משתמש:Assaf tal4/גאו דזו, קיסר סין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גָאו דְזוּ, קיסר שושלת טאנג
唐高祖
לידה 7 באפריל 566
שיאן, השושלות הדרומיות והצפוניות
פטירה 25 ביוני 635 (בגיל 69)
שיאן, שושלת טאנג
מדינה שושלת טאנג
דת הדת הסינית העממית
שושלת לי - קיסרי טאנג
אב לי בינג
אם גברת דוגו
צאצאים מעל 30 ילדים ביניהם טאי-דזונג, קיסר סין
קיסר סין לשושלת טאנג
18 ביוני 6184 בספטמבר 626
(8 שנים ו־11 שבועות)

גָאו דְזוּ, (7 באפריל 56625 ביוני 635) נולד בשם יְוֵּ'אן לי, היה קיסר סין מייסד שושלת טאנג, והקיסר הראשון של שושלת זו משנת 618 עד 626. תחת שושלת סווי, יו'אן לי היה המושל באזור של מחוז שאנשי המודרני, והיה מבוסס בטאי-יואן. בעזרת בנו (הקיסר טאי-דזונג לעתיד) לי החל מרד בשושלת סווי ועם התואר של הקנצלר-הגדול הוא התקין בשלטון ילד כקיסר בובה. בשנת 618 כאמור הקים את השושלת שלו בעוד הוריד את הילד קיסר מהכס. שלטונו התרכז בייחוד באיחוד האימפריה תחת שושלת טאנג ובלחימה נגד הגקטורקים הצפוניים. בנו וממשיך דרכו כיבד אותו בתואר גאו דזו ("המייסד הגדול"). שנתיים אחרי פרישתו מהכס כלל סין כבר הייתה בידי בנו ושושלתו. עם הקמת השושלת הוא חתר ללמוד מגרסת השלטון של קודמו הקיסר ון מסווי בשביל לחקות ולחזק את שיטת הממשל. מפחד על צורת שלטונו הקרב של בנו, יו'אן לי השגיח על בנו בתור משנה לו כאשר טאי-דזונג כבר היה קיסר בידי עצמו.

קרייה מוקדמת[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאורך שלטונו של הקיסר ון בשושלת סווי, יו'אן לי שימש שלוש קדנציות כמושל של מחוז שאנשי. על מיומנותו נקרא לתפקיד של פקיד מנהלי גבוה של הקיסר החדש יואן. הקיסר שלח בשנת 613 קמפיין מלחמה נגד שושלת גוגוריו הקוראנית עם יו'אן לי כגנרל. בעוד החל מרד בשלטון הקיסרי בידי גנרל יאנג שוגאנג, ליד הבירה המזרחית, לְווֹיַאנְג, הקיסר יואן הורה ליו'אן לי להפיל את המרד בכוח צבאו. לאחר הפלת המרד הקיסר ביקש לראות את יו'אן לי, בקשה עליה נענה הגנרל בסירוב ובתירוץ שהוא נפל לחולי. לאחר שהתאושש עם הזמן הקיסר הריץ אותו משמירה על עיר אחת לאחרת עד אשר הורה לו להשגיח בשנת 616 על העיר טאי-יואן.

מרידה בקיסרות סווי[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקיסר יואן עם הזמן הביע את חוסר סיפוקו על פעולותיהם של הגנרלים יו'אן לי וואנג רנגונג (מושל העיר שוזואו המודרנית) על כך שלא הצליחו להתמודד בצורה "מספקת" עם תקיפות הגקטורקים מצפון ועם מרידות מגוון רחב של גנרלים. לבסוף ליו ווז'ואו, הגנרל המורד הרג את הקיסר יואן מסווי. חששותיו של יו'אן לי גברו עם חזיונות של מגדי עתידות ששמו של הקיסר הבא יהיה לי והסכנה שבכס בעת משבר זו.

