משתמש:Gridge/ארגז חול-2

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של Gridge.
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של Gridge.
הניו יורק קפיטול

הניו יורק קפיטול הוא מקום מושבו של בית המחוקקים של ניו יורק. המבנה שוכן בעיר אולבני, בירתה של מדינת ניו יורק שבארצות הברית. המבנה, אשר בנייתו החלה ב-1867 והושלמה ב-1899, הוא אתר היסטורי לאומי. בנייתו קיבלה השראה מה"הוטל דה ויל" שבפריז.

הניו יורק קפיטול מכיל הן את הבית העליון: הסנאט של מדינת ניו יורק, והן את הבית התחתון: האסיפה הלאומית של המדינה. עלות בנייתו של המבנה עמדה על 25 מיליון דולר. זהו המבנה ההממשלתי היקר ביותר שנבנה באותה עת.

בנייתו של הבניין ארכה 32 שנים. במהלך השנים הופקדה המשימה על שלושה צוותים של אדריכלים. את הצוות הראשון הוביל תומס פולר (בין השנים 1867-75). את הצוות השני הובילו לאופולד אידליץ והנרי הובסון ריצ'רדסון (1875-1883). את הצוות השלישי הוביל אייזק ג. פרי (1883-99).

המבנה משלב שני סגנונות שונים: אדריכלות רומנסקית ואדריכלות הרנסאנס. זה הוביל היסטוריונים לכנות את המקום "קרב הסגנונות".

ציר הזמן[עריכת קוד מקור | עריכה]

הבחירות הבאות לנשיאות ארצות הברית צפויות להתרחש בשנת 2008. עם זאת, כבר לאחר שמערכה אחת מסתיימת, מתחילה למעשה המערכה הבאה. כבר בשנת 2005, לאחר היבחרו של ג'ורג' בוש לכהונה נוספת, החלו דיונים ופרשנויות באשר לבחירות 2008. העניין במערכה הצפויה הוא גדול אף יותר, שכן לא צפויים להתמודד לא נשיא מכהן ואף לא סגן נשיא מכהן. כאמור, כבר ב-2005 התחילו לצוץ שמות של מועמדים פוטנציאליים. מדי חודש מתפרסמים סקרי דעת קהל באשר לסיכויו של מועמד זה או אחר. גיוס הכספים של המועמדים השונים מתחיל מוקדם גם כן. בינואר 2008 יחלו אסיפות בחירות של שתי המפלגות הגדולות ומיד אחריהן באותו החודש, הפריימריז. כמו תמיד הפריימריז יחל במדינת ניו המפשייר. הבחירות המקדימות יימשכו עד חודש יוני, או עד שיישאר מועמד אחד בכל מפלגה. הוועידה הלאומית של המפלגה הדמוקרטית צפויה להתכנס בסוף אוגוסט. מספר ימים לאחר מכן תיערך הוועידה של הרפובליקנים. יום הבחירות הוא כאמור יום שלישי ה-4 בנובמבר. האלקטורים של כל מדינה יתכנסו בבירת מדינתם ב-15 בדצמבר. ביום זה הם יצביעו עבור מועמד לנשיא ולסגן נשיא. ב-20 בינואר 2009 יושבע האדם אשר נבחר לתפקיד נשיא ארצות הברית.


עלילה - בשלבי עבודה[עריכת קוד מקור | עריכה]

{{פרטי עלילה}} סצינת הפתיחה של הסרט מתרחשת באחוזת פאר של מיליארדר ערבי בשווייץ המושלגת. צוות של שלושה סוכני ביון אמריקנים נשלח למקום כדי לחדור לאחוזה ולהעתיק מידע מהמחשב האישי של איש העסקים, החשוד בשיתוף פעולה עם טרוריסטים. האחוזה מאובטחת על ידי שלל מאבטחים שקיבלו הוראה לירות כדי להרוג. הצוות האמריקני מנצל את קיומה של מסיבה נוצצת ורבת משתתפים כדי לחדור לאחוזה. אלברט ופייסיל נשארים במכונית מסחרית, לכאורה תמימה אך גדושה במכשירי עיקוב והאזנה, מחוץ לאחוזה, ואילו על הארי מוטלת המשימה לחדור פנימה. בסצינה ג'יימס בונדית הוא חודר למתחם השמור על ידי צלילה לנהר קפוא שעובר בשטח האחוזה. במהרה מחליף הארי את חליפת הצלילה בטוקסידו ועושה את דרכו ישר לחדר העבודה של בעל הבית. הוא מחבר את המחשב לרשת מיוחדת, כדי לאפשר העתקה של החומר על ידי חבריו במכונית המסחרית, ויורד במדרגות למסיבה. הוא עוד מספיק לרקוד עם סוחרת עתיקות העונה לשם ג'ונו סקינר (טיה קררה) לפני שהוא נאלץ להסתלק מהמקום.

