משתמש:Amire80/מיתוסים על הרשאת מפעיל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

ישנם כמה מיתוסים על הרשאת מפעיל המערכת בוויקיפדיה העברית. המיתוסים הללו עולים שוב ושוב בדיונים במזנון, פרלמנט ומפעיל נולד ולעתים משפיעים בצורה שלילית על התנהלותם של המפעילים, על יחסם של העורכים הרגילים כלפי המפעילים ועל התנהלותה של הקהילה כולה. מאמר זה מנסה להפריך את המיתוסים הללו.

לחלק מהם יש אחיזה מסוימת במציאות, אבל הם בכל זאת רשומים כאן, כי הקהילה כנראה לא תופסת נכון את המשמעות המדויקת של הדברים.

נדמה לי שהטענות שלי כאן אובייקטיביות והגיוניות, אבל הכול פתוח לדיון. כמו בכל דף אחר בוויקי, ניתן לתקן כאן שגיאות כתיב, ניסוחים בעייתיים, וכל דבר אחר, אך אנא שמרו על המהות של התוכן. מכיוון שאני חושב שהדברים נכונים ומועילים לוויקיפדיה כולה, אשמח שיהיו כתובים במרחב „ויקיפדיה” ולא בדף הפרטי שלי, בתנאי שקהילת העורכים תביע את הסכמתה לכך. (כמובן שהם יצטרכו לעבור גם תיקוני ניסוח.)

„להיות מפעיל זה עול וחובה ולא זכות”[עריכת קוד מקור | עריכה]

לא חובה להיות מפעיל כמו שלא חובה לכתוב ערכים.

זו גם לא מי־יודע־מה זכות – זו בסך הכול הרשאה טכנית.

כשמפעיל לא מספיק לחסום את כל המשחיתים ולמחוק את כל הזבל, זה לא יותר גרוע מזה שכל עורך, מפעיל או לא, לא מספיק לכתוב את כל הערכים הנחוצים לוויקיפדיה. לא צריך להרגיש בגלל זה יותר מדי שחיקה או לחץ ובשום אופן אין להרגיש אשמה. כל הדברים בוויקיפדיה צריכים להתנהל ברוח חיובית של אכפתיות והתנדבות ולא בתחושת חובה שאינה ממולאת כראוי. ויקיפדיה אינה מקב״מ.

„מפעיל חייב להיות צייד משחיתים”[עריכת קוד מקור | עריכה]

מפעיל לא חייב להיות צייד משחיתים. אין שום פסול בכך שמשתמש עם הרשאת מפעיל יעסוק בפעילות שלשמה הוא זקוק לעתים קרובות להרשאת מחיקה ולעולם לא ינצל את הרשאת החסימה.

כמו כן, צייד משחיתים לא חייב להיות מפעיל. כל משתמש יכול לעקוב אחר הפעילות של כל משתמש אחר ולהחליט אם הוא מועיל או מזיק בלי הרשאות מפעיל. כל משתמש יכול לזהות משחיתים, להזהיר אותם ולדווח על כך לדף בקשות ממפעילים. מעבר לכך, צייד משחיתים נלהב מדי עלול לטעות ולהאשים משתמש שכוונתו טובה בהשחתה או לקרוא לו „טרול” או „בובת קש”, וכבר היו דברים מעולם. כיוון שהאנשים הם המשאב היקר ביותר שיש לוויקיפדיה, גירוש לא מושכל של תורמים חיוביים הוא אחד הנזקים החמורים ביותר שאפשר לגרום לוויקיפדיה. ברוב המקרים עורך חדש שיואשם על לא עוול בכפו ב„השחתה” או בהיותו „בובת קש” לא יחזור לוויקיפדיה וגם יספר לחברים שלו שמדובר במקום לא נעים.

„מפעיל חייב להיות מנטר שינויים אחרונים”[עריכת קוד מקור | עריכה]

בדומה לסעיף „צייד משחיתים”: מפעיל לא חייב להיות מנטר שינויים אחרונים ומנטר שינויים אחרונים לא חייב להיות מפעיל.

מנטרי שינויים אחרונים אמורים לזהות שערכים חדשים הם ערכי הבל ולזהות עריכות רעות לערכים קיימים. אפשר לעשות את זה בלי הרשאות מפעיל.

