משתמש:Gveret Tered/ארגז חול/קורטו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של Gveret Tered.
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של Gveret Tered.

קורטו מלטזה הוא דמות בדיונית, מלח-הרפתקן, פרי עטו של סופר הקומיקס האיטלקי הוגו פראט. סדרות קורטו מלטזה תורגמו לשפות רבות. הספרים לא תורגמו לעברית [1].

הרפתקאותיו מתרחשות בתחילת המאה ה-20 (עד שנות ה-20 שלה) ומכסות את מרבית המאורעות ההיסטוריים החשובים של אותה תקופה.

קורטו מלטזה (קורטו ממלטה) הוא דמות מורכבת, הרפתקן אך אנושי, קפטן ימי "מטעם עצמו" (ציטוט יבוא), לקוני ואדיש לכאורה, רומנטי ואנרכי. מוסרי תמיד ופועל לפי צו מצפונו, לצד "הטובים" גם במצבים עמומים בהם הטובים והרעים אינם מוגדרים היטב (בניגוד לספרי הרפתקאות קלאסיים).

אופיו הרומנטי מוביל אותו לעתים למעשי גבורה שלא תכנן להיות מעורב בהם, נקלע לעתים סיטואציה עקב נוודתו ומסעותיו ונעשה מעורב בה. נוסע בעולם, מחפש אוצרות ואוסף חוויות. בלי בית, בלי שורשים, בלי משפחה, נהנה מהחופש והיכולת לנסוע לאן שירצה ולעשות מה שירצה. רק לכאורה הוא לא נקשר לשום מקום ולאף אדם. הוא לא מתיישב ולא מתמסד, אך הוא חבר נאמן, נפשו נקשרת בנפשם של חבריו והוא חוזר ופוגש בהרפתקאותיו השונות אנשים עמם נפגש בעבר. בהרפתקה בארגנטינה "טנגו תחת אור עמום" המתרחשת ב-1923 הוא מגיע כיוון שהתבקש להגיש עזרה ומחפש אשה שפגש ב-1908.

למרות שעיקר הוויתו היא ההרפתקנות ולא עזרה לזולת הוא מצדד אינסטינקטיבית בחלכאים ובמדוכאים.

ער לחידושים ואופנות.

לעתים סקפטי, על גבול הציניות. אויב מושבע של מטרות מקודשות ואנשים הנושאים דגל של מטרות כאלו אך בעצם פועלים עבור עצמם ולא למען המטרה שבשמה הם דוברים. מוסרי, שונא אי צדק ונלחם נגדו.

להביא הציטוט - ("מאיזה צד אתה? מהצד שלי")


הוא נולד בוולטה בירת מלטה ב-10 ביולי 1887, בנו של מלח בריטי מקורנוול ושל מכשפה צועניה מגיברלטר. כנער, חרט את קו החיים שלו על אגרופו, כקביעה כי גורלו בידיו.

הדמות הוצגה לראשונה בסדרה "Una Ballata del Mare Salato" - "בלדת הים המלוח" שיצאה לאור ב-1967 ועסקה במבריחים ושודדי ים באיי האוקיינוס השקט בתקופת מלחמת העולם הראשונה. ב-1970 פראט החל סדרת סיפורי קורטו מלטזה קצרים למגזין קומיקס צרפתי, "Pif gadget". ב-1974 הוא חזר לסיפורים באורך מלא, ושלח את קורטו לסיביר של 1918 בספר "Corte sconta detta arcana" - "קורטו מלטזה בסיביר".

ההרפתקה הראשונה כרונולוגית של קורטו, "La giovinezza" - "השנים המוקדמות", מתרחשת בזמן מלחמת רוסיה-יפן. בכמה סיפורים קצרים (שכונסו בספרים "Les Éthiopiques" - "האתיופיים", "Les Celtiques" - "הקלטיים" ) הוא לוקח חלק במלחמת העולם הראשונה במספר אתרים, משתתף במלחמת האזרחים ברוסיה לאחר מהפכת אוקטובר וצץ בשלבים המוקדמים של איטליה הפשיסטית. בסדרה אחרת, "Gli Scorpioni del Deserto" - "עקרבי המדבר" הוא מתואר כנעדר במהלך מלחמת האזרחים בספרד.

דמותו של קורטו מגלמת את הספקנות של פראט באשר לאמיתות לאומיות, אידאולוגיות ודתיות. קורטו מתיידד עם אנשים מכל קצווי הקשת, כולל רספוטין, דמות של רוסי רצחני (שאינו זהה לרספוטין ההיסטורי, מלבד כמה דמיון פיזי ומספר תכונות אופייניות), היורש הבריטי טריסטן בנטם, כוהנת הוודו "פה זהב", והאקדמאי הצ'כי ג'רמיה סטיינר. הוא מוגש ומכיר גם מספר דמויות היסטוריות כמו ג'ק לונדון, ארנסט המינגווי, הרמן הסה, בוץ' קסידי, הגנרל הרוסי רומן אונגרן פון סטרנברג ואנבר פחה התורכי. מכריו מתייחסים אליו בכבוד רב, כך למשל שיחת טלפון מסטלין משחררת אותו ממאסר ואיום בהוצאה להורג בגבול תורכיה וארמניה.

הספר האהוב על קורטו הוא "האוטופיה" של תומס מור, אך הוא מעולם לא סיים לקרוא אותו. הוא קורא גם ספרים של ג'ק לונדון, הרמן מלוויל, ג'וזף קונרד, רוברט לואיס סטיבנסון, לאופולדו לוגונס.

סיפורי קורטו מלטזה נעים בין הרפתקאות המבוססות היסטורית לבין רצפי חלום אוקולטיים. הוא נוכח בירי בברון האדום, עוזר לאינדיאנים בני "חיברו" בדרום אמריקה ובורח מהפשיסטים בוונציה, אך גם עוזר למרלין ולאוברון להגן על בריטניה ומבקר ביבשת האבודה "מוּ‏".


==[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1976 הספר "בלדת הים המלוח" זכה בפרס ל"ספר הקומיקס הריאליסטי הזר הטוב ביותר" בפסטיבל הקומיקס הבינלאומי ב-Angoulême (צרפת).

ב-2002 יצא לאקרנים סרט אנימציה דובר צרפתית המבוסס על הספר "קורטו מלטזה בסיביר".


הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ מכיוון שהספרים לא תורגמו בעברית, שמותיהם מובאים לפי המקור באיטלקית או בצרפתית, בליווי תרגום מילולי לעברית