משתמש:Daliask/אדריאן ארקנד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

אדריאן ארקנד (3 באוקטובר 1899 - 1 באוגוסט 1967, Adrien Arcand) היה עיתונאי קנדי ​​שהוביל סדרה של תנועות פוליטיות פאשיסטיות בין 1929 למותו בשנת 1967. במהלך הקריירה הפוליטית שלו הוא הכריז על עצמו כ"פיהרר הקנדי". הוא עוכב על ידי הממשלה הפדרלית למשך שנות מלחמת העולם השנייה.[1]

במהלך שנות השלושים של המאה העשרים, כאשר סבל הרעב, האבטלה ואיום המלחמה האפיל על החיים עבור רבים, נמשכו הקנדים למגוון רחב של רעיונות פוליטיים חדשים. קומוניזם, סוציאליזם ותנועת האשראי החברתי משכו כולם תומכים. רעיונות פשיסטים ומנהיגי הפשיסט באירופה פנו גם לחלקם. אפילו ראש ממשלת קנדה מקנזי קינג הגיב בחיוב לאדולף היטלר כשפגש אותו לראשונה. מתוך נסיבות אלה יצאה מפלגה פשיסטית קנדית בראשות עיתונאי מונטריאול, אדריאן ארקנד, שהפכה לחלק משמעותי בסצנה הפוליטית במהלך רוב שנות השלושים.

ארקנד אימץ סמלים נאציים והשמיע בשקיקה דעות אנטישמיות. הוא ארגן עצרות מצליחות גדולות של תומכיו הימניים בסימן צלב הקרס ונהנה מתמיכת קבוצה משמעותית ומחויבת של קנדים. אולם לאחר שקנדה הכריזה מלחמה על גרמניה ואיטליה, ארקנד נכלא בגלל דעותיו הפוליטיות. אולם לאחר המלחמה הוא חזר לפעילותו כמנהיג מפלגת הימין הקיצוני הימני, ויצר קשרים עם ממשלתו המחוזית של קוויבק, מוריס דופלסיס, בשנות החמישים והשישים. למרות שההיסטוריונים הקנדים לא הקדישו תשומת לב רבה לארקנד, הוא מילא תפקיד חשוב בחיים הפוליטיים במדינה במשך שנים רבות.

הוגדר כמו "הפשיסט הידוע ביותר בקנדה." וחובר ספר עליו תחת הכותרת "הפיהרר של קנדה".[2]

  1. ^ Betcherman, Lita-Rose The Swastika and the Maple Leaf (1978) p. 146
  2. ^ Jean-Francois Nadeau, The Canadian Fuhrer: The Life of Adrien Arcand, James Lorimer & Company, 2011-09-30, ISBN 978-1-55277-904-0. (באנגלית)