משתמש:Charlapg/בקעת יריחו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

בקעת יריחו הינה בקעה מישורית בחלק הדרומי של בקעת הירדן המערבית הישראלית ובמרכזה העיר יריחו .

בקעת יריחו גובלת במזרחה בנהר הירדן, במערבה במורדות מדבר יהודה הצפוני, בצפונה בבקעת פצאל ובדרומה בים המלח .

בקעת יריחו הינה החלק הדרומי של בקעת הירדן המערבית הישראלית הכוללת את (מצפון לדרום ) את עמק בית שאן , בקעת צרתן , בקעת פצאל ובקעת יריחו.

בקעת יריחו, המצויה כעשרים ק"מ בלבד מזרחה ירושלים הבירה, הנה גם נאת מדבר בשמוש האדם כבר מהעת העתיקה וגם פרשת דרכים חשובה במזרח התיכון שבמרכזה העיר יריחו .את בקעת יריחו חוצה ממערב למזרח דרך מס' 1, המתחילה מכיכר השעון ביפו, דרך ירושלים, מעלה אדומים ועד לגשרי הירדן, גשר עבדאללה וגשר אלנבי בואכה רבת עמון ועד בגדד בעיראק. דרך זו מצטלבת במזרח הבקעה עם כביש 90 העובר מצפון לדרום ,ממטולה ועד שארם א-שיח'. בבקעה שפע של מים כמו המעיינות מעיין אלישע, מעיין נערן ועוד .כן היא מנקזת את הנחלים הסמוכים אליה היורדים ממצוק ההעתקים. בקעת יריחו שימשה ומשמשת מעין מבואה לכניסה לארץ ישראל המערבית ו 'עבר הירדן המערבי' ושמשה כמבואת כניסה גם בתקופת הכיבוש וההתנחלות שבעקבותיה.

למרות אקלימה המדברי, חלקים גדולים מהקרקע של בקעת יריחו פוריים ובהן מגדלים בעיר מטעי תמרים .

התיישבות בבקעת יריחו[עריכת קוד מקור | עריכה]

מתברר כי בקעת יריחו שבמרכזה יריחו הינה אחת מבקעות ההתיישבות העירוניות הקדומות בעולם התרבותי. הישובים הקיימים היום בבקעת יריחו חוץ מהעיר יריחו, אחת הערים הקדומות בעולם, הינם עוג'ה אל תחתא, ייטב, נעמה, ורד יריחו, בית הערבה, בית חוגלה ומבואות יריחו .

המלכים החשמונאים ביריחו[עריכת קוד מקור | עריכה]

בקעת יריחו מצטיינת באקלימה החורפי הנוח. האקלים החורפי הנוח של בקעת יריחו ושפע המים בבקעה הביאו כבר בתקופות קדומות את המלכים החשמונאים לבניית ארמון חורף גדול בבקעת יריחו, שהוקם בשלבים ושהשתרע על שטח גדול וכלל בין השאר כשבע בריכות שחייה מפוארות . אף הורדוס עצמו התארח בארמון זה וכאן גם ביצע, בראשית דרכו, רצח פוליטי אכזרי — הטבעתו של הכוהן הגדול אריסטובולוס השלישי, גיסו .

את ארמונו הראשון ביריחו בנה הורדוס אל מול ארמון החשמונאים, מדרום לוואדי קלט, סמוך לדרך העתיקה העולה לירושלים והמשמשת עד היום מסלול טיולים. ככל הנראה היה הארמון החשמונאי עדיין בשימוש בני משפחת החשמונאים בעת שבנה הורדוס את ארמונו הראשון.