משתמש:0989h/ברווז גומי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ברווז גומי צהוב סטנדרדטי

ברווז גומי הוא צעצוע דמוי ברווז, בדרך כלל עם בסיס שטוח, העשוי לרוב פלסטיק או גומי. ניתן למוצאו במגוון צבעים, כשהנפוץ ביותר הוא צהוב. ברווזי גומי הומצאו בסוף המאה ה-19 כאשר ניתן היה לעצב בקלות רבה יותר גומי[1], ברווז הגומי משמש במקורו כמשחק אמבטיה בשל תכונת הציפה בה הוא מתאפיין, אך הוא יכול לשמש גם כצעצוע לילדים קטנים ואף לחיות מחמד כגון כלבים. לרובם מותקנת בחלקם התחתון של ברווזי הגומי צפצפה, כך שהם מצפצפים בלחיצה.

ברווזי גומי מחדדים את חושי הפעוטות מכך שהם מעוררים באופן טבעי משחק מים המפתח כוח וקואורדינציה של השרירים. עם צבעם הבהיר, המרקם החלק, ובחלקם צלילי החריקה או הרעש שלהם. [2]

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ההיסטוריה של ברווז הגומי קשורה להופעת ייצור הגומי בסוף המאה ה-19. ברווזי הגומי המוקדמים ביותר יוצרו מגומי קשה יותר כאשר היצרנים החלו להשתמש בהמצאתו של צ'ארלס גודייר, גומי מגופר . כתוצאה מכך, ברווזי הגומי המוצקים הללו לא היו מסוגלים לצוף ובמקום זאת נועדו כצעצועי לעיסה.

מלבד ברווז הגומי הצהוב, המוכר, היו וריאציות חידוש רבות על הברווז המקורי, כולל ברווזים המייצגים מקצועות [3], פוליטיקאים [4] או מפורסמים [5]. ישנם גם ברווזים שזוהרים בחושך, מגעגעים, משנים צבע, בעלי תאורת לד פנימית , או כוללים מנוע מתפתל המאפשר להם "לשחות".

בשנת 2001, דיווח עיתון בריטי בשם "The Sun", כי למלכת אנגליה אליזבת יש ברווז גומי בחדר האמבטיה שלה שעונד כתר מתנפח . הברווז זוהה על ידי צבע שצבע מחדש את חדר האמבטיה שלה. הפירסום גרם לעלייה של כ- 80% במכירות של ברווזי גומי בבריטניה לתקופה קצרה.

בשנת 2011 קיבל אספן ברווזי גומי בשם שרלוט לי שיא גינס על אוסף ברווזי הגומי הגדול בעולם שעמד על 5,631 ברווזי גומי שונים. בשנת 2013, הוכנס ברווז הגומי להיכל התהילה הלאומי של הצעצועים שבמוזיאון strong שברוצ'סטר, ניו יורק, יחד עם משחק השחמט. צעצועים נבחרים על סמך גורמים כמו שימוש בסמלון, משך פופולריות וחדשנות.[6]

בתרבות הפופולרית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנות השבעים של המאה ה-20 יצר ג'ים הנסון את השיר "Rubber Duckie" (ברווזון גומי) ששר ארני בסדרה רחוב סומסום (ארה"ב), ובגרסה העברית "ברווזוני" ששר אריק[7] על ברווזון הגומי שלו מספר פעמים מאז תחילת הסדרה, השיר הפך ללהיט וזכה לביצוע של ריצ'רד הקטן. אריק נהג לדבר לעתים קרובות עם הברווז שלו ושמר אותו אצלו בקטעים אחרים של התוכנית.

ה-13 בינואר נקבע כיום ברווזי הגומי הבין לאומי.[8]


סמל מחאה

ברווזי גומי הפכו לסמל מחאה בו זמנית בסרביה, ברזיל ורוסיה ב-2017, ובתאילנד ב-2020.[9]

ברווז גומי ענק מוצג בגרמניה

ברווז הגומי הגדול בעולם

ברווז הגומי הגדול בעולם נוצר על ידי האמן ההולנדי פלורנטין הופמן בשנת 2007, בגודל 16.5 מ' × 20 מ' × 32 מ' ומשקלו כ-600 קילוגרם. מאז 2007, כמה ברווזים בגדלים שונים שיצר הופמן הוצגו במדינות הולנד, בלגיה, יפן, אוסטרליה, ברזיל, סין, וקוריאה הדרומית עד ה- 14 בנובמבר 2014, והוצג בארצות הברית לאחר ה-20 באוקטובר 2013.

