משתמש:Avneref/מדע/פסקל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

בלז פסקל

מצאתי!, אביקם גזית

  • משתמש:Avneref/מדע/שבתאי אונגורו#חלק ב' (יאנסניזם דתי): חצוי בין הדרישה לריגורוזיות, לבין "תחושת הלב", כמו שהחסד האלוהי גם נחוץ להבנת העולם; "הפרדוקסים הגאומטריים של הקלקולוס, הם כמו האבסורדים של הנצרות (מיכה גודמן!), והיחס בין האינדביזיבילי לבין גודל סופי, הוא כיחס בין הצדק האנושי לאלוהי."
  • יכול היה להיות גדול המתמטיקאים, אלמלא מת בגיל 39 ממחלות, ונטיתו לדת.
  • אביו אטיין, משפט רחב-אופקים, לימדו שפות, ורצה לעכב את לימוד המתמטיקה עד גיל 15; אבל החל בגיל 12 ללמוד גאומטריה אוקלידית, עד 16 גילה לבד הוכיח מספר משפטים מהיסודות, ללא עזרה מהספר; בעקבות זאת אביו קנה לו תרגום הספר.
  • מגיל 14, אביו לקחו למפגשים שארגן המרן מרסן, שהפכו לימים לאקדמיה הצרפתית למדעים. שם הציג משפטים בגאומטריה פרויקטיבית. בן 17 כתב "חיבור על חרוטים", בו 400 משפטים על חתכי חרוט, כולל של צורות לא-סימטריות כמו חלקי מכונות. לייבניץ קרא ושמר לעצמו עותק, המקור לא פורסם ואבד. 100 שנה אח"כ גספאר מונז' סידר, והמציא שיטה לרישום ביצורים. היה מרצה לא הורשה לפרסמם, בגלל סודיות צבאית.
  • בגיל 23 חווה התגלות דתית. אחותו השניה ז'קלין "התחזקה" (נחלשה) והשפיעה על המשפחה לדבוק ביאנסניזם. החל לסבול משיתוק זמני, אבל התחזק וגילה את חוקי הלחץ האטמוספרי. ניסוייו מומנו ע"י בן-זוגה של אחותו הבכורה ז'ילבר.
  • פגש את דקארט, שלא התחבר איתו ממש כי לא האמין שחיבוריו נכתבו ע"י בן 16, וגם היה מרוחק ממנו דתית (ישועי). למרות זאת, כאיש ידוע-חולי ייעץ לו לישון עד מאוחר בבוקר למען בריאותו; פסקל לא קיבל, אולי כי דקארט אמר. בשנתיים אחרי 1648 זנח את המדע לטובת הדת; אח"כ מת דקארט, וקריסטינה מלכת שבדיה ביקשה את המחשב של פסקל, כדי להיות המלכה הגדולה בתבל.
  • ב-1651 ביקש ממנו אציל צרפתי פתרון: משחק הימור הופסק באמצע בתוצאה 2:1 כשהאציל נקרא אל לואי הארבעה עשר, מלך צרפת, והוא רצה לדעת מה הסיכויים לנצח. בעקבות זאת וחליפת מכתבים עם פייר דה פרמה, נולדה תורת ההסתברות. חקר לעומק את משולש פסקל (שפיתח מתמטיקאי סיני; היה ידוע להודים ולמוסלמים).
  • ב-1654 חווה עוד התגלות, חזקה יותר, וכתב "חיבורים פרובינציאליים", ברמה ספרותית גבוהה, כולל סאטירה וביקורת; ב-1657 כתב את Pensées: התנצלות לכנסיה.
  • חקר ציקלואידה, למרות כאב שיניים חזק - הרגיל עצמו לחשוב על הבעיה, והכאב פסק. מסר את ביתו למשפחה עניה שסבלה מאבעבועות, גר אצל אחותו. הספיק לעזור לתכנן מערכת הסעה עירונית, הראשונה באירופה, ובאותה שנה מת, בגיל 39.