הארי טסקר, שהזדהה במסיבה כאיש עסקים אמריקני בשם הארי רנקוויסט שב לביתו שבארצות הברית. הוא מספר לאשתו על כנס המחשבים בשווייץ ולמחרת שב לבסיס הסודי כדי לדווח לממונים עליו על ההישגים של יום אתמול. {{סוף פרטי עלילה}}


תשתית[עריכת קוד מקור | עריכה]

שםפרטי שםמשפחהאנגלית: Firstname Lastname) ‏ (0 בינואר 1900 - 0 בדצמבר 1900) אמן אמריקני.

תשתית 2[עריכת קוד מקור | עריכה]

שםפרטי שםמשפחהאנגלית: firstname lastname; ‏1 בינואר 1925 - 31 בדצמבר 1975), חייל אמריקני.

קווין רוש[עריכת קוד מקור | עריכה]

קווין רושאנגלית: Kevin Roche; נולד ב-14 ביוני 1922), אדריכל אירי-אמריקני, מהאדריכלים הבולטים במחצית השנייה של המאה העשרים.

אחר[עריכת קוד מקור | עריכה]

בארצות הברית ישנן מפלגות רבות, אך השיטה האמריקנית היא דו-מפלגתית, ובמובנים רבים קיימות בהוויה האמריקנית שתי מפלגות בלבד: המפלגה הדמוקרטית, מפלגת מרכז-שמאל ליברלית והמפלגה הרפובליקנית מפלגת מרכז-ימין שמרנית. גם קהל המצביעים האמריקני נחצה לרוב לשני חלקים: זה היותר שמרני, בעיקר במדינות הדרום הנוטה לתמוך ברפובליקנים, וזה היותר ליברלי, בעיקר בצפון מזרח המדינה ובקליפורניה הנוטה לתמוך בדמוקרטים. המדינות לעומת זאת מתחלקות לשלושה חלקים: חלקן של המדינות הן "מדינות אדומות", מדינות הידועות בתמיכת תושביהן במועמדים הרפובליקנים. חלקן הן "כחולות", מדינות הידועות בתמיכת תושביהן במועמדים הדמוקרטים. בחלקן אין העדפה בולטת למפלגה זו או אחרת (מדינות אלה מכונות לעתים "מדינות סגולות". גם המדינות המתנדנדות מכונות לעתים סגולות, ואין בכך סתירה על פי הסבר שיינתן בהמשך).

X[עריכת קוד מקור | עריכה]

בפוליטיקה של ארצות הברית, מדינה מתנדנדת (באנגלית: swing state, מכונה גם: מדינת שדה קרב - battleground state) היא מדינה בפדרציה שבה לאף מועמד לנשיאות ארצות הברית אין תמיכה מוחצת, כלומר לכל אחד מהמועמדים יש סיכוי סביר לזכות באלקטורים של אותה מדינה. מדינות אלה מהוות מטרה של שתי המפלגות הגדולות, מאחר שזכייה במדינות אלה מהווה הסיכוי הטוב ביותר להשיג קולות במירוץ לנשיאות. מדינות שאינן מתנדנדות מכונות לעתים "מדינות בטוחות", מאחר ובמדינות אלה אחד מהמועמדים זוכה לתמיכה רחבה מספיק, כדי להניח שהוא יזכה בכל האלקטורים של אותה מדינה.

