משתמשת:Chenspec/כובע בוגרים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג ' ורג ' ינה סימפסון לובשת שמלה אקדמית לכבוד טקס הסיום של אוניברסיטת שיקגו, בשנת 1921.
דיוקן של ליינוס פאולינג לובש את בגדי סיום הלימודים בשנת, 1922

{{בעבודה}} - בשלבי תרגום

כובע בוגרים הוא פריט לבוש אקדמי אשר נועד לחבישה על הראש. על ה חלק העליון של הכובע מוצמד משטח מורבע אופקי, שלמרכזו מחובר גדיל המורכב מקווצת פתילי חוטים.    

אנדריאה מנטניה: לודוביקו III גונזגה (פרט של ציורי קיר ,מהשנים 1465-74).

מקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ייתכן שעיצובו של כובע הבוגרים התבסס על העיצוב של הכובע הקתולי biretta.  תבנית:Who

כובע ה- biretta עוצב בסגנון חרוטי. הוא נצבע לרוב בצבע אדום ולעתים רחוקות בשחור. לצבע האדום יוחסה משמעות של כוח מלכותי, משום שהוא היה יקר או משום שייצג את צבע הדם והחיים. במאה ה- 14 וה- 15 הוא שימש כדי לזהות אנשים הומניסטים, סטודנטים, אמנים ונוער לומד באופן כללי. את הצורה ואת הצבע העביר כלומר: אדום נחשב במשך זמן רב הכוח המלכותי, אם כי זה היה קשה כדי להרשות לעצמך בגדי כזה מוצק מבריק צבע או בגלל גבוהה משמעות סמלית של דם חיים, לכן הכוח של חיים ומוות.


כובע הבוגרים היה שמור בתחילה רק לבוגרי תואר שני, אשר היה ההכשרה הגבוהה ביותר באקדמיה של ימי הביניים. בשלב מאוחר יותר הוא אומץ גם לשימוש של בוגרי תואר ראשון.  

בשנת 1950 הוגש פטנט על ידי הממציא אדוארד אוריילי Edward O'Reilly וכומר קתולי בשם יוסף Joseph Durham. ההמצאה שלהם כללה שילוב של פיברגלס קשה לתוך כובע הבוגרים כדי לייצב אותו. כובעי בוגרים מסוג זה נפוצים מאוד ברחבי העולם.[1]

גרסאות[עריכת קוד מקור | עריכה]

כובע בוגרים ענק מפלדה שמוצג באוניברסיטת פרנקלין בקולומבוס, אוהיו כציון דרך.

בוגרי תואר שלישי (דוקטוראט) של כמה אוניברסיטאות חובשים את כובע הבוגרים למרות שבריטניה מקובלת גרסה אחרת בעלת תווים מעוגלים יותר המכונה Tudor bonnet.

כובעים מסגנון tam, בעלי 4, 6, או 8 פינות צוברים פופולריות בארה"ב וזוכים להכרה מסויימת כתחליף "רך" יותר עבור נשים לעיצוב הריבוע הנוקשה של כובע הבוגרים. 

בארה"ב, כובע הבוגרים משמש גם תלמידי תיכון במהלך טקס הסיום שלהם שלהם. 

הגדיל[עריכת קוד מקור | עריכה]

גדיל של כובע בוגרים משנת 1987 בשלושה צבעים בורדו, זהב ולבן. גדיל זה שימש בטקס הסיום של תיכון Piner בסנטה רוזה, קליפורניה.

בטקסי סיום בארצות הברית, יכולה להיות משמעות לצד שבו נמצאת הגדיל של כובע הבוגרים. ישנם מקרים שבהם כל הבוגרים ממקמים את הגדיל באותו הצד. במקרים אחרים, הצד מסמן הבדלים ברמת הלימוד. ישנם טקסים שבהם הגדיל נמצא בצד אחד לפני קבלת תעודת ההסמכה ומועבר לצד השני לאחר קבלת התעודה.  

