משתמש:3vlad/ארגז חול/נאו-פאגאניזם

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

נאו-פאגאניזם או נאו-פאגאניות הוא מונח הנועד לתאר מגוון של תנועות דתיות וצורות אמונה מודרניות, בפרט אלו המושפעות מאמונות אירופאיות קדם-נוצריות. המילה היא הלחם בסיסים של המילים פאגאניזם, מילה שנועדה לתאר לא נוצריים באימפריה הרומית, ונאו, מילית מהשפות הגרמאניות שמשמעותה חדש.

תנועות דתיות נאו-פאגאניות מגוונות מאוד בערכיהן ובאמונותיהן, אך המכנה המשותף הגדול ביותר הוא אמונה פוליתאיסטית, אנמיסטית ולרוב גם פנתאיסטית. דתות נאו-פגאניות רבות מתבססות על אמונות מודרניות לחלוטין, בעוד שאחרות "מחיות" דתות על בסיס היסטורי ופולקלור.

הדת הנאו-פגאנית הגדולה ביותר היא ה"ויקה". היא נחשב כחלק תנועות נאו-פאגאניות גדולות כוללות את הנאו-דרואידיזם (מערכת אמונות המבוססת על אמונות קלטיות וכהני הדת הדרואידים) עימה נמנית ה"ויקה" ו"מסורת פֶרי", הנאו-פאגאניזם הגרמאני (מערכת אמונות המבוססת על האלים הנורדים, כגון: "אודין","ת'ור" ו"טיר") בהן גםהאָסָטְרוּ (Ásatrú), ונאו-פאגאניזם סלאבי הנקראגם רוֹדנוֹוֶורי (Rodnovery). קיימת גם מערכת אמונות נאו-פאגאניות המתבססות על הקבלה, המיתולוגיה הכנענית והאשורית והיהדות הניקראת ג'יוויצ'רי (Jewitchery), הלחם בסיסים של המילים Jew, יהודי, ו-witchery, כישוף.

טרמינולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]


שגיאות פרמטריות בתבנית:להשלים

פרמטרי חובה [ נושא ] חסרים

המילה "פאגאן" (pagan) מגיעה מהמילה הלטינית "paganus" שמשמעותה היא "כפרי", "גס" או "עם הארץ". כשם עצם מילה זו אומרת "שוכן הארץ" או "אדם כפרי". כינוי הגנאי "פאגאני", שמשמעותו "בור לא נוצרי" נוצרה מלטינית עממית (הלטינית המדוברת שהפיצו החיילים הרומים ברחבי האימפריה, נקראת גם לטינית וולגארית) במאה הרביעית לספירה. מכיוון שהנצרות כבר התפשטה ו"כבשה" את הערים, רק הכפריים נותרו להמרה לנצרות. המונח נאו-פאגאן נטבע במאה התשע עשרה בהתייחסות לרנסאנס ולהתחדשות של הרומנטיקה ההלניסטית (או הלנופיליזם).

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]


שגיאות פרמטריות בתבנית:להשלים

פרמטרי חובה [ נושא ] חסרים

מקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שורשי הנאו-פאגאניזם נמצאים הרנסאנס, במגמת החזרה לעיקרונות הקלאסים ולעניין מחודש במיתולוגיה היוונית. התנועה הרומנטית של המאה השמונה עשרה הובילה לגילוי המחודש של האירית העתיקה ושל ספרות ושירה נורדית עתיקה כגון האדה. נהוג להאמין שהנאו-דרואידיזם התחיל ב1717 עם הקמת קבוצה בשם the druid order.