משתמש:Adivarburg/תל נונה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

הקדמה

תל נונה הינו תל וירטואלי המשמש כאתר חפירה, מחקר וחיפוש ארכיטיפים אוניברסאליים ואישיים. האמנית נונה אורבך עוסקת חופרת בו; היא החופרת והנחפרת, היא הממצאים ותהליכי היצירה.

המושג תל- נונה, מאפשר לה, מצד אחד, תחושת שייכות לתילי המקום ולעולם הארכאולוגי, ומצד שני חופש יצירה אמנותי מתמשך. היא מערבת ומפגישה בין דמיון ומציאות.

תל נונה 2001, מוזיאון ימי לאומי, חיפה. אוצרת דניאלה טלמור

תערוכת יחיד גדולה שהתקיימה בכל החללים של הקומה הראשונה במוזיאון. התערוכה כללה ממצאים מן התל, שרידים גדולים ומיצב בור זיכרון ושכחה. [לינקים לאתר האמנית]

תל נונה 2009 עונת חפירות שנייה, מכללת קיי באר שבע, אוצר ישראל רבינוביץ

ממצאי עונת החפירות הראשונה בתל נונה הוצגו בשנת 2001 במוזיאון הימי הלאומי בחיפה וזכו לפרסום נרחב ותהודה ניכרת.

בשנים שחלפו מאז התצוגה יצאה נונה אורבך שוב ושוב אל התל והמשיכה את תהליך החפירה כדבר שבשגרה. ההנחה שעמדה בבסיס החלטתה לחזור ולרדת לעומקו של התל היתה הידיעה כי לא רק שכבות ה"היסטוריה הרחוקה", על הטמון בתוכם, ייחשפו אלא גם ובעיקר שכבותיה של ה"היסטוריה העכשווית", זו המתהווה ומתחדשת מדי יום ביומו בחייה ובחיי הסובב אותה. ואכן, ממצאים פיסיים אלו, שנוצרו במפגשי השנים ושגרת החיים והמוצגים כעת בתערוכה, מאפשרים לנו לחזות בתהליך המדהים של האפשרויות והיכולות במעשה החקר העצמי של האדם בכלל ושל האמנית, כמתוות דרך וכיוון בפרט. תהליך אמיץ היורד עמוק עמוק אל תוך צפונותיה: חלומותיה, פחדיה, מעשיה ואהבותיה, חושף ומחייה מחדש את סך החלקים של תל עולמה, הנראה והכמוס, המהווים הלכה למעשה את עצם מהות החיים. תל נונה נבנה ונחשף בעת ובעונה אחת. גילוי שכבותיו הופכים בעצם המעשה לנדבכי יצירה מופלאים בהיווצרותם, יצירתה של האמנית נונה אורבך.

אני מכיר ומוקיר את עבודתה של נונה אורבך תקופה ארוכה. לאחרונה התעוררה סקרנותי לשוב ולראות מה מעשיה כיום, שנים מספר לאחר התצוגה המרשימה במוזיאון בחיפה, ואכן לא התאכזבתי. בקורי בתל במהלך עונת החפירות זימן לי חוויה מרגשת. מפגש מרתק ומעשיר עם אמנית/חוקרת שכלי אמנותה משמשים בידיה כמראה וכקנה מידה לקשרים המורכבים והמופלאים שבין האנושיות לנשיות.

תל נונה, על המטמון הנדיר שנחשף בו, הנו מתת אנושי נדיר. כאוצר המכללה להוראה ולחינוך ע"ש קיי הריני שמח על ההזדמנות שנקרתה בידי להציגו בפני קהל המכללה ואיזור הדרום.

ישראל רבינוביץ, פברואר 2009"

