משתמש:Fatimatayara/תסמונת הראש המתפוצץ

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: הערך תורגם בצורה לא טובה מהשפה האנגלית, ויש בו בעיות תחביר רציניות.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: הערך תורגם בצורה לא טובה מהשפה האנגלית, ויש בו בעיות תחביר רציניות.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה. עריכה
תבנית {{מחלה}} ריקה מתוכן. יש להזין פרמטרים בערך או בוויקינתונים.

תסמונת הראש המתפוצץאנגלית: the exploding head syndrome) היא תופעה שבה לבן אדם יש הזיה שהוא מרגיש ברעש לא אמיתי חזק למשך זמן קצר, שחש בו כשנרדם או כשמתעורר מהשינה[1][2]. הרעש יכול להיות מפחיד ובדרך כלל מתרחש לעיתים רחוקות ולא רציני בטבע, נלווה עם הבזק אור, בלי כאב[1]. הסיבה לתסמונת הראש המתפוצץ לא ידועה[3], אבל יש הסברים אפשריים לתופעה זו כמו: בעיות באוזניים, פרכוס אפילפטי, הפרעה בתפקוד של אחד העצבים, או שינויים גיניטיים מסוימים, בנוסף ללחץ נפשי. תסמונת הראש המתפוצץ נחשבת כהפרעת שינה ואפשר לשייך אותה לקטגוריית כאבי הראש, וקשה לאבחן אנשים שסובלים מתסמונת זו. אין ראיות באיכות טיפול גבוהה כדי לתמוך בו, אבל מספיק להרגיע את בן האדם כסוג של טיפול בתסמונת. ניסו הרופאים והחוקרים לטפל באנשים שסובלים מתסמונת הראש המתפוצץ באמצעות קלומבארימין בנוסף לחוסמי תעלות סידן. אף על פי שתדירות התסמונת לא נחקרה בצורה טובה, יש השערה שהתסמונת מופיעה אצל 10% מהאנשים, שלרוב הם נשים. הצליחו לתאר את התסמונת בצורה התחלתית לפחות מוקדם מ 1876, ושמה הנוכחי הוכנס לשימוש בשנת 1988[4].

סיווג[עריכת קוד מקור | עריכה]

תסמונת הראש המתפוצץ מסווגת כפאראסומניה וכהפרעה דיסוציאטיבית שקשורה בשינה באמצעות 2005 סיווגי הפרעות שינה בינלאומיים. תסמונת הראש המתפוצץ היא סוג של הזיות שמיעה לא רגילות, שמתרחשת אצל אנשים שלא ממש ערניים[5].

תסמינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אנשים עם תסמונת הראש המתפוצץ שומעים או חווים רעש רם ומדומיין, כשהם נרדמים או מתעוררים, בנוסף לזה שיש להם תגובה רגשית חזקה שלפעמים מפחידה כלפי הקול שנשמע, אבל לא מדווחים על כאב מוחש. וכמעט 10% מהם חווים הפרעות ראיה כמו ברק או הבזקי אור שהם סטטיים וחזותיים. יש אנשים עם תסמונת הראש המתפוצץ שמרגישים בחום, ורגשות מוזרות בטורסו, או הרגשה ברטטי חשמל שמתרוממים לראש לפני שהזיות השמיעה מתרחשות. עם ההתעוררות המתחממת, אנשים מרגישים לחץ, ובלבול, מיוקלונוס, טכיקרדיה, הזעה, בנוסף להרגשה שהם צריכים לעשות מאמץ כדי לנשום עוד פעם[6][7][8]. רמת הזיות השמע משתנה מבן אדם לשני. יש אנשים שמדווחים שיש להם סך הכל של שני או ארבע התקפים, שנלוות עם החלמה ארוכה, עם התקפים שמתרחשות כל כמה שבועות או חודשים לפני שההתקפים נעלמים, או שהן יכולות להתרחש כל כמה ימים או שבוועות או חודשים במהלך החיים. יש אנשים שמאמינים בצורה מוטעה שתסמונת הראש המתפוצץ לא אירועים טבעיים, אלא השפעות נשקי האנרגיה, שמייצרות השפעה משמעית[9]. אין הוכחה מדעית שתסמונת הראש המתפוצץ אין לה מקורות טבעיות.

סיבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסיבה לתסמונת הראש המתפוצץ לא ידועה, אבל יש מספר של הִיפּוֹתֶזות שקשורות עם הפרעה בתפקוד התצורה הרשתית בגזע המוח האחראי על המעבר בין התעוררות ושינה[1]. עוד היפותזות לסיבות שגורמות לתסמונת הראש המתפוצץ:

טיפול[עריכת קוד מקור | עריכה]

עד שנת 2018 אין ניסויים קליניים שבוצעו כדי לגלות טיפולים בטוחים ואפקטיביים כדי לטפל בתסמונת הראש המתפוצץ, ויש רק מעט דיווחים שפורסמו ושמכילות מידע על טיפול בקבוצות קטנות של אנשים עם קלומפראמין, פלונאריזין, ניפדיפין, טופירמאט, קארבאמאזפין[1]. מחקרים מראים שחינוך ועידוד יכולות להפחית את תדירות הופעת התקפי תסמונת הראש המתפוצץ. יש עדויות כי אנשים עם EHS מדווחים לעיתים נדירות על התקפי תסמונת הראש המתפוצץ לאנשי מקצוע רפואי[8].

אפידמיולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אין מספיק מחקרים כדי להצהיר בצורה חד משמעתית על התפלגות תסמונת הראש המתפוצץ ומה היא אוכלוסיית הסיכון. יש מחקר שמראה ש14% ממדגם של סטודנטים לתואר ראשון דווחו לפחות על התקף אחד של תסמונת הראש המתפוצץ במהלך חייהם, בנוסף לזה ששיעור גבוה יותר של תדירות התקפי תסמונת הראש המתפוצץ אצל אנשים עם בעיות בשינה[10].

תאריך[עריכת קוד מקור | עריכה]

הותחל לפרסם דיווחים על התקפי תסמונת הראש המתפוצץ מאז שנת 1876 לפחות, כשסיליאס וויר מיצ'יל תיאר את תסמונת הראש המתפוצץ כהפרשות חישה אצל מטופלו. אבל הוצע גם שתיאור הכתב הקדום ביותר של תסמונת הראש המתפוצץ הוא שתואר בביוגרפיה של הפילוסוף הספרדי ריני דיסקארטיס בשנת 1691[11]. הביטוי "התפרצות המוח" נטבע בשנת 1920 באמצעות הרופא והפסיכיאטרי הבריטי רובירט ארמסטרונג גונס. תיאור מפורט של התסמונת ומתן השם "תסמונת הראש המתפוצץ" לתסמונת היה באמצעות הנוירולוג הבריטי גון מ.ס פירס בשנת 1989[12].לאחרונה פיטר גודסבי ובריאן שארבליס תיארו את התסמינים בצורה יותר מדויקת (כולל את האלמנטים הלא-שמיעתי) יחסית למיצ'יל.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 4 Sharpless, Brian A., " Sleep Medicine Reviews. 18 (6): 489–493.", ‏(December 2014)
  2. ^ Frese, A.; Summ, O.; Evers, S., "Exploding head syndrome: Six new cases and review of the literature"., ‏6 June 2014
  3. ^ Blom JD, Auditory hallucinations. Handb Clin Neurol. Handbook of Clinical Neurology., ‏2015
  4. ^ Ceriani, CEJ; Nahas, SJ, "Exploding Head Syndrome: a Review". Current Pain and Headache Reports. 22, ‏(30 July 2018)
  5. ^ .Thorpy, Michael J, "Classification of Sleep Disorders", ‏(2012-10-01)
  6. ^
    שגיאות פרמטריות בתבנית:קישור כללי

    פרמטרי חובה [ כותרת ] חסרים
    Blom, Jan Dirk, [1], ‏(2009-12-08)
  7. ^
    שגיאות פרמטריות בתבנית:קישור כללי

    פרמטרי חובה [ כותרת ] חסרים
    Larner, Andrew J.; Coles, Alasdair J.; Scolding, Neil J.; Barker, Roger A., [2], ‏(2011-01-19
  8. ^ 1 2 Sharpless, Brian A, "Characteristic symptoms and associated features of exploding head syndrome in undergraduates". Cephalalgia. 38 (3): 595–599., ‏(2017-04-06)
  9. ^ A., Sharpless, Brian, Unusual and rare psychological disorders : a handbook for clinical practice and research., ‏(2016-11-15)
  10. ^ Sharpless BA, "Exploding head syndrome is common in college students"., ‏(2015)
  11. ^ Otaiku AI, Did René Descartes Have Exploding Head Syndrome?, Clin Sleep Med., ‏2018
  12. ^
    שגיאות פרמטריות בתבנית:קישור כללי

    פרמטרי חובה [ כותרת ] חסרים
    Thorpy MJ, Plazzi G, [3], ‏(2010)

הבהרה: המידע בוויקיפדיה נועד להעשרה בלבד ואינו מהווה ייעוץ רפואי.

[[קטגוריה:הפרעות שינה]] [[קטגוריה:שינה]]