משנת 2013, "פרויקט מגן מוזהב" של סין חוסם חיפושים אחר "ברווז צהוב גדול" מכיוון שפעילים סינים נגד הממשל שתלו בתמונת "איש הטנק" של הטבח בכיכר טיין-אן-מן צילום של פסל ברווז הגומי. במקרה חיפוש המונח "ברווז צהוב גדול", מופיעה הודעה לפיה לפי החוקים והמדיניות הרלוונטיים, לא ניתן היה להציג את תוצאות החיפוש.[10]

מירוצים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מרוצי ברווז גומי, הידועים גם בתור מירוצי ברווז דרבי, שימשו כשיטה לגיוס כספים עבור ארגונים ברחבי העולם. אנשים תורמים כסף לארגון על ידי חסות לברווז. כל הברווזים מושלכים לנתיב מים, כשהראשונים שצפים על פני קו הסיום זוכים בפרס לנותן החסות שלו.

צפון אמריקה

המירוץ הגדול ביותר בארצות הברית החל לראשונה בשנת 1995 והוא של ספקית מזון ושירותי חירום בשם Foodbank. וכוללת כעת יותר מ-150,000 ברווזים. מאז תחילתו גייס המירוץ מעל מ-9 מיליון דולר ולמעלה ממיליון דולר גויס עבור כל מירוץ של שנה מאז 2014.

הדרבי השנתי של אספן נוהל לראשונה על ידי מועדון הרוטרי של אספן, קולורדו, בשנת 1991. הדרבי כולל כעת 30,000 ברווזים ומתקיים בכל חודש אוגוסט בפארק מרכזי בעיירה. במהלך 20 השנים האחרונות שלו, גייסו אנשי מועדון הרוטרי יותר מ-2.3 מיליון דולר לטובת 65 ארגונים ללא מטרות רווח.[11]

מרוץ הברווז הרוטרי של אסטס פארק מגייס כסף עבור שישים ושמונה אירגונים שונים. ועל המתמודדים לבחור לאיזו אירגון לתרום את כספם כאשר הם קונים את הכרטיס.

בפורט ויין שבאינדיאנה מתקיים מעל מ-30 שנה, כל קיץ, מירוץ ברווזים המיועד לתמיכה בארגון בשם "SCAN", שמטרתו למגר את ההתעללות וההזנחה של ילדים בצפון מזרח אינדיאנה באמצעות שירותי משפחה, חינוך ושותפויות קהילתיות.[12]

אחד ממירוצי ברווז הגומי המפורסמים יותר הוא מירוץ ברווז הגומי הגדול של נוקסוויל. מירוץ זה זכה לתשומת לב כאשר בית המשפט העליון של טנסי קבע כי מדובר בהגרלה, אשר עצרה את המירוץ למספר שנים. לאחר שהמדינה תיקנה את חוקתה כדי לאפשר הגרלות עם חריגים מיוחדים, הוחל המירוץ מחדש. המירוץ עם למעלה מ-40,000 ברווזים לטובת מועדון "הבנים והבנות של עמק טנסי".

עוד מירוץ מפורסם הוא בעיר הליפקס שבקנדה. בו יש 10,000 ברווזי גומי שמתחרים בנמל הליפקס לאורך בישופ לנדינג.

בעיירה לומסדן, ססקצ'ואן מתקיים המירוץ כמסורת של יום העבודה, ונוסדה במקור בשנת 1988 כדי לעזור לעיירה לגייס כספים למשטח החלקה על הקרח. כיום משתתפים במירוץ 25,000 ברווזי גומי במורד קטע של נהר ונותני החסות מתחרים על פרס גדול של מיליון דולר קנדי.

אירופה

המירוץ בסטוקברידג' שבאדינבורו נערך לראשונה בשנת 1988 ומשוחררים בו 1000 ברווזי גומי. הכנסות המירוץ מגוייסות לצדקה, לארגוני חסד מקומיים.

ב-31 באוגוסט 2008, מירוץ הברווז הגדול הבריטי נערך ליד ארמון המפטון קורט בלונדון. המירוץ שבר את שיא העולם במספר הברווזים המשמשים יחד, עם סך של 250,000. הברווזים ששימשו במירוץ היו בצבע כחול עז.

מחקרים מדעיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

פיזור של ברווזי גומי וצעצועים אחרים כתוצאה מהמטען שנשטף לאוקיינוס ב-1992

אוקיינוגרפיה

במהלך סערה באוקיינוס ​​השקט ב-10 בינואר 1992, שלוש מכולות באורך 40 רגל שהכילו 28,800 צעצועי אמבט (צבים כחולים, ברווזים צהובים, בונים אדומים וצפרדעים ירוקות) מפלסטיק ממפעל סיני נשטפו מספינה, שני שלישים מהצעצועים צפו דרומה ונחתו שלושה חודשים לאחר מכן על חופי אינדונזיה, אוסטרליה ודרום אמריקה. 10,000 הצעצועים הנותרים פנו צפונה לאלסקה ולאחר מכן השלימו מעגל שלם בחזרה ליד יפן. רבים מהצעצועים נכנסו אז למיצר ברינג שבין אלסקה לרוסיה ונלכדו במיצר קרח ארקטי. הם נעו דרך הקרח בקצב של מייל אחד ליום, ובשנת 2000 הם ניצפו בצפון האוקיינוס האטלנטי. תנועת הצעצועים נוטרה על ידי האוקיינוגרף האמריקאי קרטיס אבסמייר. הברווזים והבונים שהולבנו על ידי שמש ומי ים דהו ללבן, אך הצבים והצפרדעים שמרו על צבעיהם המקוריים. [13]