קובץ:Nona Orbach

מטמון אישה, נונה אורבך

בעונת החפירות שניה, נתגלה גם אוסף נדיר של חפצי אישה-המוצג כאן לראשונה. על פי החפצים המוצגים בויטרינה, מצטייר דיוקן של אישה בעלת ממון, שעסקיה התנהלו בין איי יון, מצרים וארץ ישראל. היא הייתה משכילה, שכן היא הכירה את השפה העברית וסימנים מן המצרית הקדומה. כנראה שאף הפליגה על ימים שכן נמצאה צלמית על שבר ספינה. נמצא אוסף חריטים ובתוך אחד מהם מטבעות. בציקלון זעיר נמצא תחנון-קמע לגשם באותיות עבריות [בא בא בצ] וסימן הירוגליפי מצרי המציין את המילה מים. נחפרו מגוון תרפים, צלמיות שאריות תכשיטי וכלים לתמרוקים ומכחול. התגלתה מערכת כלי רפואה מברונזה, ולידה שרדה אגודה מלופפת של צמחים ששימשו כנראה לתפירה ולהכנת צבעים לבד. צמחים אלה הנם אנדמיים לאי סקיאת'וס ביון. נמצאו אוסטריקוני עצם שכנראה שימשו לכישוף ולעיסוק במעברים של נשמות בין עולם החיים לעולם המתים, עליהם כתובות המילים: הלכה ושטה ובאה.

ממצא מפתיע וייחודי שנחפר, הוא שש אבנים מסותתות חרוטות באותיות עבריות, כנראה מתל סולם.

כל אות חרוטה על אבן נפרדת. כבר ידוע שבתרבות תל סולם נהגו לעשות שימוש באבנים חרוטות באותיות עבריות, ולהרכיב מהן מילים כחלק מטקסי השבעה. מפתיע ביותר שנמצאה מילה עברית בשלמותה. יתר על כן, מילה זו היא הראשונה בתורה: בראשית.

מקורות ביבליוגרפים ואחרים :

- אנציקלופדיה לחפירות ארכיאולוגיות בארץ ישראל

החברה לחקירת ארץ ישראל ועתיקותיה והוצאת מסדה בע"מ

ירושלים, תשל"א 1970

- מסכת ברכות יח, ע"ב , "הלכה ושטה ובאה"

- בראשית, תחנון לגשם- זוהר יולס מושב מרחביה

- אגודה מלופפת, קליאו בבוטי, סקיאתוס, יון


BLOG AS ART WORK
[עריכת קוד מקור | עריכה]

ארכיב רב- שכבתי, תל וירטואלי המתכתב עם מקומות מציאותיים שהיו. למשל ספריית אלכסנדריה.

תל נונה גרסת הקהל, 2013

לינק לסרטון תל נונה

א. נקודת מגע

לינק לאירוע

אירוע נקודת מגע מתקיים החל משנת 2010 במוזיאון ישראל כחלק מ"עונת התרבות" של ירושלים. באירוע מיוחד זה משנה מוזיאון ישראל בירושלים את פניו ומארח עשרות אמנים מתחומים שונים לאורך לילה שלם, האמנים המתארחים מגיבים לעבודות המופיעות במוזיאון והלילה הופך למסיבה. הקהל המשתתף באירוע מוזמן להישאב לתוכו ולהפוך לחלק ממנו וממוזיאון ישראל.ב. האגף הארכיאולוגי במוזיאון ישראל

לעמוד האגף הארכיאולוגי של מוזיאון ישראל

התצוגה הקבועה של האגף לארכאולוגיה במוזיאון ישראל מוקדשת לארץ ישראל, שהייתה ביתם של עמים בעלי תרבויות ואמונות מגוונות במשך למעלה ממיליון שנה. בתצוגה יותר מ-6,000 חפצים שהתגלו בישראל במהלך חפירות ארכאולוגיות והיא מספרת סיפור ייחודי הערוך בשבעה פרקים עוקבים השופכים אור על אירועים היסטוריים משמעותיים, על הישגים תרבותיים ועל התפתחות טכנולוגית, כל אלה תוך תיאור חיי היומיום של האנשים שחיו באזור מאז תקופת האבן ועד התקופה העות'מאנית. בנוסף, גלריות הממוקדות בנושאים מיוחדים, כמו תולדות הכתב העברי, סיפורן של מטבעות ואוּמנות ייצור הזכוכית, מעצימות את סיפור התצוגה; כמו התערוכות מאירות העיניים המציגות את התרבויות השכנות: מצרים, המזרח הקדום, יוון, איטליה והמזרח התיכון המוסלמי, כולן תרבויות שהותירו חותם בל יימחה על האזור.

