ויקיפדיה:עורך חזותי/nowiki/תיעוד ותיקון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

בערכים רבים בוויקיפדיה יש תגי <nowiki> מיותרים. הם נכנסים לשם בעיקר בגלל שימוש לא נכון בעורך החזותי או בתרגום תוכן או בגלל באגים בתוכנות האלו, אבל יכולות להיות לזה גם סיבות אחרות.

הדף הזה מסביר איך להימנע מהופעת תגי <nowiki> מיותרים לכתחילה, איך למצוא ערכים שיש בהם תגים כאלה, ואיך לתקן אותם.

בגדול, תגי <nowiki> לא אמורים להופיע בשום ערך. הם נחוצים בשביל לכתוב בטקסט מחרוזות שיש להם משמעות בקוד ויקי, אבל המקרים שבהם זה נחוץ נדירים ביותר, וכשזה קורה עדיף להשתמש בקוד שונה כדי לסמן את זה ולא בתג <nowiki> מפורש. הדרך הנפוצה ביותר לעשות את זה היא להשתמש בתבנית {{ללא קוד ויקי}}, אך יש גם דרכים אחרות, שמפורטות להלן.

כדי למצוא דפים עם תגים כאלה, מומלץ להריץ את חיפוש insource:nowiki במרחב הראשי וגם במרחבי טיוטה וקטגוריה. נכון למרץ 2023 ישנן 1,170 תוצאות, במצב המושלם יהיו לחיפוש כזה 0 תוצאות.

תיקונים אחרים על הדרך[עריכת קוד מקור]

לפעמים תמצאו שליד שימוש לא נכון בתג <nowiki> יש בעיות אחרות. למשל, בעריכה הזאת נמצא שהשם של האוניברסיטה לא נכון, והקישור תוקן.

סוגי בעיות[עריכת קוד מקור]

תג שלא עושה שום דבר[עריכת קוד מקור]

לפעמים תמצאו תגי <nowiki> או שפשוט לא עושים שום דבר. אפשר למחוק אותם. כמובן, יש לבדוק בתצוגה מקדימה ששום דבר לא השתנה, אבל בדרך־כלל זה לא יוצר בעיות. הנה דוגמה בערך הלל נוייר.

מירכאות[עריכת קוד מקור]

הבאג דווח בפבריקטור הבאג דווח בפבריקטור

T106641

אחת הסיבות הנפוצות ביותר להופעת התגים האלה היא שימוש בשני תווי מירכה בודדת ('') במקום שימוש במירכאות כפולות ("). מכיוון שבקוד ויקי שני תווי מירכה בודדת גורמים לטקסט להפוך לנטוי, העורך החזותי מוסיף תג <nowiki> כדי שזה לא יקרה. אז כמובן, רצוי לא לעשות את זה, אבל יש אנשים, בדרך־כלל חסרי ניסיון, שעושים את זה בכל זאת.

כשאתם רואים קוד ויקי כמו <nowiki>''</nowiki>, פשוט תחליפו את הכול במירכאות כפולות: ". למשל: צה<nowiki>''</nowiki>ל -> צה"ל.

לעיתים קרובות משפט שלם יכול להיכנס לתג <nowiki> כזה, למשל: <nowiki>''היום קצר והמלאכה מרובה''</nowiki>. יש להחליף את זה, כמובן, לזה: "היום קצר והמלאכה מרובה".

אם עורך ויקיפדיה מסוים מרבה להשתמש במירכאות לא נכונות, אפשר לשלוח לו הודעה, למשל:

שלום,

תודה שהצטרפת לוויקיפדיה והתחלת לערוך!

שמתי לב שבעריכות שלך אתה כותב מירכה בודדת פעמיים במקום מירכאות כפולות. אפשר לבקש ממך לכתוב מירכאות כפולות אמתיות? זה שיפט־פסיק, על־יד האות ף.

זה נשמע כמו דבר קטן, אבל יש לזה משמעות טכנית די גדולה בוויקיפדיה וחשוב להקפיד על זה.

תודה! --~~~~

(לפני שליחה מומלץ לוודא שהניסוח אכן מתאים למשתמש.)

