משתמש:3vlad/ארגז חול/קאמי (שינטו)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של 3vlad.
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של 3vlad.

קאמי("神")היא מילה יפנית שנועדה לתאר רוח או נשמה בדת השינטו. מילה מתורגמת לרוב כאל או אלוהים, אך מלומדים יפנים טוענים כי תרגום זה עלול ליצור אי הבנה בקשר למהות המונח. במקרים מסוימים, כגון "איזאנאגי ואיזאנאמי" ("הזכר והנקבה") הקאמי הם ישויות בעלות גוף וצורה אנושיות הדומות במידת מה לאלים במיתולוגיה היוונית והרומית. במקרים אחרים, הרוחות עצמן הן כוחות טבע ותופעות טבעיות.

מכיוון שביפנית לא נהוג להבדיל בין צורת יחיד לצורת רבים לעיתים לא ברור האם המילה קאמי מתייחסת לאל יחיד או למספר. כשנחוצה ללא ספק צורת רבים, לרוב משתמשים במילה "קאמיגאמי". לעיתים נאמר שישנם "שמונה מיליון קאמי" אך בשפה היפנית לרוב המספר שמונה מיליון מרמז על אין סוף. באותה מידה, מגדר גם הוא אינו מיוחס למילה קאמי, שיכולה להתייחס גם לזכר וגם לנקבה. המילה "מֶגאמי" ("女神") שהיא המקבילה הנשית של המילה קאמי הינה תוספת מאוחרת לשפה היפנית ולעולם לא תיראה בטקסטים המסורתיים.

אמונה דתית[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקאמי הם מושאי הפולחן המרכזיים בדת השינטו. השינטו נוצר ממספר דתות אנמיסטיות ביפן העתיקה שנעשתה לדת אחת על מנת לדחות השפעות חיצוניות על איי יפן (כדוגמת דתות אחרות). כתוצאה מכך, טבעם של הקאמי לפי האמונה היפנית הוא רחב וכולל מגוון של תופעות.

חלק מהישויות המכונות קאמי הן אספקטים של צמיחה, פוריות והתרבות, לעיתים תופעות טבע כגון רעמים ורוח. לפעמים עצמים טבעיים כגון השמש, הרים, נהרות, עצים וסלעים. חלקם בעלי חיים וחלקם רוחות של אבות קדומים. תחת הקטגוריה של רוחות של אבות קדומים נמצאים קיסרי יפן ומשפחותיהם אבל גם אבות קדומים של שבטים ומשפחות אצולה.

ישנן גם ישויות נוספות הנחשבות קאמי. לדוגמה, רוחות השומרות על ארץ או אזור (כגון רוח היער, או רוח ההר) ואף המקצועות השונים ומיומנויות שנות. גם רוחות של גיבורים יפנים, ממציאים דגולים ואנשים שתרמו מבחינה תרבותית ולעיתים גם אנשים שמתו למען המדינה, או מתו מוות בטרם עת מסיבות אכזריות. לא רק רוחות עליונות לאדם נחשבות לקאמי, אלא גם רוחות חלשות או מעוררות חמלה נחשבות לקאמי בשינטו.

חלק מהקאמי ניתנות להגדרה כ"ישויות אלוהיות", כגון "אָמָטֶראסוּ", אלת השמש. אך למרות שישויות עלו יכולות להחשב אלוהיות, הן אינן כל-יכולות או כל-יודעות. ובדומה לאלי יוון, היתה להן אישיות פגומה והן היו מסוגלות למעשים מבישים.

בשנת 1946 מסר קיסר יפן דאז, הירוהיטו, הודעה אשר נקראת "נינגֶן סֶנגֶן" ("הצהרת אנושיות") בא הוא הצהיר רשמית כי הוא אינו "אָקיטסוּמי-קאמי" ("אל גלוי" או "אל פיזי") ושהוא אינו בן לשושלת שמקורה באלת השמש, אָמָטֶראסוּ.

טקסים ופסטיבלים[עריכת קוד מקור | עריכה]

כדי לעודד את רוחות הקאמי לשכון במשכן קדוש (כגון מקדשי שינטו אך גם מקומות משכן אחרים) טקסים ארוכים ומורכבים נדרשו. מקדשים מסוימים, לכהנים לוקח שנים ללמוד את כל הטקסים. הכהנה הייתה תורשתית מביחנה מסורתית. מקדש אחד היה מכשיר את כהניו מתוך אותן ארבעה משפחות על פני מאות שנים. ברבות המקרים, הכהנים גם נעזרו ב"מיקו", נערה לא נשואה לבושה בקימונו לבנים. בנוסף על המיקו נפוצות היו גם כהנות ממין נקבה. לא הכהן או הכהנת חיו חיים סגפניים והיה נפוץ שהיו נשואים. בנוסף, לא צופה מהם למדוט על פי המסורת כמו הנזירים היפנים. עיסוקם העיקרי היה שימור הקשר בין עולם הרוחות לעולם החיים.