משתמשת:Philipta

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף משתמש:תמר פיליפ)
גם תמר

שמי תמר פיליפ, עובדת בחלקיק משרה (ובהתנדבות) בארכיון מושב רם און שבחבל תענך.

בוגרת לימודי ארכיונאות לרמת תואר שני מטעם האיגוד הישראלי לארכיונאות ומידע.

קישורים חשובים:

דף הקורס

דף המשתמשת של חן (עם מדריכים לרוב)

רם און הוא מושב עובדים בחבל תענך המשתייך לתנועת המושבים ונמצא בשטח השיפוט של המועצה אזורית הגלבוע.

מקור השם[עריכת קוד מקור | עריכה]

המושב נקרא על שמו של רמאון פלדי, בנו של הצייר ישראל פלדי, חבר גרעין "שלח", אשר נפל בהיתקלות עם מחבלים בהיאחזות הנח"ל כרם אבשלום בשנת 1957.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הגרעין המייסד של רם און נבנה מגרעיני נח"ל של בני מושבים ותיקים ובוגרי בתי ספר חקלאיים. במסגרת השירות בנח"ל ישבו הגרעינים בהיאחזויות בנגב, ולקראת סוף השירות הצבאי הגיעו לישוב נורית שעל הגלבוע, שם הוקם 'ארגון שלח'. גרעין הנחל הראשון היה 'שלח', אשר שהה בהיאחזות כרם שלום והתיישב בנורית ביוני 1958[1]. אחריו הגיע גרעין 'חרמש', אשר שירת בהיאחזות בארותיים (עזוז), והצטרף לנורית ב 1959. השלישי היה גרעין 'פורת', שגם הוא ישב בבארותיים והגיע לנורית ב 1960. אחרון היה גרעין 'נאות', אר ישב בהיאחזות עין יהב וכמחצית חבריו אשר סרבו לעבור לנורית, נשארו בעין יהב כחברים מקימי המושב.

החיים בנורית (1958-61), ואחר כך ברם-און (1961-63) התנהלו במתכונת של 'קומונה' של רווקים ורווקות. עם השלמת התשתיות והקמת 20 המשפחות הראשונות, התבצעה ה'חלוקה' . את האדמות החקלאיות שנמסרו להם ע"י המדינה,  בחרו חברי המושב לחלק לשניים – מחציתן חולקו בין החברים לטובת עיבוד חקלאי עצמאי, והמחצית השנייה הוקצתה לעיבוד משותף של גידולי שדה ופרדס, ובהמשך גם של מטעי שקדים.

בשנת 1992, בעקבות הקמת ההרחבה הקהילתית לישוב והגדלה משמעותית של מספר תושביו, הוקמה אגודה מוניציפאלית "מתיישבי רם און – ישוב קהילתי כפרי, אגודה שיתופית בע"מ". אגודה זו מכנסת תחת ישות אחת את כלל התושבים – חקלאים ושאינם חקלאים, ומספקת להם שירותי קהילה -תרבות, חינוך, בריאות, ספורט ובטחון.  האגודה המוניציפאלית מונה 180 בתי-אב (כולל חברי האגודה החקלאית).

פולירם[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1986 הקימה האגודה מפעל תעשייתי בבעלות משותפת - "פולירם" המייצר תרכובים תרמופלסטיים, המשמשים חומרי-גלם לתעשיית הפלסטיק.

בשנת 2003 הפך המפעל לחברה ציבורית שמניותיה נסחרות בבורסה לניירות ערך, כשהאגודה החקלאיית וחבריה מחזיקים ברוב המניות. 

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]