משתמש:Ghanemz5/סיאליס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הערך נמצא בשלבי עבודה במסגרת מיזם "עבודות ויקידמיות". נא לא לערוך ערך זה עד להסרת התבנית. הערות לערך נא להוסיף בדף השיחה.
העבודה על הערך עתידה להסתיים בתאריך 31 בינואר 2016. ניתן להסיר את התבנית משחלפו שלושה שבועות מן התאריך הנקוב.
הערך נמצא בשלבי עבודה במסגרת מיזם "עבודות ויקידמיות". נא לא לערוך ערך זה עד להסרת התבנית. הערות לערך נא להוסיף בדף השיחה.
העבודה על הערך עתידה להסתיים בתאריך 31 בינואר 2016. ניתן להסיר את התבנית משחלפו שלושה שבועות מן התאריך הנקוב. שיחה


סיאליס היא תרופה לשיפור התפקוד המיני, אשר בדומה לויאגרה פועלת גם כן במנגנון של הרחבת כלי דם. החומר הפעיל בתרופה זו נקרא טאדאלפיל, והוא משמש לטיפול באין אונות, לשיפור הזיקפה ולהגברת ההנאה מיחסי המין.

קופסת "סיאליס 5 מ"ג"

בניגוד לויאגרה, הסיאליס, שנקרא גם "הגלולה הצהובה" הוא כדור שניתן לקחת פעם ביום והוא משפיע למשך זמן ארוך יותר, ולכן מועדף על ידי גברים רבים.

התרופה אינה נמצת בסל התרופות.[1]

אינטראקציות ואזהרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

סיאליס אסור לשימוש כאשר ישנה רגישות לטאדאלפיל או לכל אחד מהמרכיבים הבלתי פעילים אשר מכילה התרופה. גם כן אסור להשתמש בו אם הפציינט עבר אוטם שריר הלב במהלך 90 הימים האחרונים, סובל מתעוקת לב לא יציבה, יתר לחץ דם או הפרעות קצב שאינן בשליטה, לחץ דם נמוך (נמוך מ- 90/50) או לאחר אירוע מוחי שהתרחש בששת החודשים האחרונים. או אם הפציינט סובל או סבל בעבר מאבדן ראייה, או שהוא משתמש בו זמנית בתכשירים נוספים לטיפול בהפרעה בזקפה. בנוסף, התרופה אינה מיועדת לשימוש מתחת לגיל 18 או לנשים, והיא מכילה לקטוז ועלולה לגרום לאלרגיה אצל אנשים הרגישים ללקטוז.

בנוסף לזה יש להיזהר במידה ונוטלים תרופות אחרות כולל תרופות ללא מרשם ותוספי מזון, כמו תכשירים מסוג ניטרטים, תרופות ממשפחת חוסמי אלפא (כגון דוקסזוצין) המשמשות לעיתים לטיפול ביתר לחץ דם ו/או הגדלת בלוטת הערמונית(הפרוסטטה) או תרופות אחרות לטיפול ביתר לחץ דם כי שימוש בו זמני עלול להגביר את ההשפעה ,-הורדת לחץ דם-, של התרופות הללו.

טאדאלפיל (TADALAFILׂ), החומר הפעיל בתרופה

לגבי נטילת סיאליס עם מזון ושתייה, ניתן לקחת סיאליס עם או ללא מזון, אבל יש להיזהר ששתיית אלכוהול עלולה לפגוע ביכולת להשגת זקפה. כדאי להימנע משתיית אלכוהול מופרזת, מאחר וזו גם עלולה להעלות את הסיכון לסחרחורת בקימה משכיבה לעמידה.

