משתמש:Benpassy/שיווק צולב

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

קידום צולב[עריכת קוד מקור | עריכה]

שיווק צולב או קידום מכירות צולב היא תצורה של תקשורת שיווקית שבה מותג מקדם מותג אחר אשר לא מתחרה בו או מתחרה חלקי על מנת להגדיל את המכירות. טקטיקת שיווק צולב לרוב תשמש לקידום מכירות (הגדלת מכירות של קו מוצרים קיים) ופחות לפרסום (מיצוב, הכנסת מוצר חדש, מיתוג שונה וכו). אחת הדרכים הנפוצות לבצע שיווק צולב היא על ידי ביצוע שיווק מדיה צולב. בתוך המושג "שיווק צולב" נוכל ליצור אבחנה בין 3 מטרות: קידום עצמי, קידום מכירות של מוצר או שירות ושיווק צולב בין פירמות/מותגים. (1)+(2)

קידום מדיה צולב[עריכת קוד מקור | עריכה]

שיווק מדיה צולב הינה אחת הדרכים הפופולריות לבצע שיווק צולב והיא מתמקדת בשיווק בכמה ערוצי מדיה כגון אינטרנט, טלוויזיה, עיתונים ושלטי חוצות. כמעט כל חברה שמפרסמת כיום משתמשת ביותר מערוץ מדיה אחד ונעשו מחקרים שהוכיחו שפרסום במדיה דיגיטלית (טלוויזיה) במקביל למדיה מודפסת (עיתונים) הובילה לחשיפה של קהל רחב יותר, העברת מסר יעילה יותר, זיכרון לטווח ארוך יותר של פרסומת, גישה חיובית יותר כלפי הפרסומת ועוד. (3)

מטרות הקידום הצולב[עריכת קוד מקור | עריכה]

קידום עצמי[עריכת קוד מקור | עריכה]

דוגמה לכך היא ערוץ "Bravo" האמריקאי, המשדר תכניות ראליטי וסדרות המכוונות לנשים בגילאי 20-60, אשר גילה שאם הוא משתף כוכבים של סדרות בתכניות ראליטי אז הצופים מפתחים נאמנות לערוץ עצמו ולא רק לתוכנית אחת.

כוונת הערוץ כאן הייתה לפתח לצרכן נאמנות גבוהה יותר לערוץ ופחות לתכנית ספציפית.(4)

קידום מכירות של מוצר או שירות[עריכת קוד מקור | עריכה]

לדוגמה כאשר אופרה ווינפרי משתמשת בתכנית טלוויזיה שלה לקידום המכירות של הספר שלה. בדוגמה זו המוצר הראשון של חברת האם (תכנית טלוויזיה) עוזר לשווק מוצר אחר של אותה חברה(ספר).

דוגמה נוספת היא מארז סגור של בירה ופיצוחים כקמפיין למונדיאל, יורו וכו (מוצר משלים). החברות מבינות שהמוצרים שלהן הם מוצרים משלימים ומשלבות מאמצים על מנת להגדיל את המכירות.

בדוגמאות אלו ניתן לראות כי יש קידום מכירות למוצר או חבילת מוצרים.

קידום צולב בין מותגים/פירמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

רשת מדיה כגון תחנת טלוויזיה מפרסמת סרטים של סטודיו סרטים שמקושר אליה.

דוגמה נוספת היא כאשר רשת חנויות בגדים נותנת תלושי הנחה לחנות נעליים תואמות לאחר הרכישה וההפך.

כאן החברות ממנפות אחת את השנייה והשיטה מבוססת על אינטראקציה בין חברות, מותגים או מוצרים שממנפים אחד את השני. (5)+(6)

יתרונות הקידום הצולב[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. לרוב העלויות יהיו נמוכות והסיבה לכך היא מכיוון שבשיווק צולב מותג/מוצר A "מנצל" את ההצלחה של מותג/מוצר B ומגדיל את מכירות שלו ולעיתים מגדיל את מכירותיהם של שני המותגים.
  2. אין צד שמפסיד משיתוף הפעולה. כמו בדוגמה של מארז בירה ופיצוחים, המוצרים האלו מוצרים משלימים וחיבור בין שניהם יקל על הלקוח לקנות גם בירה וגם פיצוחים ממותג מסוים ותהיה גדילה במכירות של שניהם.
  3. בשיווק מדיה צולב ,שימוש גם בפרסומות בטלוויזיה וגם בעיתונים, הוכחה יעילות גבוהה בהעברת מסר, זכירת הפרסומת וגישה חיובית כלפי המותג/מוצר.(6)
  4. מצמצם את "בעיית האגירה" אשר גורמת לצרכנים לרכוש כמויות גדולות של המוצר עקב מבצע אטרקטיבי. בשיווק צולב ההטבה אינה מגדילה את הכמות שהלקוח קונה מהמותג המקודם (ולכן אינה מקטינה רכישות עתידיות שלו).
  5. שיווק צולב בדרך של מבצעים איננו צפוי ויכול לגרום לצרכנים לתכנן רכישות במועדים קבועים. אחת הבעיות הגדולות של שיווק ומבצעים הינה שצרכנים בונים "אסטרטגיית קניה" לפי מבצעים וכך מוזילים לעצמם עלויות. לדוגמה אני יודע שכל חג יש מבצע וסל המוצרים זול יותר אז אני אתכנן את הרכישות שלי של מוצרים מסויימים לפי חגים.(7)

מתאם בירה וחיתולים – Beer & Diaper Correlation[עריכת קוד מקור | עריכה]

ישנו מיתוס אשר מדגים לנו בצורה טובה גם כריית מידע וגם שיווק צולב. רשת קמעונאית מסוימת שמה לב שרוב צרכני הטיטולים שלה בשעות הערב היו גברים. המסקנה המתבקשת מכך הייתה שכאשר היו נגמרים הטיטולים בשעות הערב הנשים היו שולחות את הבעל לחנות לקנות את המצרך החסר. כהבנה של המצב הרשת הקמעונאית הציבה את מדפי הבירה ליד מדפי החיתולים ומכירות הבירות נסקו. (8)

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים:[עריכת קוד מקור | עריכה]

1.     כל מה שרציתם לדעת על שיווק צולב, http://il.gra.world/news/--2

2.      Koen Panis, Hilde Van den Bulck, Birte Verschraegen, Miriam van der Burg & Steve Paulussen (2015) Does Media Cross-Ownership Translate into Cross-Promotion?, Journalism Studies, 16:6, 868-886, http://dx.doi.org/10.1080/1461670X.2014.953780

3.     Tang Tang , Gregory D. Newton & Xiaopeng Wang (2007) Does Synergy Work? An Examination of Cross-Promotion Effects, International Journal on Media Management, 9:4, 127-134, http://dx.doi.org/10.1080/14241270701632654

4.     Erin Copple Smith (2012) “Affluencers” by Bravo: Defining an Audience Through Cross-Promotion, Popular Communication, 10:4, 286-301, http://dx.doi.org/10.1080/15405702.2012.715327

5.      Picard, Robert G. (2005), Media product portfolios: issues in management of multiple products and services, Routledge. p116

6.      Cross-Promotion: Definition, Ideas & Examples, Study website, http://study.com/academy/lesson/cross-promotion-definition-ideas-examples.html

7.      Carl F. Mela, Kamel Jedidi and Douglas Bowman, Journal of Marketing Research Vol. 35, No. 2 (May, 1998), pp. 250-262, American Marketing Association, http://www.jstor.org/stable/3151852

8.      Diaper-beer syndrome, forbes, http://www.forbes.com/forbes/1998/0406/6107128a.html