משתמש:Doront/ארגז חול/בלוג

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

בלוגים

היסטוריה ומאפייני הבלוג

המושג Weblog נהגה לראשונה ב-1997 על ידי Jorn Barger, אשר בא לתאר את התוכן אשר פרסם באתר שלו, בו הוא ערך רישום (Log) של האינטרנט (Web) על ידי פרסום הפניות לידיעות שפורסמו באתרים אחרים ואת דעותיו לגביהם. ב-1999, החליט הגולש Peter Merholz להגות את המושג כ-Wee Blog, או Blog בקיצור (“It's the links, stupid,” 2006; Pascu, Osimo, Ulbrich, Turlea, & Burgelman, 2007; Wortham, 2007).

כיום נהוג לכנות Blog אתר אינטרנט ובו רשומות (באנגלית Posts) המתארות דעות, קישורים ורישומי יומן אישי המסודרים בסדר כרונולוגי, מהחדש לישן, בסגנון של יומן. את הבלוג ניתן לפתוח במסגרת אתרים המוקדשים לכך (בחינם או בתשלום), או לעשות זאת באופן עצמאי על ידי התקנה תוכנה מיוחדת על גבי שרת. מרבית הבלוגים מאפשרים גם לקוראים להגיב בתחתית כל רשומה, וכך מאפשרים לקיים שיחה בין כותב עיקרי למספר כותבי משנה המגיבים לרשומות, אשר בתורן נקראות על ידי מספר בלתי מוגבל של קוראים. בנוסף, צורת רישום זו מאפשרת לבלוגרים (Bloggers, כותבי הבלוג) לדווח בזמן אמת על אירועים שונים, בדומה לעיתונאים, וזאת בניגוד לאתרי אינטרנט גדולים הנוטים להיות איטיים יותר בקצב התעדכנות שלהם (Anderson, 2007).

אספקטים טכנולוגיים

לרשומות השונות מוסיפים לרוב תגים (Tag – מילת מפתח המתארת את התוכן של פריט מידע כלשהו באינטרנט. התג יכול להיות בן מילה אחת או יותר, ולכל רשומה ניתן להגדיר מספר לא מוגבל של תגים) המאפשרים לסווג אותן לקטגוריות שונות באופן אוטומטי ולהציג רשומות אחרות שעסקו באותו נושא על ידי לחיצה על אחד מאותם תגים (Anderson, 2007).

אספקט חשוב נוסף של בלוגים הוא נושא הקישוריות המאפשרת אחזור והצלבת מידע ממספר מקורות, בדמות בלוגים אחרים. הקישוריות באה לידי ביטוי על ידי שלוש טכנולוגיות עיקריות (Anderson, 2007):

• Permalink – קישור ישיר וקבוע לרשומה בתוך הבלוג, המאפשר גישה ישירה אליה מכל מקום, בתוך הבלוג או מחוצה לו, כמו ממנוע חיפוש, גם אם מקומה במסד הנתונים של הבלוג השתנה (לצורכי העברה לארכיון למשל), או אם הכותרת של הרשומה או תוכנה השתנו. קישור זה אינו כולל בתוכו אפשרות לגישה לגרסאות שונות של הרשומה (אם היא עברה עדכון).

• Trackback – מערכת המאפשרת ליצור קישור אוטומטי לרשומה בבלוג אחר (ב') אשר מכיל אזכור כלשהו לרשומה בבלוג הנוכחי (א'), כך שהמפעיל של בלוג א', וגם כל הגולשים שקוראים את הבלוג, יוכל לגשת ישירות מתוך הרשומה לאזכור המופיע בבלוג ב'. חסרונה של מערכת זו הוא בכך שהיא מאפשרת לשולחי תגובות זבל (בדומה לדואר זבל, תגובות המכילות הפניה למוצר צרכני או לאתר אחר שעלול להזיק בצורה כלשהי לגולשים אליו) להציף את הבלוג בתגובות.

• Blogroll – רשימה של קישורים לבלוגים אחרים אותם קורא מחבר הבלוג בו מופיעה הרשימה.

מרבית הבלוגים עושים גם שימוש בטכנולוגיות לסינדיקציה של התוכן אותו הם מפרסמים בבלוג, כמו RSS או Atom, המייצרות קובץ הנקרא באופן אוטומטי על ידי תוכנות ייעודיות (וגם דפדפנים) ואשר מכיל מידע על העדכונים בזמן אמת. העדכון יכול להכיל רק את כותרת הרשומה, מספר שורות ממנה ואף את הרשומה כולה. כך שאין למעשה חובה לגלוש לבלוג על מנת לקרוא את תוכנו (Anderson, 2007).

