משתמש:Bravo123/אוטו פון לוסו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אוטו פון לוסו

אוטו הרמן פון לוסוגרמנית: Otto Hermann von Lossow‏; 15 בינואר 1868 - 25 בנובמבר 1938) היה קצין בצבא הבווארי ובהמשך ברייכסווהר. מילא תפקיד מהותי באירועים שסבבו את ניסיון הפוטש במרתף הבירה על ידי היטלר והמפלגה הנאצית בנובמבר 1923.

קריירה צבאית[עריכת קוד מקור | עריכה]

לוסו נולד בהוף שבממלכת בוואריה והצטרף לשורות הצבאי הבווארי בשנת 1888. מילא מגוון של תפקידים שונים וקיבל הכשרה של קצין. היווה חלק מהמשלחת הגרמנית שיצאה לדכא את מרד הבוקסרים.

ממש לפני פרוץ מלחמת העולם הראשונה החזיק בדרגת קצונה בכירה (לוטנט קולונל) אך לא היה בעל תפקיד מוצהר. באוגוסט 1914 מונה לעמוד בראש חטיבת המילואים הבווארית השנייה, תפקיד שאותו אייש עד ליולי 1915, אז נהיה לנספח הצבאי הגרמני באיסטנבול. שם סייע לצבא הגרמני ולצבא העות'מאני לתכנן מתקפת נגד על כוחות האויב הבאים לפלוש לגליפולי. הוא אף סיפק עדות נכבדת בנוגע לרצח העם הארמני וכתב: "על סמך כל הדיווחים והידיעות המגיעים אליי לכאן בטיפיליס, לא יכול להיות צל של ספק שהטורקים מתכוננים באופן שיטתי להשמיד את מאות אלפי הארמנים שהשאירו עד כה בחיים". לוסו נותר באימפריה העות'מאנית עד לסוף המלחמה ובאפריל 1916 זכה לתואר של "שגריר צבאי".

בשנת 1919 נהיה לאלוף (גנרלמאיור) בצבא הגרמני, מה שלימים יהפוך להיות הרייכסווהר, כוח צבאי בן 100,000 איש שהותר לגרמניה להחזיק בו תחת תנאי חוזה ורסאי.

הפוטש במרתף הבירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – הפוטש במרתף הבירה

הגנרל פון לוסו היה מוכר היטב בהיסטוריה הגרמנית, שכן יחד עם גוסטב פון קאהר, ראש ממשלת בוואריה דאז, והאנס פון זייסר, ראש המשטרה הבווארית, היווה טריאומווירט ששלט בכל בוואריה.

המצב הפוליטי בגרמניה בימים ההם היה כאוטי וכלל לא מעט הפגנות אלימות. הממשלה הבווארית תחת פון קאהר ביקשה להיבדל פוליטית מרפובליקת ויימאר. כאשר הורו להם לעצור שלושה מבין ראשי קבוצת חמושים שפעלו בבוואריה הטריאומווירט סירב. פון לוסו קיבל פקודה מהנס פון זקט, גנרל צבא גרמניה, לעצור את שלושת החשודים ולדכא את הפצת העיתון של המפלגה הנאצית, "פלקישר באובכטר". לוסו היסס להישמע להוראותיו של פון זקט, הודח מתפקידו והוחלף על ידי פרידריך קרס פון קרסנשטיין. עם זאת, פון קאהר התערב וקבע שפון לוסו ישאר בתפקידו.

בשנת 1923, קבוצות ימניות רבות ניסו לחקות את המצעד על רומא של מוסוליני, על ידי קיום "מצעד על ברלין". ביניהם נמנו הגנרל אריך לודנדורף והמפלגה הנאצית תחת הנהגתו של אדולף היטלר. היטלר ניסה לקחת את השלטון בכוח במה שכונה לימים ניסיון הפוטש או הפוטש במרתף הבירה. היטלר ולודנדורף ביקשו את תמיכתם של ראשי הטריאומווירט הבווארי. אולם, קהאר, זייסר ולוסו תכננו להקים דיקטטוריה שבראשה לא יעמוד היטלר.

ב-8 בנובמבר 1923, היטלר ואנשי האס אה הסתערו על מרתף בירה גדול במינכן בו התנכסו מעל 3,000 איש כדי לשמוע את קאהר. היטלר קטע את נאומו של קאהר והכריז שהמהפכה הלאומית החלה וכן שתקום ממשלת חדשה יחד עם לודנדורף. בעודו נופף באקדחו באוויר, היטלר דרש את תמיכתם של לוסו, קאהר וזייסר, שלושתם נכבלו במהלך הפוטש.

לאחר שהיטלר עזב את מרתף הבירה כדי לפקח על פועלם של יתר משתתפי הפוטש, קאהר, לוסו וזייסר שוחררו על מנת שיוכלו לכאורה למלא את הבטחתם להיטלר. בפועל, הם נמלטו מהמקום והצטרפו למתנגדים להיטלר. הם נכנסו לצריפי חיל הרגלים המקומי, שם פגשו את ג'קוב ריטר פון דנר, סגנו של לוסו. פון דנר שקיבל פקודות מפון זקט לעצור את המהפכה, שאל את השלושה אם הצהרתם על התמיכה בהיטלר הייתה אך ורק תחבולה כדי להימלט מהנאצים. שלושתם ענו בחיוב מהחשש שיגלו על תמיכתם הראשונית במהפכנים, והחלו לפעול כדי לדכא את הפוטש. לוסו לא נענש באף צורה על חלקו בפוטש, אך הוא לעולם לא חזר לתפקיד פיקודי.


קטגוריה:חיילי הרייכסווהר קטגוריה:מעוטרי מסדר המג'ידיה קטגוריה:אנשי צבא גרמנים במלחמת העולם הראשונה קטגוריה:אנשי צבא עות'מאנים במלחמת העולם הראשונה