משתמש:Bravo123/תמונת מעצר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תמונת מעצר עצמית של אלפונס ברטיון, ממציא תמונת המעצר

תמונת מעצר (וגם "צילום מעצר" או "צילום משטרתי") היא צילום פורטרט של אדם לרוב אחר מעצרו. תמונת המעצר משמשת את כוחות המשטרה ככלי לזיהוי פושעים על ידי קורבנות וחוקרים.

פושעים צולמו עוד בשנות הארבעים של המאה ה-19, שנים ספורות לאחר המצאת הצילום, אך רק בשנת 1888 השוטר הצרפתי אלפונס ברטיון החדיר לעולם המשטרה את צילום תמונות המעצר.

תיאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

תמונת מעצר רגילה כוללת למעשה שני צילומים: הראשון הוא צילום שמתבצע כאשר פני העצור פונות למצלמה, והשני כאשר העצור מפנה את פניו הצידה לימין או לשמאל. רקע התמונה הוא רקע פשוט ואחיד, דוגמת קיר או לוח, הדבר נעשה כדי שהצילום יתמקד אך ורק בעצור ולא בפרט אחר. בעבר, נהגו לתייג תמונות מעצר בתוך "ספר מעצר", ולכן היו משווים בין צילום חדש לבין צילומים שנמצאו במאגר. לעתים, כאשר מתבצע פשע בעל עניין תקשורתי רב, תמונת המעצר מוצגת באמצעי התקשורת (דוגמת רוצח סדרתי או אנס סדרתי).

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

צילומי האסירים המוקדמים ביותר שנלקחו על ידי אנשי משטרה צולמו כפי הנראה בבלגיה בשנת 1843 או 1844. בבריטניה, תחנות המשטרה בליברפול ובברמינגהאם, צילמו תמונות מעצר בשנת 1848. בשנת 1857, למשטרת ניו יורק הייתה גלריה של דאגרוטיפים בהם הוצגו פושעים שונים.

סוכנות הבילוש הלאומית פינקרטון, החלה לכלול תמונות מעצר בכרזות מבוקשים בארצות הברית. עד לשנות השבעים של המאה ה-19, הסוכנות צברה את האוסף הגדול ביותר של תמונות מעצר בארצות הברית.

ייתכן כי הצגת העצור בשני מצבים שונים בתמונת המעצר, היא תוצר עבודתו של אלכסנדר גרדנר שצילם את החשודים ברצח לינקולן בשנת 1865.

לאחר הפלת הקומונה הפריזאית בשנת 1871, משטרת פריז שכרה צלם בשם יוג'ין אפרט, על מנת שיצלם את האסירים המורשעים. בשנת 1888, אלפונס ברטיון פיתח את תמונת המעצר המודרנית וקבע נוהל לצלם את העצורים כשפניהם פונות הצידה וכלפי חזית המצלמה. במהרה, נוהל זה התפשט ברחבי המשטרות באירופה והגיע לארצות הברית ולרוסיה.

לעתים, העצור המצולם בתמונת המעצר נדרש להחזיק לוח ובו מספר פרטי זיהוי שלו, כגון שם, תאריך לידה, משקל, מספר תעודת זהות וכדומה. כאשר תמונת המעצר נלקחת על ידי מצלמה דיגיטלית, היא בדרך כלל מקושרת לרשומה במאגר מידע הנוגעת לפשע הרלוונטי.

תמונות מעצר נכללות כיום בכרזות מבוקשים ברחבי הבעולם, וביניהן ברשימת עשרת הנמלטים המבוקשים ביותר על ידי ה-FBI.

מחוץ לעולם הפשע[עריכת קוד מקור | עריכה]

על אף שתמונות מעצר נועדו לזהות פושעים, נעשה בהן שימוש גם שלא בהקשר לעולם הפשיעה. אדם המבקש רישיון נהיגה, תעודת זהות, דרכון או תעודת סיווג ביטחוני נדרש להציג תמונה מזהה שלו. תמונות דומות לתמונות מעצר מצולמות מדי שנה עבור ספרי מחזור, תמונות כיתתיות ומפגשים חברתיים שונים. תמונות אלו נלקחות כאשר המצולמים אינם נדרשים לרוב להביט הצידה, התאורה בהן לא אחידה וגם לא הרקע.

משטרים טוטליטריים, כגון המשטר הקומניסטי שהונהג בגרמניה המזרחית או משטרו של פול פוט בקמבודיה, אספו תמונות מעצר של כל תושביהן, גם של אלו שמעולם לא היו מעורבים בפשיעה או בביצוע עבירה כלשהי. כיום ישנו חשש שמערכות לזיהוי פנים ובסיסי נתונים גדולים יובילו בעתיד למעקב המונים.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קטגוריה:סדר דין פלילי קטגוריה:תעודות זיהוי