עם הגידול במספר העוסקים בכתיבת הבלוגים נוצר מושג חדש המתאר את העולם והסביבה בו הם פועלים – Blogosphere (בלוגוספירה). כמו כן, בשנים האחרונות, בלוגים אינם מורכבים עוד מטקסט וקישורים בלבד, אלא כוללים בתוכם גם תמונות וסרטוני וידאו במקום רשומות (Photo-blogs ו-Video blogs או vlogs, בהתאמה). כמו כן ניתן לעדכן את הבלוג גם כאשר אין גישה למחשב, אלא ישירות דרך הטלפון הסלולארי (Mob-blogging, מלשון Mobile phone) (Anderson, 2007).

יש לציין כי הבלוג אינו חייב להיכתב רק על ידי אדם אחד, וכיום ישנם גם בלוגים קבוצתיים בהם מספר אנשים מעלים רשומות אליו.

סוג נוסף של בלוגים שהפך בשנים האחרונות לפופולארי הוא ה-MicroBlog. מדובר במספר אתרים, הפופולארי שביניהם הוא Twitter (“Twitter,” n.d.), המאפשרים לפרסם עדכוני טקסט קצרים המוגבלים למספר משפטים בודדים ואף פחות מכך (Twitter מוגבל כיום ל-140 תווים בלבד). את העדכונים לבלוג ניתן לשלוח במגוון דרכים, כולל באמצעות מסרונים (SMS) מהטלפון הסלולארי (Java, Song, Finin, & Tseng, 2007).

Audio Blog ו-Podcasting

כפי שצוין, בלוגים אינם מוגבלים אך ורק לכתיבה, ומזה מספר שנים קיימים גם בלוגים קוליים. בלוגים מסוג זה מכילים מורכבים למעשה מקבצים בהם ניתן לשמוע אדם אחד או יותר הדן בנושא מסוים, אם בפורמט של ראיון או כל פורמט דומה. לרוב נעשה שימוש בקבצים בפורמט MP3 (פורמט נפוץ לשמירת קבצי אודיו בנפח קטן תוך שמירה על איכות שמע גבוהה) המופצים בטכנולוגיית ה-RSS על מנת שהמאזינים יוכלו להוריד אותם באופן אוטומטי למחשב או לנגן המוזיקה שלהם. כאשר במרבית המקרים ניתן להאזין לתוכן גם ישירות מאתר הבלוג (Anderson, 2007).

המונח Podcasting, שנטבע ב-2004 (Anderson, 2007; Pascu et al., 2007) והפך לשם המוכר לבלוגים המוקלטים, מעלה קונוטציה מוטעית כי ניתן להאזין לבלוגים אלו רק דרך נגן המוזיקה הפופולארי של חברת Apple, ה-iPod, אך בפועל אין שום מגבלה שכזו.

סוגי בלוגים

ניתן לסווג את הבלוגים הקיימים לא רק מבחינת המאפיינים הטכנולוגיים שלהם, אלא גם מבחינת הנושאים בהם עוסקים. ניתן למצוא בלוגים אשר בעליהם מפרסמים מידע אודות החיים הפרטיים שלהם, כאלה העוסקים בחדשות ואקטואליה, בלוגים המסקרים נושאים כמו טכנולוגיה, פוליטיקה או סרטים, ואף בלוגים המתארים את הנעשה בחברה מסחרית על ידי עובדיה. כיום ניתן גם להרוויח מכתיבת בלוגים על ידי שילוב פרסומות או קבלת כסף על מנת לפרסם מוצרים, כך שישנם גם אנשים שכתיבת הבלוג מהווה עבורם משרה חלקית או מלאה (Power to the People: Social Media Tracker Wave 3, 2008; “State of the Blogosphere 2008,” 2008).


כמות הבלוגים בעולם ומאפיינים דמוגרפיים ואחרים

מהנתונים הבאים ניתן ללמוד על הפופולאריות של השימוש בבלוגים בעולם מצד אחד, אבל גם הקושי הרב בקבלת נתונים אודות השימוש בהם ולמעשה על עצם קיומם.

מנוע החיפוש לבלוגים, Technorati (“Technorati,” n.d.), פרסם בספטמבר 2008 את הדוח אודות מצב הבלוגוספירה לאותה שנה (“State of the Blogosphere 2008,” 2008). על פי הדוח, האתר אינדקס החל משנת 2002 133 מליון בלוגים, כאשר מתוכם, 7.4 מליון בלוגים עודכנו ב-120 יום האחרונים. הדוח כלל גם נתונים מסקר אקראי שהקיף 1290 איש מ-66 מדינות אשר הסכימו לספק מידע נוסף אודות הפעילות שלהם. מסקר זה עלה כי 66% מהבלוגרים הם גברים, וכי כ-50% מהבלוגרים הינם בגילאים 18 עד 34.