יו'אן לי החל לאסוף כוח וצבא באומרו כי הצבא הוא למען הלחימה בגקטורקים. הוא האשים שני גנרלים שידע כי זוממים תוכניות מאחורי גבו כאחראים לפלישה גקטורקית מוקדמת בידי הכגן שימי חאן והוציא אותם להורג. לאחר שהגיעו מספר גנרלים חברים לצדו של יו'אן לי הוא הכריז שברצונו להחזיר למעשה את הסדר של שושלת סווי ולהתקין את נכדו של הקיסר יואן בשלטון. קודם לכל יו'אן לי שמר על גבולו הצפוני ביצירת קשר עם שימי חאן והבטחת מחווה (כספית) מאוחר יותר. לבסוף עם שיתוף פעולה משני ביחד עם לי מי, יו'אן לי לקח את הכוח לידיים ושם את נכד הקיסר יואן לשעבר כבובה לכוחו שלו. כאמור מאוחר יותר הוא לקח את הכוח לידיים, הכריז על הקמת שושלת טאנג ועליו כקיסר בעל הנכונות האלוהית.

תקרית שער שואנוו[עריכת קוד מקור | עריכה]

זמן רב היה מתח בין בנייו של יו'אן לי, בין בנו הבכור, לי ג'יאנצ'נג אשר היה יורש העצר ונסיך הכס ובנו השני, הנסיך שימין הנודע בתואר שין. בקיץ 626 ביצעו הגקטורקים התקפה נוספת, ובהתאם להצעתו של לי ג'יאנצ'נג, החליט הקיסר יו'אן לי במקום לשלוח את לי שימין להתנגד לטורקים כפי שהיה עושה במחשבה ראשונה, החליט לשלוח את בנו לי יואנג'י במקום. לי יואנג'י קיבל פיקוד על חלק גדול מהצבא שהיה בעבר בשליטתו של לי שימין, מה שהטריד עוד יותר את לי שימין, שהאמין כי עם הצבא בידיו של לי יואנג'י, הוא לא יוכל להתנגד להתקפה הגקטורקית. בלילה אחד הגיש שימין האשמה לקיסר יו'אן לי כי לי ג'יאנצ'נג ולי יואנג'י מבצעים ניאוף עם פילגשי הקיסר יו'אן לי. הקיסר יו'אן לי, בתגובה, הוציא זימון ללי ג'יאנצ'נג וללי יואנג'י למחרת בבוקר. כאשר לי ג'יאנצ'נג ולי יואנג'י התקרבו לשער המרכזי המוביל לארמונו של הקיסר גאוזו, שער שואנוו, לי שימין ביצע את המארב שקבע. שימין באופן אישי ירה חץ שהרג את לי ג'יאנצ'נג. כוחותיו של לי שימין נכנסו לארמון, והקיסר יו'אן לי הסכים להכיר בלי שימין כיורשו. כאשר הקיסר יו'אן לי לא היה מסוגל להתנגד לפעולה. לאחר מכן, הקיסר העביר את הכס אל לי שימין (בתור הקיסר טאי-דזונג).

כקיסר פורש[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקיסר יו'אן לי, כקיסר בדימוס, לא נראה מנסה להשפיע רבות בתקופת בנו הקיסר טאי-דזונג, ולא נרשם הרבה אודות פעילותו. אכן, הקיסר טאי-דזונג החל כמעט מייד להפוך חלק ממדיניותו, כולל מדיניותו ליצור קרובי משפחה רבים כנסיכים אימפריאליים (שהקיסר טאי-דזונג הפך בהמשך בשנת 626, והפחית את הדרגות של מרביתם מנסיכים לדוכסים) כמו גם פרויקטים לבנייה ושיקום. למרות חששותיו, בנו של יו'אן לי, הקיסר טאי-דזונג, הפך לעתיד לאחד הקיסרים הסינים הטובים ביותר בהיסטוריה.

ביבליוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • הספר הישן של טאנג
  • הספר החדש של טאנג

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

[[קטגוריה:שושלת טאנג]] [[קטגוריה:ילידי 566]] [[קטגוריה:נפטרים ב-635]]