּחֹרֶשׁ עַז נִתְעֵיתִי, כִּי מָאוֹר
וּנְתִיב־אֱמֶת בָּאֹפֶל הִטָּמֵנוּ.

הוֹי מָה אַכְזָר הַסֹבֶךְ הַשָׁחֹר –
אֶת אֵימָתוֹ לֹא יְתָאֵר פִּי־גֶבֶר;
גַּם זִכְרוֹנוֹ הוּא רַעַד וּמָגוֹר,

וַיְהִי בְּמַחֲצִית נְתִיב חַיֵּינוּ
וָאֶמָּצֵא אוֹבֵד בְּיַעַר חֹשֶׁךְ,
כִּי מִן הַאֹרַח הַיָּשָׁר הֻטֵּיתִי.

הוֹי מַה־קָּשֶׁה לוֹמַר, אֵיכָה הָיָה הוּא
זֶה־יָּעָר עַז, פִּרְאִי וְעַב הַסֹּבֶךְ:
מִדֵּי זָכְרִי בּוֹ, יִתְחַדֵּשׁ הַפַּחַד.

תא 2

קולגיום[עריכת קוד מקור | עריכה]

en:Associations in Ancient Rome

ריצ'רד דוקינס[עריכת קוד מקור | עריכה]

טענתו של פיילי מובעת לעיתים כטענה לאי-סבירות סטטיסטית להתפתחותם של מנגנונים ביולוגים מורכבים. בתגובה לאמרתו של של האסטרונום וסופר המדע הבדיוני פרד הויל, שהסיכוים להווצרות החיים דומים לסיכוי שסופה תעבור במגרש גרוטאות ותרכיב מהם בואינג 747 רואה דוקינס את הטיעון המרכזי שלו. הסבירות הנמוכה נדרשת רק בשני אירועים במהלך האבולוציה: היווצרות החיים והופעת התודעה. שניהם בעלי הסתברות נמוכה ביותר אך אפשרית וניתנת להערכה חישובית. שאר שלבי ההתפתחות קטנים וסבירים. הוא מדמה את האבולוציה לעגורן הבונה מבנה בשלבים, זה על גבי זה, לעומת "הוו השמימי" המנחית את המבנה כולו. לדבריו המתכנן התבוני - אלהים - חייב להיות מורכב ביותר ועל כן דווקא הוא בלתי מסתבר או כדבריו: "אלהים הוא הבואינג 747 האולטימטיבי"‏‏[1].

אור מול פיתוח אנושי[עריכת קוד מקור | עריכה]

מדד פיתוח אנושי
תאורה

סטלין[עריכת קוד מקור | עריכה]

עם יקטרינה (קאטו) סבאנידזה, אחותו של מהפכן שהיה מפורסם בגאורגיה. יקטרינה ילדה לו את הבן הבכור - יקוב (במהלך מלחמת העולם השנייה נפל יקוב בשבי הגרמני. הגרמנים הציעו להחליפו בפלדמרשל פרידריך פאולוס, אך סטלין סירב והוא מת בשבי). בשנת 1907 נפטרה יקטרינה ממחלה. סטלין נתפס וגורש שוב לסיביר. במהלך שהותו בחבל ארץ זה פגש באלמנה צעירה בשם קוזאקובה, וגר אצלה מספר חודשים.

לסטלין היו שלושה ילדים:

  1. הבכור יקוב, מאשתו הראשונה, נפל בשבי הגרמני ביולי 1941 ונהרג בעת נסיון בריחה ממחנה שבויים.
  2. בתו - סבטלנה היגרה לארצות הברית בשנת 1966.
  3. בנו הצעיר - ואסילי, נעצר אחרי מות אביו, הוגלה לקזאן ונפטר שם עקב אלכוהוליזם ב-1962.

משפחתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

סטלין נישא לשתי נשים ונולדו לו שלושה ילדים, כמנהגם של מנהיגים בולשביקים הוא גם אימץ יתום של אחד מגיבורי המחמה.[2] ונולד לו ילד מחוץ לנישואין.[3]

נישואיו הראשונים היו עם יקטרינה (קאטו) סבאנידזה, (1894-‎1907) אחותו של מהפכן בולשביקי שהיה מפורסם בגאורגיה. הם נישאו בשנת 1906, יקטרינה ילדה לו את הבן הבכור - יקוב ונפטרה משחפת בגיאורגיה. בשנת 1910 בהיותו בגלות בסיביר פגש באלמנה צעירה בשם קוזאקובה, וגר אצלה מספר חודשים, לזוג נולד ילד מחוץ לנישואין בשם קונסטאנטין קוזאקוב.

