משתמש:Disnihapoel/סנט ג'יימס פארק (אצטדיון)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סנט ג'יימס פארק
האצטדיון מכיוון מערב, 2009.
האצטדיון מכיוון מערב, 2009.
כינוי SJP
מיקום ניוקאסל, אנגליה.
אבן יסוד 1981
תקופת הפעילות 1982–הווה (כ־42 שנים)
הורחב 1998
בעלים ניוקאסל יונייטד
משטח דשא
קבוצות ניוקאסל יונייטד
מושבים 52,387
ממדי משטח 115x74

סנט ג'יימס פארק הוא אצטדיון כדורגל בעיר ניוקאסל שבאנגליה. האצטדיון משמש כבית לקבוצת ניוקאסל יונייטד והוא ה-6 בגודלו באנגליה, כאשר הוא מכיל 52,387 מקומות ישיבה.

האצטדיון מארח את משחקיה הביתיים של ניוקאסל יונייטד מאז הקמת הקבוצה, ב1892. לאורך כל ההיסטוריה של האצטדיון, הוא גרם לסכסוך רב בין תושבי ניוקאסל בעקבות הרצון להרחבתו, מה שפוגע בבתים הקרובים. ב1960, האצטדיון כמעט נהרס, אך בסיום הוא לא נהרס בעקבות החלטה שנויה במחלוקת של העירייה. ב1998 האצטדיון שופץ וכעת הוא מונה כ-52,000 מקומות ישיבה.

מלבד מועדון הכדורגל, האצטדיון יהיה חלק מהאצטדיונים המרכזיים של אולימפיאדת לונדון 2012, וכן ישמש כמארח של אליפות העולם בראגבי בשנת 2015. מלבד אירועי ספורט, האצטדיון מארח אירועי צדקה רבים, הופעות רוק, קונצרטים, צילומים לסדרות ועוד.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מכונת הכרטיסים למשחקים, בתחנת הרכבת הסמוכה לאצטדיון.

שנים ראשונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

האצטדיון שימש לראשונה את ניוקאסל יונייטד בשנת 1892 לאחר האיחוד של ניוקאסל המערבית וניוקאסל המזרחית, אם כי כדורגל שיחקו באצטדיון מ1880. התושבים התנגדו בתוקף להקמת האצטדיון, משום שהוא הוקם על האדמה היסטורית לעיר. בשנת 1899, האצטדיון מנה 30,000 מקומות עמידה בלבד.

כיסאות האצטדיון היו עד 1904 בצבע אדום-שחור, מכיוון שבצבעים אלו שיחקה הקבוצה המאוחדת. בשנת 1905, עם שיפוץ קל שעבר האצטדיון, הוקמו עוד יציעים ובפנים האצטדיון נמצאת גם בריכת שחיה.

השימוש השני אי פעם באצטדיון, היה ב1908 במהלך משחק ראגבי בין אנגליה לאוסטרליה. לאחר מכן, להקת קנגרו אוסטרליה עברו בסיבוב הופעות באצטדיון בשנת 1909.

1920-1990[עריכת קוד מקור | עריכה]

האצטדיון בשנת 1930.

בין השנים 1920 ל1930, עובדו תוכנית ע"י האדריכל הבולט ארצ'יבל לייכט, להקים גג קטן בצד המזרחי והמערבי של המגרש.

בשנת 1966, אירח האצטדיון כמה ממשחקי שלב הבתים של מונדיאל 1966.

בשנות ה60' המאוחרות, היו תוכניות להרחבת האצטדיון, אך הם נדחו בשל חוסר יכולת כלכלית.

בשנת 1987 שוב שיפוץ נגנז, לאחר מחסור בכסף.

השיפוץ ב1993[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב1993, האצטדיון שופץ והוא מנה כ-36,000 מקומות ישיבה. במהלך השיפוץ, הותקנו באצטדיון מערכות ניקוז מתקדמות ומערכות תאורה מהדרג הטוב ביותר. ב1995, עם סיום השיפוץ, הוא מנה 37,000 מקומות.

השיפוץ ב1998[עריכת קוד מקור | עריכה]

תוצאת השיפוץ בשנת 1998.

ב1997, הוצע השיפוץ השני באצטדיון, בעקבות דחיית ההצעה להקמת אצטדיון חדש. רק ביולי 1998, הושג הרשות מהמדינה לשפץ את האצטדיון, מה שגרם להריסת כמה בתים בסביבת האצטדיון. בנוסף, לאחר שהתושבים סירבו לקבל תוכנית רילוקיישן, הורחבה האדמה ונבנו בתים חדשים. הבנייה והשיפוץ הכולל של האצטדיון הושלם ביוני 2000, ועלות השיפוץ היה 42 מיליון ליש"ט.

השיפוץ ב2007[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב2007, ניוקאסל יונייטד ביצעה שיפוץ כולל של רחבת האצטדיון. השיפוץ כלל הקמת בתי מלון רבים, דירות יוקרה, ואפילו מרכז כנסים גדול. בנוסף, נבנתה תחנת רכבת ליד האצטדיון, ושם אפשר בכל עת לקנות כרטיסים. עלות השיפוץ הכולל הזה, עלתה כ-300 מיליון ליש"ט.

