משתמש:Gveret Tered/ארגז חול/נדנדה מאוזנת

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
נדנדה מאוזנת

נדנדה מאוזנת (Seesaw) בסיסית בנויה מלוח ארוך וצר המקובע במרכזו.

עקרון הפעולה הפיזיקלי של נדנדה מאוזנת הוא מומנט כוח, בדומה למאזניים.

ישומים של נדנדות מאזניים:


נדנדה מאוזנת כמתקן שעשועים[עריכת קוד מקור | עריכה]

נדנדה זו מאוזנת בדיוק במרכזה. בגני שעשועים היא מקובעת לקרקע ובשני קצותיה מצויים לרוב מושבים וידיות אחיזה. עשויה עץ, פלסטיק או מתכת. לרוב איננה חלק ממתקן משחקים משולב.

נדנדה מאוזנת מיועדת לשימוש של זוג מתנדנדים (או מספר זוגות) הישובים בקצות הנדנדה זה מול זה, כשפניהם אל מרכז הנדנדה.

הפעלת הנדנדה מתבצעת לסרוגין על ידי היושבים בקצותיה. כאשר היושב באחד הקצוות מרחיק רגליו מהקרקע - קצה זה מתרומם והקצה הנגדי יורד.

נדנדה לשימוש ביתי מעוצבת בדרך כלל בצורת קשת שחלקה המעוגל מונח על הקרקע. היא עשויה לרוב מפלסטיק או עץ ואינה מקובעת לקרקע. דגמים לפעוטות מיועדים לזוג משתמשים היושבים בשני קצות הקשת או ליחיד היושב על גבי מרכז הקשת. הקשת מעוצבת פעמים רבות בדמות חיה צבעונית ובעלת נפח. דגמים לילדים בוגרים יותר ולנוער מעוצבים כלוח מקושת, לעיתים מרופד, המיועד למשתמש יחיד ומאפשר נידנודה תוך ישיבה, שכיבה או עמידה על גבי מרכז הקשת.

ישום ביתי שונה של עקרון הנדנדה, כאשר הקשת אינה גוף הנדנדה אלא בסיס של שתי קשתות ומעליהן מושב, מתבטא בצעצוע סוס נדנדה וברהיט כסא נדנדה.

בטיחות[עריכת קוד מקור | עריכה]

נדנדה מאוזנת עם קפיץ לשיפור הבטיחות

נפילה מנדנדה, בעיקר מהקצה העליון, עלולה לגרום לפציעות חמורות ואף מוות. נפילות כאלו של היושב בצד המורם, עלולות להתרחש אם המתנדנד הקרוב לקרקע נוחת עליה בעוצמה רבה או עוזב את הנדנדה בבת אחת. נפילות נגרמות גם כשהמתנדנד אינו אוחז בנדנדה בהיותה בתנועה.

כדי להקטין את הפגיעה במקרה של נפילה, מוצבות לרוב נדנדות על משטח בולם זעזועים כגון חול, חצץ, טוף, דשא וגומי. גומי הוא המשטח האידאלי, שכן דשא אינו מומלץ כבולם זעזועים, חצץ וטוף מהווים סכנת חנק לפעוטות וחול מתאים למטרה זו רק אם עומקו 30 סנטימטר לפחות. [1]

כיום מיוצרות לעיתים נדנדות מאזניים עם קפיץ במרכזן, על מעט להגביל את מהירותן וכך להקטין את הפגיעה במקרה של נפילה. נדנדות שקפיץ בבסיסן קיימות גם בגירסה ליחיד, מיועדות לרוב לילדים צעירים ומעוצבות בדמות בעל חיים או כלי רכב.

נדנדה מאוזנת לאקרובטיקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נדנדה מאוזנת של אקרובטים משמשת כמקפצה דו צדדית. לרוב משתמשים בה בעמידה. אקרובט אחד ניצב על הקצה שעל הקרקע, השני נוחת על הקצה העליון בקפיצה מגבוה, כך שחברו יוקפץ באויר.

נדנדה מאוזנת לכלבים[עריכת קוד מקור | עריכה]

נדנדה מאוזנת במסלול מכשולים של תצוגת כלבים

במסלולי מכשולים בתצוגות כלבים, אחד המתקנים הוא נדנדה מאוזנת אשר נקודת האיזון שלה אינה ממש במרכז, כדי שתמיד אותו קצה יחזור למעלה. הכלב עולה על צידה המקורקע וצועד עליה כלפי מעלה, ככל שהוא מתקדם מתרומם הקצה שממנו התחיל לצעוד, בעוד הקצה הנגדי יורד. בהגיעו לנקודת האיזון הנדנדה מקבילה לקרקע, והכלב שמתקדם כעת במורד צועד לכיוון הקצה השני ויורד עימו לקרקע.

נדנדה מאוזנת בספרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

השיר נַדְנֵדָה שכתב חיים נחמן ביאליק הוא אחד משירי הילדים המוכרים והאהובים ביותר, עדיין אופנתי ושגור בפי כל ילד למרות עשרות השנים שחלפו מאז נכתב. [2]


נַדְנֵדָה

מילים: חיים נחמן ביאליק
לחן: דניאל סמבורסקי

נַד, נֵד, נַד, נֵד
רֵד, עֲלֵה, עֲלֵה וָרֵד!
מַה לְמַעְלָה?
מַה לְמָטָּה? –
רַק אֲנִי,
אֲנִי וָאָתָּה;

שְׁנֵינוּ שְׁקוּלִים
בַּמֹּאזְנָיִם
בֵּין הָאָרֶץ
לַשָּׁמַיִם.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ מתוך "בטיחות ילדים בגני שעשועים" - נייר עמדה של הארגון לבטיחות ילדים "בטרם"
  2. ^ מצוטט מפרויקט בן יהודה (אתר הפרויקט), זכויות היוצרים: מילות השיר ברשות הציבור.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]