משתמש:A2D/תרגום-מבלבלביה (2)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית


מסדר המֵבְלֵבִּ‏י או המֵבְלֵבְּ‏ייה (טורקית: Mevlevilik או Mevleviyye בפרסית: طریقت مولویه)האוטומני: ﻪﻴﻮﻠﻮﻣ) הוא מסדר סופי שמקורו בעיר קוניה (שהיתה עיר הבירה של הסולטנות הסלג׳וקית).  המסדר הוקם על ידי חסידיו של מולאנה ג' לאל אד-דין מוחמד בלח'י-רומי, במאה ה-13. מולאנה רומי היה משורר דובר פרסית (טדיג'יק - Tādjīk) משפטן  מוסלמי ותאולוג בעיר קוניה. הוא היה האב הרוחני מאחורי מסדר המֵבְלֵבְּ‏ייה שהוא מסדר של דרווישים. המֵבְלֵבְּ‏ייה הידועים גם בשם הדרוישים המסתובבים  (Whirling Dervishes), השימוש בשם מסתובבים מגיע ממנהגם להסתובב סביב עצמם וסביב השיח, תוך אמירת שמות האלוהים (דיקהר - dhikr).  דרוויש (Dervishes) הוא שם  נפוץ  לאדם ההולך בנתיב הסופי. הסיבובים הם חלק מרכזי בטקס הסֱמָ‏ה (Sama). משתתפי טקס זה נקראים סמאזאן-ס (semazen-s).

בשנת 2008, הכירה אונסק"ו את "טקס הסֱמָ‏ה של המבלבייה" שבטורקיה, כיצירת מופת למורשת האנושית באופן מוחשי ובעלפה.

עקרונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

המודל של דרוויש לומד

המֵבְלֵבְּ‏ייה הוא המסדר הסופי המפורסם ביותר. עקרונות הראשונים של המסדר הושתתו ע״י מולאנה רומי. המסדר הוקם למעשה לאחר מות מולאנה רומי ב 1273 ע"י יורשו הוסמטין צ'לבי (Hüsamettin Çelebi) וממשכי דרכו. צ'לבי הקים מוזלאום למוולנה (Mevlâna) רומי ומאוחר יותר עבור בנו באהה אל-דין מחאמד-י וואליד (Baha al-Din Muhammad-i Walad) הידוע יותר בשמו סולטן וולאד (Sultan Veled). . צ'לבי (Çelebi בתרגום מטורקית נוכח באופן מלא) היה מסטיקן סופי מעמיק ביותר ובעל יכולת אירגון מדהימה. יורשו אולו אריף צ'לבי (Ulu Arif Çelebi) היה לממשיך דרכו. 

המבלבייה או ה"דרווישים מסתובבים", מאמינים שבאמצעות הריקוד-סיבוב והמוזיקה תוך אמירת תפילות קצרות החוזרות על עצמן (דיקהר - dhikr) מתקרב האדם לזכור את האל , טקס זה נקרא סֱמָ‏ה (Sema). הסֱמָ‏ה הוא שם למסע התרוממות רוחנית בו האדם נעזר בתודעה והאהבה ככלים שיובילו אותו לעבר ה"שלמות". במסע זה לעבר האמת, ה"שלמות" יוכל המאמין להתעלות באמצעות האהבה, נטישת האגו. מסעות רוחניים אלו מאפשרים למאמין להיות אדם בוגר ושלם יותר, כלומר להתבונן באהבה על העולם מתוך ניסיון לסייע לכל הבריאה. בהקשר לסמה אמר מולאנה רומי :

״עבורם זהו סֱמָ‏ה (מסע התרוממות נפשית) בעולם הזה ובעולם האחר. אף יותר עבור הרוקדים במעגל בטקס הסֱמָ‏ה   המסתובבים ומצוי בקרבם הכעבה שלהם. 

רומי אמר בהתייחסות סימה:

עבורם זהו סֱמָ‏ה  

בעולם הזה ובעולם האחר.

אף יותר עבור הרוקדים במעגל בטקס הסֱמָ‏ה 

המסתובבים ומצוי בקרבם 

הכעבה שלהם.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]