קישורים פנימיים[עריכת קוד מקור]

גם תגי <nowiki> ליד קישורים הם אחת הבעיות הנפוצות ביותר מהסוג הזה. הם נגרמים בעיקר מהקלדה לא נכונה של טקסט אחרי הקישור בעורך החזותי. כדי להימנע הזה, חשוב לשים לב בעת ההקלדה שהסמן המהבהב נמצא בתוך הקישור ולא אחריו. קל לראות את זה, כי כשהסמן בתוך הקישור, צבע הרקע של הקישור משתנה.

בעברית אף פעם אין צורך בטקסט שמופיע מיד אחרי הקישור ללא רווח, ואינו חלק מהקישור. בדרך־כלל אפשר לתקן קוד כמו [[כלב]]<nowiki/>ים פשוט על־ידי הסרת התג המיותר: [[כלב]]ים.

לעיתים קרובות לא ממש נחוץ להשתמש בזנב בכלל, ואפשר להכניס את כל הטקסט לתוך הקישור. למשל את [[קולטן|קולטנ]]<nowiki/>ים עדיף לתקן לזה: [[קולטן|קולטנים]].

ISBN[עריכת קוד מקור]

הבאג דווח בפבריקטור הבאג דווח בפבריקטור

T117165

לעיתים מופיע קוד ויקי כגון <nowiki>ISBN 2343039321</nowiki>. צריך למחוק משם את תגי ה־nowiki ולהחליף אותו לשימוש בתבנית {{ISBN}}: {{ISBN|2343039321}}.

התאמת תבניות[עריכת קוד מקור]

קורה שכלי תרגום תוכן לא מצליח להתאים נכון תבנית מערך לועזי וערך עברי וזה מוסיף קוד HTML, מחרוזות לא מתורגמות באנגלית, ותגי nowiki.

כדי להימנע מזה לכתחילה, יש לקרוא היטב את התרגום לפני הפרסום, אולם אפילו זה לפעמים לא עוזר.

כדי לנקות את זה מהערך, צריך בדרך־כלל למחוק את כל הקוד הגרוע ואולי להוסיף תבנית מתאימה אחרת.

אם זה קורה שוב ושוב לאותה התבנית, מומלץ לנסות לעשות במידת האפשר גם את הדברים הבאים:

  • אם לא קיימת תבנית מקבילה בעברית, לשקול ליצור אותה.
  • אם כן קיימת תבנית מקבילה בעברית, לגרום לתבנית העברית להיות דומה יותר לתבנית בשפה האחרת.

אם נראה שהתבנית דומה בשני אתרי הוויקי, אבל בכל זאת מופיעים תגי nowiki או קוד שגוי אחר, מומלץ לדווח על כך באג. דוגמה: https://phabricator.wikimedia.org/T242100

הערות שוליים[עריכת קוד מקור]

הבאג דווח בפבריקטור הבאג דווח בפבריקטור

T242336

אם תבנית {{הערה}} מופיעה בטקסט ועורך הופך את הטקרסט הזה לקישור, נוסף קוד HTML מיותר. כדי שזה לא יקרה, צריך להקפיד לא לסמן טקסט עם התבנית הזה לשם קישור. כדי לתקן את זה, צריך פשוט למחוק את הטקסט המיותר ולתקן את הקישור. בדף ויקיפדיה:עורך חזותי/nowiki זה נקרא „קוד הערה”.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור]

לעתים כתובות של קישורים חיצוניים נכנסים לתגי nowiki מסיבה לא ברורה. צריך להפוך אותם לקישורים אמיתיים עם תחביר נכון, כפי שמוסבר בדף ויקיפדיה:קישורים חיצוניים.

אפשר גם להפוך אותם להערות שוליים מעוצבות. קל במיוחד לעשות את זה באמצעות הכפתור "הערת שוליים" במצב עריכה חזותית או במצב קוד מקור חדש.

תגי nowiki לא מיותרים[עריכת קוד מקור]

יש מצבים שבהם תגי nowiki מפורשים דרושים בערכים. אחת הדוגמאות לזה הוא שימוש בתבנית {{לוח שחמט מ-FEN}} (ר' דיון בדף שיחה:יהודית פולגאר).