בשנת 1919 נישא סטלין בשנית לנדיז'דה (נדיה) אללויבה (1901-‎1932). סטלין הכיר את נדיה בילדותה עוד בשנת 1911, בבית הוריה אשר סייעו לו בזמן הירדפו על ידי המשטר. סטלין אף התגורר בביתם זמן מה בשנת 1917. נדיה נמצאה ירויה בחדרה ב 9 בנובמבר 1932 בבוקר שלאחר חגיגות יום השנה החמישה עשר למהפיכת אוקטובר בקרמלין. בפירסום הרשמי נטען שנפטרה ממחלה פתאומית, אך מקובל לחשוב שהיא שמה קץ לחייה.

יקוב יוסיפוביץ' ג'וגאשווילי (1907-‎1943), בנו הבכור של סטלין, למד הנדסת חשמל ונישא לרקדנית גרושה ממשפחת יהודית יוליה מלצר, והתגייס ךצבא האדום, שם שירת כקצין תותחנים. ב-1941 בעת הפלישה הגרמנית לברית המועצות במלחמת העולם השנייה בקרב סמולנסק, נפל יקוב בשבי הגרמני והוחזק במחנה הריכוז זאקסנהאוזן. הגרמנים הציעו להחליפו בפלדמרשל פרידריך פאולוס, אך סטלין סירב והוא מת בשבי.

סבטלנה אלילויבה (סבטלנה סטלין, נולדה 1926), ביתה של נדיה, עבדה כמורה ומתורגמנית במוסקבה ולמדה היסטוריה של ארצות הברית ואנגלית. פרקי זמן רבים מחייה התגוררה מחוץ לברית המועצות וכיום היא מתגוררת בארצות הברית.

ואסילי יוסיפוביץ' ג'וגאשווילי (1921-‎1962), היה בנו הצעיר של סטלין, אף הוא מאשתו נדיה. הוא למד בבית ספר לתעופה והתגייס לחיל האוויר הסובייטי. במלחמת העולם שירת כטייס והתקדם בסולם הדרגות. הוא הודח מתפקידו האחרון כמפקד חיל האוויר של איזור מוסקבה , בדרגת לויטננט-גנרל בעקבות תאונה אווירית בשנת 1952. הוא נעצר אחרי מות אביו באשמה שגילה סודות בטחוניים ונידון לשמונה שנות מאסר. לאחר תקופת מאסר הוחזר למוסקבה אך לאחר מכן נעצר שוב והוגלה לקאזאן שם נפטר עקב אלכוהוליזם.

אנדרטת החוף המערבי[עריכת קוד מקור | עריכה]

1945 - 1941
הוקמה על ידי ארצות הברית של אמריקה
בגאווה ובהוקרה לזיכרון בניה
אשר נתנו את חייהם בשירותה
והנמים במי החופים האמריקניים של האוקיינוס השקט
בידך, אלהים.

[4]

אורי אגמון[עריכת קוד מקור | עריכה]

http://www.hativa14.org.il/_Uploads/dbsAttachedFiles/derechesh.pdf

להבות הבשן, פרוטוקול אסיפה כללית 6.13, 24.613 . החלטות, סעיף 1. האסיפה... מודה ליו"ר אורי אגמון על שנות פעילותו במפעל.

דרך האש, גדוד 52 במלחמת יום הכיפורים, עריכה: מרדכי ברקאי

פלדת בליה[עריכת קוד מקור | עריכה]

יגאל תומרקין אנדרטה לשואה ולתקומה, 1975. מראה לפני השיפוץ של שנת 2010. פלדת קורטן, גובה 21 מ'. כיכר רבין, תל אביב

פלדת בליה (באנגלית: weathering steel) ידועה בשמה המסחרי פלדת קורטן (Corten steel) היא קבוצת סגסוגות פלדה שפותחה כדי למנוע צורך בצביעת אלמנטים המיוצרים מפלדה זו להגנה מפני שיתוך. בהיותה חשופה להשפעות האטמוספירה מספר שנים גורמים יסודות הסגסוגת ליצירת שכבת הגנה על פני הפלדה, למעשה הפלדה מחלידה בשכבתה החיצונית בלבד ומונעת המשך השיתוך של הפלדה. צבעה של שכבה זו הוא חום-אדמדם דמוית חלודה.