בבחירות לנשיאות ארצות הברית שיטת חבר האלקטורים אומרת שרק הזוכה במדינה מסוימת מרוויח מאותה מדינה. אם מועמד במדינה מסוימת זוכה במקום הראשון במניין הקולות, הוא גורף את כל האלקטורים של אותה מדינה. אין שום תועלת בזכייה במספר קולות רב יותר מהדרוש כדי לנצח באותה מדינה. עובדות אלה נכונות ב-48 מכלל 50 המדינות וכן בוושינגטון הבירה (מיין ונברסקה יוצאות דופן בנקודה הזו). שיטה זו יוצרת נסיבות מיוחדות ויוצאות דופן שמסבירות את קיומן של המדינות המתנדנדות.

Y[עריכת קוד מקור | עריכה]

המדינה/טריטוריה המטבע
זמן אוסטרליה דולר אוסטרלי
דני קיימני דולר קיימן
איי שלמה דולר איי שלמה
אנגוילה דולר מזרח קריבי
אנטיגואה וברבודה דולר מזרח קריבי
בהאמה דולר בהאמי
בליז דולר בליזאי
ברבדוס דולר ברבדיאני
ברוניי דולר ברוניי
ברמודה דולר ברמודה
גיאנה דולר גיאני
ג'מאיקה דולר JMD
פאי גרנדה דולר מזרח קריבי
דומיניקה דולר מזרח קריבי
תונג קונג דולר הונג קונגי
הרפובליקה של טרינידד וטובאגו דולר טרינידדי
זימבבואה דולר זימבבואי
טאיוואן דולר טאיוואני חדש
ליבריה דולר ליברי
אור מונסראט דולר מזרח קריבי
ניו זילנד דולר ניו זילנדי
נמיביה דולר נמיבי
סורינם דולר סורינאמי
סינגפור דולר סינגפורי
סנט וינסנט והגרנדינים דולר מזרח קריבי
סנט לושה דולר מזרח קריבי
סנט קיטס ונוויס דולר מזרח קריבי
פיג'י דולר פיג'י
בית קנדה דולר קנדי

ניסוי גוגל - האם המילה ט-ר-ו-נ-ד-ו-נ-ק תופיע[עריכת קוד מקור | עריכה]

טרונדונק

העתק[עריכת קוד מקור | עריכה]

Gridge ۩ שיחה

בית אמריקני צר[עריכת קוד מקור | עריכה]

בית אמריקני צר הוא תרגום אפשרי לשמו של סגנון בנייה אמריקני שטרם תורגם לעברית: Shotgun house (תרגום מילולי: בית רובה ציד). זהו סגנון ייחודי לבניית בתי-מגורים שהתפתח בניו אורלינס שבדרום ארצות הברית. בתים בסגנון זה נבנים בצורה מלבנית, כאשר רוחבו של הבית בדרך כלל לא יעלה על 3.6 מטרים. בתים אלו נבנים כאשר רוחב הבית פונה לחזית, ובכל צד (החזית והצד המקביל) יש דלת כניסה. סגנון זה היה הפופולרי ביותר לבניית בתי-מגורים בתקופה שבין סוף מלחמת האזרחים (שנות השישים של המאה התשע עשרה) לשנות העשרים של המאה העשרים. בבית אמריקני צר מסורתי אין מסדרונות והמעבר בפנים הבית הוא מחדר אחד למשנהו. ישנה סברה ששם זה (בית רובה ציד) ניתן לבית בשל ההנחה שאם אדם ייקח רובה ציד ויירה כדור דרך דלת הכניסה של הבית, הכדור יעבור דרך הבית, לא יפגע בו (בהנחה שכל הדלתות יהיו פתוחות) וייצא מהדלת בצד הנגדי. זה נאמר בהנחה שכל הדלתות בבית מסודרות בשורה, אך זה לא בהכרח תואם את סגנון התכנון בכל הבתים או רובם; פעמים רבות המיקום של הדלתות שונה ונקבע לפי הצרכים התכנוניים של המבנה. לסגנון זה מספר כינויים נוספים, הנפוץ בהם הוא: "shotgun shack" (בתרגום מילולי מאנגלית: צריף/בקתת רובה ציד).

בית אמריקני צר בניו אורלינס