ב. סרטוני הכנה לאירועי "תל נונה- גרסת הקהל"

לקראת האירוע הוזמנה נונה אורבך לקדם את חלקה בתערוכה בסרטונים קצרים – טיזרים, אשר הועלו לעמוד הפייסבוק של מוזיאון ישראל ובכך להכין את הקהל:


לצפייה

קובץ:Tenona3

לצפייה


לצפייה

ג. תיעוד האירוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך ליל אירוע "נקודת מגע" 2013 במוזיאון ישראל, ירושלים, הקימה נונה אורבך מיצג בו היא נטמעת בתוך האגף הארכיאולוגי של המוזיאון ואוצרת לאורך כל הלילה אוסף ארכיאולוגי עכשווי בשיתוף הקהל המתארח. ארון תצוגה מוזיאלי זהה לאלו האמיתיים הוצג בחלל האגף הארכיאולוגי כחלק ממנו ולאורך האירוע הוצבו בו ממצאים. הקהל הוזמן להשאיר חותם, ממצא זעיר, שהצטרף לאוסף שנבנה והשתנה לאורך הלילה. היצירה המשותפת של הקהל והאמנית, שודרה במהלך כל האירוע גם בעמוד הפייסבוק של הפרויקט. הקהל לקח חלק פיזי או וירטואלי במיצג והשפיע עליו מכל מקום בעולם.

]]

ד. השתתפות הקהל[עריכת קוד מקור | עריכה]

המשתתפים באירוע "נקודת מגע 2013" במוזיאון ישראל בירושלים הביאו עימם חפץ כלשהו אותו מסרו בעמדת התיוג הראשונית של המיצג. בעמדה זו הם מילאו לפריט אותו הם בוחרים לשתף, כרטיס עם תיאורו ומידע כללי. החפצים וכרטיסיהם התאספו במגשים.

תמונות

לאחר מילוי הכרטיס והתמלאות המגש עם הפריטים עברו המגשים המלאים אל האמנית נונה אורבך אשר קיטלגה, מיינה, טיפלה בהם ובסופו של דבר נתנה לכל ממצא-תל כרטיס שם והציבה אותו בויטרינה המוזיאלית הארכאולוגית. השמות שניתנו לממצאים החדשים שנוצרו מפריטי הקהל, לקוחים מעולמות שונים ומחברים בין עולם הארכיאולוגיה, ההיסטוריה של הים התיכון והמדיה הדיגיטלית. לאורך הערב התחלפה התצוגה המוזיאלית והויטרינה שינתה את מראה כל הזמן.

תמונות

לקהל ניתנה אפשרות להשתתף באירוע גם באופן וירטואלי ולצלם את החפץ שברצונם לשתף, בכמה פעולות פשוטות העלו המשתתפים את הפריט שלהם לאינסטגרם או לעמוד הפייסבוק של הפרויקט. הם נכנסו לתצוגה המוזיאלית בתוך אייפד שהיווה בעצמו עבודת אמנות שנקראה "קולומבריום".

תמונות

ה. מיצג Ready & Made, תל נונה גרסת הקהל, נונה אורבך

מאת רבקה בקלש

לינק למאמר

6.

6. Tel Nona Embedded

פעולת ההגדרה והעריכה של יצירתה של נונה אורבך, מהווה תהליך יצירת שכבה ארכאולוגית חדשה ב"תל נונה".

מעשה זה של הוספת ערכים ויקיפדיים - מוגדר מראש כפעולה אמנותית והטמנה של שכבות-תל תודעתי בתוך המרחב הוירטואלי הקיים.

ברגע שקיים ערך ויקיפדי המתאר פעולה אמנותית של התערבות בתלים ארכאולוגים בעולם – והוא מוטמן שוב בתוך ערכים קיימים בויקיפדיה - נרקמים הקשרים חדשים.

באופן כזה יוצרת נונה אורבך ראיה אמנותית חדשה הנארגת לתוך המכלול התודעתי האנושי.

התפתחות זו של "תל נונה" נמצאת בהתהוות ע"י הגדרת ערכים חדשים ו"סימונם" במקומות אחרים בויקיפדיה. עצם הקישור בין המושגים, מהווה פעולה אמנותית ומעלה נקודות חדשות למחשבה וראיה של הזמן והמרחב בעולמנו.

ז. טקסטים  נוספים

גדעון עפרת

לינק

דליה מרקוביץ

לינק

אורי כץ

לינק

Website:

www.Nonaorbach.com

Blog:

www.Nonaorbach.com/blog

Instagram:

http://instagram.com/nonaorbach

Facebook:

https://www.facebook.com/nona.orbach

Nona MoundHacker on Facebook:

https://www.facebook.com/nona.moundhacker