משתמש:Ask&AnswerAAA/קווידיץ' - שכתוב

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דמויותיהם של הארי פוטר (משמאל) ושל דראקו מאלפוי (מימין) לבושים בחליפות קווידיץ', מתוך סדרת הסרטים

קווידיץ'מקור: Quidditch) הוא משחק כדור בדיוני, המופיע בסדרת הספרים "הארי פוטר". מטרת המשחק היא להשיג את מירב הנקודות. השגת נקודות מתבצעת באחת מן הדרכים הבאות: הכנסת "גולים" (העברת כדור המשחק דרך חישוק מסוים) ועל ידי תפיסת הסניץ' - כדור קטן וקשה לתפיסה, שעף במהירות ברחבי המגרש. שחקני המשחק נעים על מטאטאים מרחפים, והוא מזכיר במספר מובנים את משחקי הכדור כדורגל, כדורסל ופולו. הקווידיץ' פופולרי באירופה, באוסטרליה ובניו-זילנד.

חוקים[עריכת קוד מקור | עריכה]

משחק הקווידיץ' משוחק באוויר על מטאטאים מרחפים. כל קבוצה כוללת בתוכה שבעה שחקנים (שלושה רודפים, שומר אחד, שני חובטים ומחפש אחד), ובכל משחק משחקות שתי קבוצות יריבות. למרות ששחקני המשחק נעים באוויר, מגרש המשחק תחום ויש לו גבולות מסוימים. מגרש המשחק הוא אליפטי וגדול, ויש בו שישה עמודים עם חישוק בראשם - שלושה בכל צד. החישוקים מהווים את ה"שער" של כל קבוצה, ודרכם צריכה הקבוצה היריבה לזרוק את כדור המשחק, הקוּאפל (כדור אדום הדומה בגודלו לכדור כדורגל). בכל קבוצה יש רודפים, שתפקידם הוא להעביר אחד לשני את הקואפל ולצבור בעזרתו נקודות. זריקת קואפל דרך שער מזכה את הקבוצה בעשר נקודות. על חישוקים אלו שומר שחקן אחד בכל קבוצה, הנקרא "שומר", ותפקידו הוא למנוע מהקבוצה היריבה לזרוק את הקואפל דרך השער.

כדור הקואפל
מגרש קווידיץ' - בכל צד יש שלושה חישוקים, ויציעי צופים מקיפים את המגרש
הסניץ'

מלבד הקואפל, ישנם עוד שלושה כדורים בכל משחק - שני מרביצנים וסניץ' אחד. תפקיד המרביצן הוא להפיל כמה שיותר שחקנים מהמטאטאים שלהם. המרביצנים הם כדורים שחורים, הקטנים יותר מכדור הקואפל. תפקיד החובטים הוא לחבוט בכדורים אלו בכדי להסיט אותם ממסלולם ובכך למנוע מהם לפגוע בחברי קבוצתם, ולחבוט אותם לכיוון שחקן מהקבוצה יריבה.

הכדור הרביעי הוא הסניץ' - כדור זהוב וזעיר, שדומה בגודלו לאגוז מלך עם כנפיים שאינן פרושות כל הזמן. תפקיד המחפש הוא לתפוס את הסניץ'. הסניץ' בנוי כך שיהיה קשה לתפיסה: ממדיו זעירים והוא מהיר מאוד. תפיסת הסניץ' מזכה את הקבוצה ב-150 נקודות, לכן בדרך כלל קבוצת המחפש שתפס את הסניץ' מנצחת במשחק. תפיסת הסניץ' הכרחית לסיום משחק קווידיץ', לכן התקיימו משחקי קווידיץ' שנמשכו אפילו חודשים מפני שאף מחפש לא הצליח לאתר אותו.

היסטוריה בדיונית[עריכת קוד מקור | עריכה]

העדות הראשונה למשחק בעל דמיון בינו לבין קווידיץ' נמצאה בביצת קווירדיץ'. כבר אז היה קיים כדור הדומה במידה רבה לקואפל, אשר היה עשוי עור, ושתי אבנים גדולות אשר הוחלפו בקווידיץ' המודרני על ידי המרביצנים. החישוקים בקווידיץ' המודרני החליפו גזעי עץ בהם ניסו השחקנים לתקוע את כדור העור.