הפשרת קרחונים

באוגוסט 2008, המעבדה להנעת סילון של נאס"א ביצעה מחקרים על קרחון יאקובשהבן בגרינלנד כדי לקבוע כיצד זרימת הפשרת הקרחונים הפנימית במהלך הקיץ השפיעה על תנועתו. גשושית מתוחכמת בגודל כדורגל שהכילה מכשיר GPS, חיישן לחץ, מדחום ומד תאוצה הורדה באמצעות חבל לתוך אחד מהמולינים של הקרחון. הציוד של הגשושית תוכנן למצוא מבנים כמו מפלים בתוך הקרח. לרוע המזל, החקירה נהרסה והם נאלצו להכניס למולינים תשעים ברווזי גומי שסומנו באנגלית, דנית ואינואיט עם הטקסט "ניסוי מדעי" ו"פרס", יחד עם כתובת אימייל ליצירת קשר אם יימצאו במקרה על ידי ציידים או דייגים מסביב למפרץ באפין. אף אחד מהברווזים לא נמצא או הוחזר, אולי בשל היותו לכוד באקוויפרים גדולים שהתגלו מאוחר יותר בתוך הקרח.[14]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ The history of the rubber duck, מוזיאון סנט נאוטס, ‏13/01/2021
  2. ^ Rubber Duck, מוזיאון the strong, ‏2013
  3. ^
    שגיאות פרמטריות בתבנית:קישור כללי

    פרמטרים ריקים [ 1 ] לא מופיעים בהגדרת התבנית
    ברווז סטודנט, באתר ג'ירפה
  4. ^
    שגיאות פרמטריות בתבנית:קישור כללי

    פרמטרים ריקים [ 1 ] לא מופיעים בהגדרת התבנית
    ברווז טראמפ, באתר joom
  5. ^
    שגיאות פרמטריות בתבנית:קישור כללי

    פרמטרים ריקים [ 1 ] לא מופיעים בהגדרת התבנית
    פריטי אספנות ברווז גומי מפורסמים ועיצובים מותאמים אישית, באתר celebridack
  6. ^ שחמט, ברווז גומי חורק לתוך היכל התהילה הלאומי לצעצועים, באתר CNN, ‏7 בנובמבר 2013
  7. ^
    שגיאות פרמטריות בתבנית:קישור כללי

    פרמטרים ריקים [ 1 ] לא מופיעים בהגדרת התבנית
    רחוב סומסום ברווזוני, באתר youtube
  8. ^
    שגיאות פרמטריות בתבנית:קישור כללי

    פרמטרים ריקים [ 1 ] לא מופיעים בהגדרת התבנית
    National Rubber Ducky Day, ‏13 בינואר 2022
  9. ^
    שגיאות פרמטריות בתבנית:קישור כללי

    פרמטרים ריקים [ 1 ] לא מופיעים בהגדרת התבנית
    ברווז גומי צהוב הופך לסמל ההפגנות בתאילנד, ‏3 בדצמבר 2020
  10. ^
    שגיאות פרמטריות בתבנית:קישור כללי

    פרמטרים ריקים [ 1 ] לא מופיעים בהגדרת התבנית
    מצונזר בסין: "היום", "הלילה" ו"ברווז צהוב גדול", באתר ניו יורק טיימס, ‏4 ביוני 2013
  11. ^
    שגיאות פרמטריות בתבנית:קישור כללי

    פרמטרים ריקים [ 1 ] לא מופיעים בהגדרת התבנית
    אמצו ברווז, תמכו בילד, באתר aspendailynews.com, ‏12 באוגוסט 2011
  12. ^
    שגיאות פרמטריות בתבנית:קישור כללי

    פרמטרים ריקים [ 1 ] לא מופיעים בהגדרת התבנית
    הפסק את ההתעללות וההזנחה בילדים, באתר www.weigandconstruction.com
  13. ^ What connects the 'Ever Given', the Suez Canal and 7,200 rubber ducks loose in the Pacific?, MENA, ‏1 באפריל 2021
  14. ^ What connects the 'Ever Given', the Suez Canal andהאם ברווזי גומי יכולים לעזור לעקוב אחר קרחון נמס?, באתר REOTERS, ‏ספטמבר 2008