משתמש:Harel/ארגז חול/אטלנטיס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

אטלטנטיסיוונית: Ἀτλαντὶς νῆσος - האי של אטלס) הוא שמה של ממלכת־איים שאותה תיאר לראשונה הפילוסוף היווני הקדום אפלטון. אליבא דאפלטון, ממלכת אטלטניס הייתה מעצמה ימית, ששלטה על חלקים גדולים של אירופה ואפריקה מן האי המרכזי שבה, שנמצא "מעבר לעמודי הראקלס". לפי תיאורו, חרבה אטלטנטיס בשנת 9600 לפני הספירה לערך במהלך "יום בודד ולילה מקולל אחד" לאחר מתקפה כושלת על אתונה.

סיפורה של אטלנטיס הוא מיתוס אפלטוני בצורת סיפור כמו־היסטורי, הגם שניתן לשער שיש לסיפור יסודות ריאליים. בעת העתיקה הגוזמה שבמיתוס הושמה מעת לעת ללעג. בימי הביניים כמעט נשתכח המיתוס, עד ששב ונתגלה בתקופת הרנסנס ונפוץ שוב. תיאוריו של אפלטון העניקו השראה לספרות אוטופית של סופרים שונים בעת החדשה המוקדמת, כמו למשל "אלטנטיס החדשה" של פרנסיס בייקון. עד היום זוכה המוטיב הספרותי של מיתוס־אטלנטיס לעיבודים בספרות ובקולנוע.

מאז המאה ה-19 נערכו נסיונות שונים לזהות את מיקומה של אטלנטיס. אף אחד מהם לא התקבל על עולם המדע. ניסיונות אלה למקם את אטלנטיס סותרים את דעתם של היסטוריונים רבים של העת העתיקה, לפיה למיתוס של אטלנטיס אין יסוד ממשי אחד, אלא שהוא מורכב מסיפורים היסטוריים שונים ומרובים. לפי דעתם, אפלטון לא התכוון לתעד התרחשויות היסטוריות, אלא ביקש להדגים על ידי אלגוריה את תגובתה של המדינה האלפטונית האידיאלית במקרה של מלחמה, ובה בעת להעיר על התנהלותה הכושלת של אתונה כמעצמה ימית באמצעות מקבילות ברורות שהוספו ביודעין.

תיאור אטלנטיס אצל אפלטון[עריכת קוד מקור | עריכה]

אפלטון מתאר את איי אטלנטיס בדיאלוגים "תימאיוס" ו"קריטיאס" (ששרד רק בחלקו), שניהם בערך משנת 360 לפני הספירה. ביצירות אלה מפגיש אפלטון את המדינאים קריטיאס והרמוקראטס וכן את הפילוסופים סוקרטס ותימאיוס. רק שלושת הראשונים היו בוודאות דמויות ממשיות - הדברים שאפלטון מייחס להם הם, לעומת זאת, מעשה יד הדמיון. הדיאלוג הסוקרטי משמש כאן כאמצעי רטורי שמטרתו להבטיח את פיתוחם הדיאלקטי של הרעיונות לפני הקורא, להבדיל מהצגה דוגמטית של עובדות. בעוד שב"תימאיוס" מתוארת אטלנטיס רק בקצרה, הרי שב"קריטיאס" זוכה הממלכה לתיאור מקיף.