בבתי ספר תיכוניים הגדיל מעוצב בדרך כלל בהתאם לצבע העיקרי של בית הספר או שילוב של שניים או שלושה צבעים מייצגים. לפעמים נעשה שימוש בציציות עם צבע מובחן כמו זהב, כדי לסמן את הבוגרים שסיימו את לימודיהם בהצטיינות. 

אוניברסיטאות בארצות הברית יכולת  להשתמש בגדילים שחורים או בגדילים בצבעי בית הספר, עבור כובעי בוגרים של תארים מתקדמים.  

הגדיל של בוגרי תואר ראשון יכול להיות שונה מהצבע השחור המסורתי או מצבעי מוסד הלימודי, באופן המייצג את תחום הלימוד של אותו הבוגר. בשנת 1896, מכללות ואוניברסיטאות בארצות הברית אמצו קוד אחיד בנוגע ללבוש האקדמי הרשמי. הגדיל יכול להיות מעוטר בקמע שמעוצב בצורת הספרות האחרונות של השנה.  

הקוד של המועצה האמריקאית לחינוך (ACE) קובע כי הגדיל צריך להיות בצבע שחור או בצבע של נושא הלימוד או הפקולטה. יוצא הדופן היחיד הוא צבע הזהב, אשר שמור עבור אלה שסיימו את לימודי הדוקטוראט, בדומה לשימוש של קטיפה על הכובעים. בכל מקרה, מותר ללבוש רק גדיל אחד בכל פעם. 

פקולטה צבע דוגמה
Agriculture Maize
Arts (Liberal Arts), Letters (Literature), Humanities White
Commerce, Accountancy, Business Drab
Dentistry Lilac
Economics Copper
Education Light Blue
Engineering Orange
Fine Arts, Architecture Brown
Forestry, Environmental Studies, Sustainability Russet
Journalism Crimson
Law Purple
Library Science, Information Management Lemon
Medicine Green
Music Pink
Nursing Apricot
Oratory, Speech, Broadcasting Silver Gray
Pharmacy Olive Green
Philosophy Dark Blue
Physical Education, Manual Therapy, Physical Therapy Sage Green
Public Administration, Public Policy, Foreign Service Peacock Blue
Public Health Salmon Pink
Science (both Social and Natural) Golden Yellow
Social Work Citron
Theology, Divinity Scarlet
Veterinary Science Grey

בבתי ספר שבהם תלבושת טקס הסיום מושכרת או מושאלת על ידי התלמידים, הגדיל יכול להיכלל בתלבושת המלאה או להינתן לתלמיד בנפרד. חלק מבתי הספר שלא נותנים לבוגרים שלהם לקחת את הגדילים בתום הטקס, יכולים להציע גדיל למזכרת שלא נעשה בו שימוש במסגרת התלבושת הרשמית המלאה. 

בבריטניה הגדיל קצר יותר והוא נאסף בתחתית הכובע במרכז הלוח. הסגנון האמריקאי ארוך יותר והוא נאסף בחוט שמחובר לתחתית הכובע. 

Traditional wear[עריכת קוד מקור | עריכה]

שני כובעי בוגרים בריטיים. מימין כובע נוקשה ומשמאל כובע מתקפל
Top view of an academical mourning cap as used at Cambridge.

 בדומה לכיסויי ראש אחרים, על פי רוב לא נהוג לכבוש את הכובע האקדמי כשנכנסים אל תוך מבנה.  באוניברסיטת אוקספורד University of Oxford, הכובעים הם חלק מלבוש החובה בשעת מבחן. 


תבנית:By who?

יש לחבוש את כובע הבוגרים כך שהחלק הגדול יותר נמצא בחלק האחורי של הראש והלוח המלבני מקביל לקרקע. כובע בוגרים שהותאם ונחבש כראוי לא אמור ליפול בקלות.

עד החצי השני של המאה ה- 12, כובעי בוגרים נחבשו על ידי מורים, מה שהפך אותם לסמל איקוני של מקצוע ההוראה.

ראה גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • אקדמי השמלה
  • תלמיד קאפ

הערות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ US patent #2880423

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

[[קטגוריה:כובעים]] [[קטגוריה:כיסויי ראש]]