ישנם מנטרי השחתות שמוטב שלא יהיו מפעילים. מפעיל שהוא גם מנטר עלול למחוק במחיקה מהירה ללא דיון ערך שיכול להיות טוב רק בגלל שהוא לא מכיר את הנושא שלו. מחיקה מהירה של ערך ראוי עשויה במקרים מסוימים לגרום לנזק חמור יותר מהשארה לעוד כמה ימים של ערך לא ראוי. לפעמים יוצר הערך יתעקש ויילחם על השארתו ולפעמים הוא יוותר ולא ישוב עוד לוויקיפדיה. זה אומר שעלול לעבור זמן רב עד שבוויקיפדיה יהיה ערך על הנושא הזה. זוהי טעות חמורה לומר שאם הנושא חשוב, תמיד יימצא בסוף מישהו שיכתוב עליו. ישנם נושאים אנציקלופדיים חשובים מאד, למשל נושאים מתקדמים במדעים מדויקים או בהיסטוריה של מדינות בולטות פחות מגרמניה ורוסיה ויש אנשים בודדים בעולם כולו, קל וחומר בקרב דוברי עברית, שמתמצאים בהם טוב ומוכנים לכתוב עליהם ערך. מחיקת ערך שאנשים כאלה כתבו בגלל שהם לא הבינו את סגנון העבודה של ויקיפדיה או בגלל שמפעיל לא הבין את נושא הערך היא נזק חמור ואולי אף בלתי הפיך לוויקיפדיה.

„יש מספיק מפעילים” או „יש יותר מדי מפעילים”[עריכת קוד מקור | עריכה]

בוויקיפדיה לעולם לא יהיו מספיק ערכים, בוויקיפדיה לעולם לא יהיו מספיק עורכים ובוויקיפדיה לעולם לא יהיו מספיק מפעילים.

כל ניסיון לחשב את היחס הנכון בין כמות המשתמשים לבין כמות המפעילים הוא בהכרח שרירותי. מה זה „מספיק”? מספיק זה אומר שאין דפים שצריך למחוק ואין משחיתים שצריך לחסום. כל עוד ויקיפדיה היא אתר ויקי פתוח – וטוב שהיא כזו – יהיו דפים למחיקה ויהיו משחיתים. אם לא עכשיו, אז בעוד מספר דקות. ולכן אין דבר כזה „מספיק מפעילים”.

משתמש בעל הרשאות מפעיל שאינו מנצל אותן אינו גורם נזק. משתמש שאין לו הרשאות מפעיל, אבל מעלה לעתים קרובות למחיקה מהירה דפים שבאמת ראויים למחיקה מהירה מביא תועלת, אך נגרם נזק עקיף מכך שמתבזבז זמן של שני אנשים ומכך שמתבצעות שתי פעולות במקום אחת – ולכן כדאי, כנראה, להעניק לו הרשאות מפעיל.

ישנה גם בעיה נוספת: רבים מהמפעילים הם אנשים שיכולים גם לכתוב ערכים טובים ולא רק לחסום ולמחוק. אם הם עסוקים כל היום בלהסתכל על שינויים אחרונים ובקשות ממפעילים, זה אומר שאין מספיק מפעילים וזה גם אומר שנגרם נזק מכך שהם עסוקים במחיקות במקום בכתיבת ערכים.

„המפעילים הם המנהיגים של ויקיפדיה”[עריכת קוד מקור | עריכה]

תפקידים רשמיים של הנהגה אין בוויקיפדיה ולא יהיו. בוויקיפדיה יש שתי רשויות שאסור לערער עליהן:

  1. מקורות מהימנים למידע. בוויכוח על תוכן בין מפעיל לבין משתמש רגיל הצדק לצדו של המשתמש הרגיל אם יש לו מקורות מהימנים שמוכיחים שהוא צודק. הרשאות מפעיל לא הופכות איש לבר סמכא.
  2. „בעל המאה הוא בעל הדעה” – הגוף המשפטי ששייכים לו השרתים שעליהם רצה ויקיפדיה הוא קרן ויקימדיה. השרתים שלו ולכן נציגיו הרשמיים רשאים לחסום משתמשים ולהגן על ערכים כאוות נפשם. זה לא תמיד נעים, אבל חייבים לקבל את זה. השליטה שלהם היא על השרתים ולא על המידע; מכיוון שהמידע חופשי, כל אחד יכול להעתיק אותו לשרת פרטי שלו ושם לעשות אתו ככל העולה על רוחו. בכל מקרה, מפעילים מעטים מאד בוויקיפדיה (בעברית ובשפות אחרות) הם נציגים רשמיים של הקרן שיושבת בסן פרנסיסקו וחולשת על השרתים.

