משתמש:Henzi1221/שמאניזם באפריקה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

שמאניזם הוא מכלול של שיטות אקסטטיות ותרפויטיות המבקשות להשיג קשר עם היקום המקביל והבלתי נראה של הרוחות, על מנת להשיג את תמיכתן בניהול עניינם של בני האדם. שמאניזם, על סוגיו השונים, היה נפוץ בכל היבשות וברוב התרבויות.

שמאניזם באפריקה כולל קשת רחבה של אמונות, עקרונות ומנגנוני ריפוי המצויים בשימוש ביבשת מזה אלפי שנים. שיטת הריפוי מבוססת על היסטוריה ארוכה של אמונות מסורתיות הנוגעות לאבות קדמונים ולנשמותיהם, אשר לפי אותן אמונות- נוכחות גם בהווה ולוקחות חלק פעיל בהדרכת החיים בפעילויות היומיומיות[1].

היסטוריה ועדויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

למרות הפולמוס בנושא התיארוך המדויק, הסברה הרווחת היא כי השמאניזם כצורת ריפוי החל בתקופה הניאוליטית (4,000 לפנה"ס). לא ידוע כיום כיצד התרחב השמאניזם לאפריקה ממקורו בסיביר, אך ממצאים ארכיאולוגים לעדות שמאניסטית בדרום אפריקה בתרבות ה"סאן" מתוארכים לשנת 3300 לפנה"ס[2][3].זולו סאנגומה, פולקלור מקומי, טוען שהאבות הקדמונים שחיו בדרום אפריקה היו אנימיסטים שייחסו את הנשמה והרוח לטבע בכל היבט בחייהם. הם האמינו בהאנשה ובכוחות על אנושיים. לרופאים שמאניסטים באפריקה שמטפלים בעזרת וודו, מחלות פיזיות או נפשיות אצל אינדיבידואלים הן תוצר של חוסר הרמוניה של הנפש וניתנים לטיפול בעזרת רוחות מרפאות והעצמתן[4].במרכז אפריקה (מאלי), מכשפים (נשים וגברים) טוענים שיש להם תקשורת עם ראש בעלת נוכחות אלוהית בשם "אַמָא" (באנגלית Ama) המייעצת להם על דרכי טיפול שונים ומתן תרופות לחולים. רופאים מסורתיים באפריקה לעיתים מכונים "רופאים מכשפים" שעובדים את הז'וז'ו (באנגלית Juju). באזורים במזרח לסוט'ו, ישנן עדויות למגורים במערות ולציורי קיר של אינדיבידואלים אשר היו נתונים במצב של טראנס (התעלות נפש בעת תקשור עם הנשמות הסובבות). בנוסף היו ידועים בכך שהיו יודעים לחזות את בואו של הגשם[5][2][1]. האבות הקדמונים של שבטי ה"סאן" וה-"בושמן" שהיו מפוזרים לראשונה בדרום אפריקה, ביצעו ריטואליים שמאניסטים דומים[6].

השמאן[עריכת קוד מקור | עריכה]

השמאן, המכונה לעיתים גם "הרופא האליל", הוא האדם המקשר בין אנשי השבט לבין הישויות מהעולם המקביל, כלומר הישויות שחיו בעבר, ונשמותיהם עדיין קיימות בסביבה השבטית. ישנם מספר קריטריונים להגדרת אדם כשמאן, כמו למשל יכולת ריפוי עצמי, יכולת קבלת מידע מאותן ישויות אודות צמחי מרפא וריטואלי טיפול בחולים אחרים. אספקט נוסף וחשוב ביותר להוויית השמאן הוא היותו צאצא לשושלת שמאנים, ואלו מלווים ומדריכים אותו מצעירותו[2].

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. Turner, Edith. Experiencing ritual: A new interpretation of African healing. University of Pennsylvania Press, 2011.‏
  2. Thomas, Nicholas, and Caroline Humphrey, eds. Shamanism, history, and the state. University of Michigan Press, 1996.
  3. Walter, Mariko Namba, and Eva Jane Neumann Fridman, eds. Shamanism: An encyclopedia of world beliefs, practices, and culture. Vol. 1. Abc-clio, 2004.
  4. Podolecka, Agnieszka. "Sangomas, Shamans and New Age: the Hybridity of some Modern Healing and Esoteric Practices and Beliefs in South Africa." Rocznik Orientalistyczny/Yearbook of Oriental Studies (2016).
  5. Money, Mike. "Shamanism and complementary therapy." Complementary Therapies in Nursing and Midwifery 6.4 (2000): 207-212. (ללא קישור)
  6. Lewis-Williams, J. David. "Ethnographic evidence relating to'trance'and'shamans' among northern and southern Bushmen." The South African Archaeological Bulletin (1992): 56-60.
  7. African Shamanism / Shaman Portal, shamanportal.org