משתמש:DimaLevin/מצור לה רושל (1627–1628)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של DimaLevin.
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של DimaLevin.
המצור על לה רושל
החשמן רישלייה במצור על לה רושל. איור מאת אנרי פול מוטא, 1881.
החשמן רישלייה במצור על לה רושל. איור מאת אנרי פול מוטא, 1881.
מערכה: המלחמה האנגלו-צרפתית של 1627–1629
תאריכי הסכסוך 10 בספטמבר 1627 – 28 באוקטובר 1628 (שנה ו־7 שבועות)
מקום לה רושל
תוצאה דיכוי מרד ההוגנוטים וניצחון כוחות ממלכת צרפת
הצדדים הלוחמים

ממלכת צרפתממלכת צרפת ממלכת צרפת

ההוגנוטים של לה רושל
אנגליהאנגליה אנגליה

מנהיגים
לואי השלושה עשר  הדוכס אנרי דה רוהן
בנג'מין, דוכס סוביז
דוכס בקינגהם 
מפקדים

ז'אן גיטון

המצור על לה רושל הוא אירוע צבאי והיסטורי חשוב בתקופת שלטונו של לואי השלושה עשר, שהיה תוצאה של המלחמה בין כוחות המלוכה להוגנוטים של לה רושל בשנים 1627–1628, כחלק מהמלחמה האנגלו-צרפתית של 1627–1629.

צו נאנט מאת אנרי הרביעי העניק זכויות נרחבות להוגנוטים הצרפתים. העיר לה רושל ממש הפכה למבצר הוגנוטי, שגם נהנה מממשל עצמי מוחלט.

לאחר מרד ההוגנוטים בראשות הדוכס אנרי דה רוהן ואחיו הצעיר בנג'מין, דוכס סוביז, הכריז בשנת 1625 לואי השלושה עשר, יורשו של הנרי הרביעי, מלחמה על ההוגנוטים. השר הראשי של לואי, הקרדינל רישלייה, הכריז על דיכוי המרד הפרוטסטנטי בראש סדר העדיפויות של הממלכה.

תמיכה הולנדית בצרפת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קלוד לוריין. המצור על לה רושל

ממשלת צרפת הקתולית חכרה ספינות מהעיר הפרוטסטנטית אמסטרדם על מנת לכבוש את העיר הפרוטסטנטית לה רושל. התקרית הובילה לדיון במועצת העיר אמסטרדם בשאלה האם תותר הטפה קתולית על סיפון ספינות בבעלות פרוטסטנטית. עד מהרה סירבו לאפשר לצרפתים רשות להטיף. אף על פי כן, ספינות הולנדיות העבירו חיילים צרפתים ללה רושל. צרפת קיבלה תמיכה הולנדית בשל העובדה שהיא הייתה בעלת ברית של הולנד במאבק נגד ההבסבורגים.

תמיכה אנגלית במורדים[עריכת קוד מקור | עריכה]

המורדים נתמכו על ידי המלך האנגלי צ'ארלס הראשון, ששלח להם תמיכה של הצי עם 80 ספינות בפיקודו של ג'ורג' וילרס, הדוכס הראשון מבקינגהאם. ביוני 1627 ארגן בקינגהאם נחיתה של 6,000 חיילים על איל דה רה כדי לעזור להוגנוטים. עם זאת, למרות שהאי היה מעוז פרוטסטנטי, תושביו לא הצטרפו ישירות למרד.

המצור[עריכת קוד מקור | עריכה]

מצור על לה רושל, חפיר וסוללה, G. Orlandi, 1627

בספטמבר 1627 הטילו הכוחות המלכותיים מצור על לה רושל, אז המעוז המבוצר ביותר של ההוגנוטים ומרכז ההתנגדות שלהם. בהיעדרו של המלך בזמן המצור, בוצעו תפקידיו של המפקד העליון על ידי הקרדינל רישלייה.

ברגע שהחלו פעולות האיבה, הקיפו מהנדסים צרפתים את העיר בחפיר באורך 12 ק"מ, מבוצר ב-11 מבצרים ו-18 מחילות. הביצורים שמסביב הושלמו באפריל 1628 ואוישו בצבא של 30,000 חיילים ומוסקטרים.[1]

4,000 פועלים גם בנו סוללה באורך 1.4 קילומטרים כדי לנתק את הגישה לים בין העיר לנמל, ועצרו את כל האספקה. הרעיון נתמך על ידי האדריכל המלכותי קלמן מטזו (צר') בנובמבר 1627. הסכר נבנה על תשתית של מסות שקועות. ארטילריה צרפתית הביסה ספינות אנגליות שניסו להביא אספקה לעיר.[1]

באיל דה רה ניסו הבריטים להסתער על המבצר הקטן של סן מרטן, אך נהדפו. סירות צרפתיות קטנות הצליחו להגיע למבצר למרות החסימה על ידי הכוחות המלכותיים. עם הזמן אזלו לבקינגהם הכסף והתמיכה, והחלה מחלה בצבאו. גם התקיפה האחרונה נהדפה ובאבידות כבדות. הצבא נאלץ להישאר על הספינות.

ניסיונות הבריטים להסיר את המצור[עריכת קוד מקור | עריכה]

מפת המצור. ז'אק קאלוט, המאה ה-17

בספטמבר 1628, צי אנגלי נוסף ניסה שוב להסיר את המצור מהעיר. אולם לאחר הפצצת העמדות הצרפתיות נאלצו ספינות הצי לסגת. עובדה זו ערערה לבסוף את אמונתם של ההוגנוטים בניצחונם, וב-28 באוקטובר 1628, העיר נכנעה.

תושבי לה רושל, בראשות ראש העיר ז'אן גיטון, התנגדו במשך 14 חודשים, במידה רבה הודות לתמיכת הבריטים. במהלך המצור, עקב אבדות צבאיות, רעב ומחלות, פחתה אוכלוסיית העיר מ-27,000 ל-5,000 איש.

הכניעה הייתה ללא תנאי. על פי דרישות הסכם השלום שנחתם באלס, איבדו ההוגנוטים את הזכות לממשל עצמי טריטוריאלי, מדיני וצבאי (כולל הזכות להחזיק בשטחים מבוצרים: כל הביצורים של לה רושל נהרסו), אך שמרו על חופש הדת המובטחת על ידי אדקט נאנט.

ידוע שהפילוסוף הצרפתי רנה דקארט ביקר באתר המצור בשנת 1627.

מצור לה רושל באמנות[עריכת קוד מקור | עריכה]

על רקע המצור על לה רושל, מתרחשים אירועי החלק השני של הרומן "שלושת המוסקטרים" מאת אלכסנדר דיומא, מה שבא לידי ביטוי גם בכל העיבודים הקולנועיים של הרומן.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Duffy, Christopher (1995). Siege Warfare: The Fortress in the Early Modern World 1494-1660. Routledge. ISBN 978-0415146494.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא DimaLevin/מצור לה רושל בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 Duffy 1995, p. 118.

קטגוריה:צרפת: קרבות קטגוריה:1627 קטגוריה:1628 קטגוריה:הוגנוטים קטגוריה:צרפת: מרידות קטגוריה:צרפת: היסטוריה צבאית קטגוריה:לואי השלושה עשר, מלך צרפת