שינוי שם האצטדיון[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב10 בנובמבר 2010, הוצע לניוקאסל יונייטד לשנות את שם האצטדיון ל"היכל ספורט ישיר" בעקבות חסות מסחרית. ניוקאסל יונייטד הייתה אמורה להרוויח המון כסף כתוצאה מכך, אך היא דחתה את ההצעה בטענה ש"האצטדיון לא צריך להיות מסחרי, אלא לשרת את הציבור".

קודם לכן, בשנת 2009, ניוקאסל יונייטד ניסתה אף היא לשנות את שם האצטדיון בשל חסות מסחרית, אך האוהדים לא הסכימו. ניוקאסל יונייטד הודיעה שהאצטדיון ייקרא בשמו הרגיל רק עד סיום העונה ובסיומה הוא ישונה, אך אמירה זו לא יצאה לפועל.

שימוש באצטדיון[עריכת קוד מקור | עריכה]

כדורגל מקצועני[עריכת קוד מקור | עריכה]

קבוצות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ניוקאסל יונייטד, הקבוצה המאוחדת של מזרח ניוקאסל ומערב ניוקאסל, מארחת מאז הקמתה את משחקיה הביתיים באצטדיון סנט ג'יימס פארק. מעולם לא הופיע מסך תוצאות באצטדיון, עד השיפוץ ב1993, ובו הוצב מסך תוצאות בגודל בינוני ביציע הצדדי. ב2007, הוצבו עוד מסכי ענק ביציעי האצטדיון. בשנת 2010, עם ההצעה לשינוי שם האצטדיון, עלה הרעיון להציב גם מסך שמשדר את המשחק.

נבחרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

האצטדיון במהלך יורו 1996.

האצטדיון אירח 3 משחקי שלב הבתים במהלך יורו 1996. ביחד עם אלנד רואד, שני האצטדיונים אירחו את משחקי בית ב' בו התחרו נבחרות ספרד, רומניה, צרפת ובולגריה.

בנוסף, האצטדיון שימש זמן קצר כאצטדיון הביתי לנבחרת אנגליה, לאחר שהאחרונה הייתה צריכה לחפש בית חדש לזמן השיפוצים באצטדיון וומבלי הישן.

האצטדיון יארח את משחקי הכדורגל האולימפיים של אולימפיאדת לונדון 2012.

הסנט ג'יימס פארק, בפנורמה.

דשא[עריכת קוד מקור | עריכה]

משטח האצטדיון הוא כמובן דשא, וממדי המשטח המקסימליים של הדשא באצטדיון הם 105x68. הממדים הרגילים הם 115x74.

שימושים נוספים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראגבי[עריכת קוד מקור | עריכה]

האצטדיון יארח בשנת 2015 את אליפות העולם בראגבי.

משחקי צדקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בנוסף למשחקים של כדורגל מקצועני, האצטדיון אירח ומארח גם משחקי צדקה רבים, כולל משחקים של אלן שירר ופיטר בירדסליי. האצטדיון גם אירח טורנירי צדקה, בין קבוצת הדוכס, לבין קבוצת דורהאם, שמייצגת את ארמון המלכה.

קונצרטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

האצטדיון אירח המון הופעות של זמרים וקונצרטים, כאשר ביניהם הופיעו בוב דילן, להקת קווין, הרולינג סטונז, ברוס ספרינגסטין, בריאן אדמס ורוד סטיוארט.

טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

באצטדיון התקיימו האודישנים לתוכניות כמו X Factor והאח הגדול האנגלי. האצטדיון גם שימש כמקום צילומים לסרט גול!, בו מככב סנטיאגו מונאז אשר חתם בניוקאסל יונייטד.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

{{אצטדיוני הפרמייר ליג}} {{אתרי אולימפיאדת לונדון (2012)}} {{קצרמר|כדורגל}} [[קטגוריה:אצטדיוני כדורגל באנגליה]] [[קטגוריה:אנגליה: מבנים]] [[en:St James' Park]] [[ar:ملعب سانت جيمس بارك]] [[az:Sent Ceyms Park]] [[be-x-old:Сэнт-Джэймз Парк]] [[bg:Спортс Дайрект Арена]] [[ca:Saint James' Park]] [[da:St James' Park]] [[de:Sports Direct Arena]] [[es:St James' Park]] [[et:St James' Park]] [[eu:St James' Park]] [[fa:ورزشگاه سنت جیمز پارک]] [[fi:St James' Park]] [[fr:St James' Park]] [[gl:St James' Park]] [[hr:St. James' Park]] [[id:St James' Park]] [[it:St James' Park]] [[ja:セント・ジェームズ・パーク]] [[ko:세인트 제임스 파크]] [[lt:St James' Park]] [[nl:St. James' Park]] [[no:St James' Park]] [[pl:St James' Park]] [[pt:St. James' Park]] [[ru:Сент-Джеймс Парк]] [[simple:St James' Park]] [[sr:Сент Џејмс парк]] [[sv:Sports Direct Arena]] [[th:เซนต์เจมส์พาร์ค]] [[tr:St James' Park]] [[zh:聖占士公園球場]]