דרך הפעולה של הסיאליס[עריכת קוד מקור | עריכה]

תרופה ניתנת דרך הפה באמצעות גלולות. התאדאלפיל פועל על מנגנון המבוקר על ידי חנקן חד-חמצני (NO) בפין. NO נקשר לקולטנים באנזים גואנילאט ציקלאז (guanylate cyclase) ומשפעל אותו. האנזים מייצר cGMP שגורם להרפיית השרירים החלקים ב-intimal cusions של העורקים ההליציניים בפין. ההרפייה גורמת לעלייה בכמות הדם הזורם בעורקים ולכן לזקפה. נוכחות התרופה גורמת לשמירה על רמות cGMP גבוהות ולכן לזקפה. ללא גירוי מיני, כלומר ללא הפעלת המערכת על ידי NO ו-cGMP תאדאלפיל לא אמור לגרום לזקפה. זמן מחצית החיים של הסיאיליס, כלומר זמן שלוקח לתרופה להתפנות מהגוף עד שרמתה בדם יורדת לחצי[2], הוא 17.5 שעות, כלומר משך השפעתה עד 35 שעות.

תרופות אחרות הפועלות באופן דומה הן סילדנאפיל(שם מסחרי: ויאגרה, באנגלית:viagra) וורדנפיל (שם מסחרי: לויטרה, באנגלית:vardenafil), אך ההבדל שזמן מחצית החיים שלהם היא פחות מזו של הסיאליס, (בערך 4-5 שעות).

מינון[עריכת קוד מקור | עריכה]

ישנם 3 סוגי טבליות לתרופה, 2.5 מ"ג, 5 מ"ג, 10 מ"ג, 20 מ"ג.

המינון המקובל, בהיעדר הוראה אחרת מרופא, לטיפול בהפרעה בזקפה אצל גברים, להשגת זקפה ושמירתה אפשר לחלק לשני סוגים, "סיאליס על פי הצורך", ו "סיאליס יומי".

סיאליס "על פי צורך"[עריכת קוד מקור | עריכה]

טבליה אחת, לפחות 30 דקות לפני קיום מגע מיני. אין לעבור על המנה המומלצת. אין ליטול יותר מטבליה אחת ליום. ניתן לקחת בכל שעה משעות היום.

השפעת סיאליס יכולה להימשך עד 36 שעות. מאחר והשפעת סיאליס נשמרת יותר מיממה, יש להימנע משימוש יום יומי בתכשיר.

סיאליס "יומי"[עריכת קוד מקור | עריכה]

המנה המומלצת היא טבליית סיאליס אחת ליום. יש ליטול סיאליס בכל יום באותה שעה לערך (בלי קשר לתזמון פעילות מינית). המינון המקובל, בהיעדר הוראה אחרת מרופא, לטיפול בתסמינים של הגדלה שפירה של הערמונית (פרוסטטה):טבליית סיאליס 5 מ"ג אחת ליום.

תופעות לוואי[עריכת קוד מקור | עריכה]

כמו לכל תרופה, השימוש בסיאליס עלול לגרום לתופעות לוואי בחלק מהמשתמשים.

  • תופעות לוואי המופיעות לעיתים קרובות: כאב ראש.
  • תופעות לוואי המופיעות לעיתים נדירות מאוד: תופעות הלוואי הבאות דווחו בעת השימוש בתרופות מהקבוצה לה שייכת סיאליס, כולל סיאליס: ירידה פתאומית בראייה או אבדן ראייה בעין אחת או שתי העיניים; ירידה פתאומית בשמיעה או אובדן השמיעה; עילפון; התקף כפיון ואובדן זיכרון חולף; התנפחות אישונים; אדמומיות בעיניים; חרלת; דימומים מהאף; זקפה ממושכת; דווחו מקרים של אוטם לב ושבץ - ברוב המקרים (לא בכולם) הייתה קיימת בעיה לבבית טרם נטילת התרופה. לא ניתן לקבוע האם אירועים אלו היו קשורים ישירות לנטילת התרופה.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • מגזין "הרפואה"
  1. ^
    שגיאות פרמטריות בתבנית:קישור כללי

    פרמטרים [ 1 ] לא מופיעים בהגדרת התבנית
    סיאליס, באתר www.clalit.co.il
  2. ^ Infomed.co.il, Infomed