אז נכון שלעתים קרובות מפעילים הם משתמשים ותיקים שעושים הרבה מאד עריכות, עוקבים אחרי הרבה דפים, משתתפים הרבה בדיונים, משפרים את דפי המדיניות, ומדריכים משתמשים חדשים. כל הדברים האלה מקנים להם ותק, סמכותיות וכבוד, אבל אפשר לעשות אותם גם בלי הרשאות מפעיל. ואפשר להיות מפעיל שהוא ויקיגמד צנוע.

זה אולי לא מובן מאליו, אבל זה עובד בשני הכיוונים: לא רק שלא צריך לקבל את דעתו של מפעיל על תוכן של ערך רק כי הוא מפעיל, אלא שגם לא צריך לבקש ממפעיל דעה על תוכן של ערך רק כי הוא מפעיל. מפעיל אינו יודע־כול, הוא רק בעל הרשאות למחוק, להגן ולחסום.

„כמעט בלתי אפשרי להדיח מפעיל”[עריכת קוד מקור | עריכה]

זהו מיתוס מקומם במיוחד. קודם כול בגלל המילה „להדיח”, שבכלל לא צריכה להיאמר בוויקיפדיה. לא רק שהיא מכעיסה, פלגנית ומעליבה, היא גם לא הגיונית: כולם פה עושים את העבודה בהתנדבות ולכן לא הגיוני בכלל „להדיח” מישהו. גם לשון מרוככת יותר כמו „לפטר”, אינה מתקנת את חוסר ההיגיון הזה.

מלבד זאת, המיתוס הזה פשוט טיפשי ומיותר. בפועל כן קיים בוויקיפדיה מושג של חסימה לצמיתות, שמופעלת נגד משחיתים סדרתיים או משתמשים שעוברים באופן בוטה על כללי ההתנהגות. לעתים נלווית לזה גם „הכרזה כטרול”. חסימה כזו יכולה להיות מופעלת נגד כל משתמש רשום ואלמוני, כולל מפעיל. מפעיל שמשתמש בהרשאותיו בצורה שמזיקה לוויקיפדיה הוא משחית לכל דבר ויש לחסום אותו ולשלול את הרשאותיו.

אף־על־פי שמדובר בעניין ריק מתוכן, הצעות יצירתיות לנהלים „משופרים” ל„הדחת” מפעילים מועלות כל שני וחמישי באתרי ויקי רבים, לא רק בעברית. חשיבה „מחוץ לקופסה”, שרואה במפעילים עוזרים טכניים ולא „אצולה” ש„מורמת מהעם הפשוט”, מעלה מסקנה הגיונית ברורה ופשוטה – אין צורך בנהלים כאלה כלל וכלל. יש נוהלי חסימה ברורים ומקובלים ומפעיל שנחסם – נשללות הרשאותיו. זה כל הנוהל הדרוש.

„המפעילים הם קבוצה סגורה שפועלת יחד כדי לשלוט ביד קשה בוויקיפדיה”[עריכת קוד מקור | עריכה]

(הערה: פסקה זו נכתבה על־ידי מפעיל.)

אין מועצה סודית של מפעילים. לטוב ולרע, יש ביניהם ויכוחים רבים ומרים. המפעילים אינם עשויים מקשה אחת.

בפשטות: זהו מיתוס שגוי לחלוטין.

„צריך לשלול הרשאות של מפעילים שאינם פעילים”[עריכת קוד מקור | עריכה]

שטות, שטות, שטות.

מפעיל לא צריך לעשות שימוש בהרשאות כדי להישאר מפעיל. בעל הרשאות מפעיל שחוסם משחית פעם בשנה מועיל לוויקיפדיה; אילו הוסרו הרשאותיו, היה נגרם נזק, כי הוא לא היה חוסם את אותו המשחית מהר מספיק.

אבל השטות הזאת גורמת לבעלי הרשאת מפעיל לחפש כל תירוץ לבצע איזו מחיקה או חסימה, גם כשאינה נחוצה, כדי להפחית את הלחץ מהקהילה שנורא חשוב לה שמפעילים יהיו „פעילים”. וכך מתמלאים להם היומנים במחיקות מיותרות ומזיקות של דפי הפניה שנוצרו כתוצאה מהעברת דפים, בהסתרות של גרסאות של דפים שהיו בהם השחתות שהיה מספיק לשחזר ובחסימות של אלמונים שעשו השחתה אחת לא חשובה שבוע לפני־כן. כל הפעולות האלו גורמות לוויקיפדיה נזק ולו רק בשל העובדה שהזמן הזה היה יכול להיות מושקע בכתיבת ערכים.