ממחקר ממרץ 2008 שהקיף 17 אלף משתמשים מ-29 מדינות (ביניהן ארה"ב וסין, אבל לא ישראל) בני 16 עד 54 שנים אשר משתמשים באינטרנט מדי יום, או לפחות פעם ביומיים, עולה כי קיימים בעולם 184 מליון בלוגרים (Power to the People: Social Media Tracker Wave 3, 2008). 42 מליון מתוכם הם בסין, נתון שהינו גדול מסך הבלוגרים בארה"ב ובמערב אירופה גם יחד. אחוז קוראי הבלוגים על פי דוח זה מגיע ל-72.8 אחוז, שהם 346 מליון איש. בדרום קוריאה, יותר מ-90% מהגולשים דיווחו כי הם קוראים בלוגים, וזאת לעומת כ-60 אחוז בארה"ב. 30% מבעלי הבלוגים מדווחים כי הם מעדכנים אותם פעם בשבוע, כאשר בגרמניה אחוז זה גדל ל-47 מכלל בעלי הבלוגים. עוד עולה מן הדוח כי 36% מהגולשים הסכימו בהחלט או באופן חלקי עם המשפט כי הם רואים באופן חיובי חברות מסחריות המפרסמות בלוגים.

על פי דוח שהתפרסם בסין בינואר 2009 (China Internet Network Information Center, 2009), מספר בעלי הבלוגים במדינה בסוף 2008 הגיע ל-162 מליון, שהוא 54.3% מסך התושבים בסין, בני 6 ומעלה, אשר השתמשו באינטרנט בחצי השנה האחרונה בעת ביצוע המחקר. על פי הדוח, חל גידול של יותר 114 אחוזים במספר בעלי הבלוגים שגם עדכנו אותם בחצי השנה האחרונה, ומספרם הגיע ל-105 מליון בלוגים. כמו צוין כי 81.4% מהסטודנטים בקולג'ים ו-64 אחוז מתלמידי בתי הספר הינם בעלי בלוגים.

ביבליוגרפיה

Anderson, P. (2007). What is Web 2.0? Ideas, technologies and implications for education. JISC Technology and Standards Watch, 2-64.

China Internet Network Information Center. (2009). The 23rd Statistical Survey Report on the Internet Development in China. Statistical Reports on the Internet Development in China (p. 72). China: China Internet Network Information Center. Retrieved April 18, 2009, from http://www.cnnic.net.cn/uploadfiles/pdf/2009/3/23/153540.pdf.

Dapper: The Data Mapper. (n.d.). Dapper. Retrieved April 17, 2009, from http://www.dapper.net/open/. iGoogle. (n.d.). . Retrieved April 19, 2009, from http://www.google.com/ig.

It's the links, stupid. (2006, April 20). The Economist. Retrieved April 19, 2009, from http://www.economist.com/surveys/displaystory.cfm?story_id=6794172.

Java, A., Song, X., Finin, T., & Tseng, B. (2007). Why we twitter: understanding microblogging usage and communities. In Proceedings of the 9th WebKDD and 1st SNA-KDD 2007 workshop on Web mining and social network analysis (pp. 56-65). San Jose, California: ACM.

Netvibes. (n.d.). . Retrieved April 19, 2009, from http://www.netvibes.com/.

Pageflakes. (n.d.). . Retrieved April 19, 2009, from http://www.pageflakes.com/default.aspx.

Pascu, C., Osimo, D., Ulbrich, M., Turlea, G., & Burgelman, J. C. (2007). The potential disruptive impact of Internet 2 based technologies. First Monday, 12(3). Retrieved from http://firstmonday.org/htbin/cgiwrap/bin/ojs/index.php/fm/article/view/1630/1545.

Power to the People: Social Media Tracker Wave 3. (2008). McCann Universal. Retrieved from http://www.universalmccann.com/Assets/wave_3_20080403093750.pdf.

State of the Blogosphere 2008. (2008). Technorati. Retrieved April 18, 2009, from http://technorati.com/blogging/state-of-the-blogosphere/.

Technorati. (n.d.). . Retrieved April 19, 2009, from http://technorati.com/.

Twitter. (n.d.). . Retrieved April 19, 2009, from http://twitter.com/.

Wortham, J. (2007, December 17). After 10 Years of Blogs, the Future's Brighter Than Ever. Wired. Retrieved April 18, 2009, from http://www.wired.com/entertainment/theweb/news/2007/12/blog_anniversary.