הפלדה פותחה על ידי חברת הפלדה האמריקאית יו.אס. סטיל (USS- US steel) בשנת 1933 המחזיקה בסימן המסחר COR-TEN. מקור השם הוא הלחם של תחיליות המילה האנגלית "קורוזיה" (Corrosion) ושל המונח "מאמץ מתיחה" ((TENsile strenght) . הפלדות מסומנות בתקן האמריקאי 242 A ASTM 588 ASTM A ו 606 ASTM A עבור פחים דקים. בעת הוצאתה לשוק היו רכיבי הסגסוג 0.2%-0.5% נחושת 0.5%-1.5% כרום ו- 0.1%-0.2% זרחן. במשך השנים השתנו חלק מהמרכיבים, לדוגמא: הוספת 0.4% ניקל, הקטנת תכולת הזרחן עד כדי 0.04% ותוספות של מספר יסודות אחרים. השינויים הביאו לחזוק עמידתה במאמצי מתיחה עד כדי מאמץ כניעה בשיעור 580 מגה פסקל כך שהיא מתאימה לשמש כפלדת מבנים. יתרונה של הפלדה הוא ששכבת המגן מונעת את הצורך להגן עליה בצביעה חוזרת ונשנית ולכן היא שמשה לבנית גשרי פלדה ומכולות להובלה ימית כדי לחסוך בעלויות אחזקה. נוסף לכך צבעה החלוד מושך את עימי אדריכלים ופסלים כאלמנט דקורטיבי לבניה ופיסול חוצות. עם השנים התברר חסרונתיה של הפלדה:

  • שיתוך
    • הצטברות של מים בכיסים ובחיבורים גורמת לתהליך להמשך לעומק הפלדה ולגרימת כשל כמו בשיתוך רגיל
    • הפלדה אינה עמידה בנתזי מלח. נתזים אלה יכולים להגיע בקרבה לים או במלח המפוזר בעת שלגים למניעת קפיאת הכבישים

יחד עם זאת מבנים שנבנים על פי ההנחיות ההנדסיות נמצאו כעומדים בפני שיתוך שנים רבות (הסקר בוצע על גשרים בארה"ב)

  • אסטטיקה
    • השכבה המחלידה עלולה ליצור כתמים רבים בסביבת המבנה העשוי פלדה זו
    • הפלדה מחלידה בדרך כלל בצורה אחידה, אולם אם יש צורך בניקוי מקומי (כמו במקרה של הסרת גרפיטי) נוצרים שינויי גוון.

פאריטה - עדות שמואל חייט[עריכת קוד מקור | עריכה]

שמואל חייט, העיד שחבקין לא היה על האוניה,חייט ואברהם באש קיבל את הכשרה כימאים בספינת הלימוד "תיאודור הרצל", ספינת הלימודים של בית"ר והם היו אנשי צוות בית"ר על האוניה יחד עם יצחק ליבוביץ'. הם שהפעילו את האוניה אחרי שכל אנשי הצוות הזרים סירבו להמשיך לחוף, כי חששו שיתפסו ויאבדו את רשיון הימאים. באש היה על הגה הספינה וחייט כמכונאי היה בבטן האונייה והפעיל את המנוע. ליבוביץ' הורה לו לגרום נזק למנוע מיד אחרי שיגיעו לחוף כדי שלא יתאפשר לבריטים להחזיר את המעפילים לים. איקה באש, בנו של אברשה, מאשר את דבריו. ראו עדותו משנת 2006 (כאן).

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ יש אלהים?עמ' 169 (במקום המילה "סופי" בתרגום העברי העדפתי את הנוסח בלעז "אולטימטיבי" הברור יותר)‏
  2. ^ מוטיפיורי, סטאלין - חצר הצאר האדום, ע' 36 (הערת שולים)
  3. ^ מוטיפיורי, סטאלין - חצר הצאר האדום, ע' 56
  4. ^ הנוסח באנגלית: Into thy hands, O Lord – הוא מן הפסוק " בְּיָדְךָ, אַפְקִיד רוּחִי: פָּדִיתָ אוֹתִי יְהוָה--אֵל אֱמֶת" (תהלים, לא, ו).