כעבור מאה שנה, על פי עדות במכתב מאת קוסם בשם גודווין קנין, השתכלל אותו משחק אשר שוחק מאה שנה לפני כן. למשחק כבר הוספו תפקידי הרודפים והחובטים, ואת גזעי העץ החליפו פחיות שהוצבו על עמודים, בהן צריך היה לפגוע באמצעות כדור העור. הסניץ' נכנס לראשונה, על פי עדות במכתב ששלחה קוסמת בשם מודסטי רבנוט מקנט לאחותה, במשחק במעמד ראש מועצת הקסמים. אז הסניץ' עוד לא היה קיים, לכן באותה תקופה השתמשו בציפור קטנה וזריזה מאוד בשם סנידצ'ט, המזכירה מאוד את כדור הסניץ', אם כי הייתה עשויה בשר ודם. בעקבות ציד הסנידצ'ט ירדה שכיחותם של ציפורים אלו בטבע והן הפכו לזן נדיר. ראש מועצת הקסמים באותה תקופה אסרה על ציד סנידצ'ים, והחל חיפוש אחר תחליף.

ממציא הסניץ' הוא בומן רייט ממכתש גודריק, אשר היה מומחה בכישוף מתכות ובזכות כישרונו יצר את הסניץ', אשר דומה מאוד בתכונותיו לסנידצ'ים אך הוא עשוי מתכת.

השינוי הבא במשחק הקווידיץ' היה הופעת חישוקי הקליעה. עד הופעת חישוקי הקליעה שיחקו עם סלי קליעה שניצבו על עמודים. שינוי זה היה האחרון במבנה מגרש הקווידיץ', ומאז נערכו שינויים רק בחוקי הקווידיץ' ושוכללו המטאטאים אשר שימשו לתעופה במשך המשחק.

עבירות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קיימות שבע מאות עבירות אפשריות בקווידיץ, אך הרשימה המלאה לא פורסמה מעולם על מנת לא לתת לאנשים רעיונות. בגמר אליפות העולם של שנת 1473 בוצעו כל העבירות. חלקן:

  • הזנבה (blagging) - אחיזה במטאטא של שחקן יריב במטרה להאט את מהירות תעופתו או להפריע לו.
  • הסטגה (stooping) - חדירה של כמה רודפים במקביל לאזור הקליעה.
  • ניגוף (blatching) - תעופה אל עבר היריב על מנת להתנגש בו.
  • תקיפה של השומר כאשר הקואפל אינו נמצא בתחום הקליעה.
  • חביטת מרביצן לעבר המחפש ברגע שתפס את הסניץ'.
  • חסימת המסלול של אחד מהשחקנים.
  • תפיסת הסניץ' בידי מי שאינו מחפש.
  • פגיעה ונדליסטית בקואפל לפני המשחק או במהלכו.
    מטאטא מסוג נימבוס 2001

אליפות העולם בקווידיץ'[עריכת קוד מקור | עריכה]

אליפות העולם בקווידיץ' מתקיימת באופן בדיוני מדי 4 שנים מאז שנת 1473. בספר הרביעי בסדרת ספרי הארי פוטר מתמודדות בגמר גביע הקווידיץ' נבחרות אירלנד ובולגריה. אירלנד מנצחת 170:160, למרות שהמחפש של בולגריה (ויקטור קרום) הוא זה שתופס את הסניץ'. כמו כן יצא ב-2003 משחק מחשב בשם "הארי פוטר: אליפות העולם בקווידיץ'" המאפשר לשחקן לשחק בהגוורטס ולאחר כך באליפות העולם בקווידיץ'.

המשחק הבדיוני הפך למשחק אמיתי וקווידיץ' שוחק לראשונה בשנת 2005.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]


קטגוריה:הארי פוטר קטגוריה:משחקי כדור קטגוריה:משחקי מחבט