משתמש:Jab-jab/ויקיפדיה עתידנית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

גילוי דעת על מרחב הערכים בעתיד וחיפוש ראשוני של פתרונות לסיווג המידע.

בפני מיזם הוויקיפדיה ניצבים אתגרים רבים לעתיד לבוא. מדובר על שנת 2050 ואילך.

אחד מהם הוא מה עושים עם כמות המידע העצומה שנצברה.

באופן כללי, אנציקלופדיה מתבססת ברובה במכריע על ערכים שמציגים הידע האנושי בעבר - הקרוב והרחוק. אני צופה, לפחות בוויקיפדיות הגדולות, שמרחב הערכים יכסה את 99 אחוזים מין המידע האנציקלופדי בעתיד הלא רחוק.

כתיבת טקסט חדש אם כן עשויה להיות:

הרחבה של ערכים קיימים - דבר זה נכון רק לחלק קטן מהערכים, שכן רובם כבר הגיעו לגודל כזה שהרחבתם תהיה גלישה מעבר לצורך האנציקלופדי שכוחו בתמציתיותו.

כיסוי נישות של הידע האנושי - גם כאן לא מדובר בערכים רבים מאוד, בקרוב יגיע הגדול שרוב הידע האנושי של העבר כבר יהיה כתוב, וכל דבר נוסף ייחשב כבר לא כבעל ערך אנציקלופדי.

כתיבת ערכים בנושאי חתך וערכים של תהליכים - דבר שהוא בעיקרו לא רעיון רע אך לא מייצג כתיבה אנציקלופדית, ועשוי לגלוש למחקר מקורי.

כתיבת ערכים בנושאים אקטואליים - לדעתי תהיה זו הדרך העיקרית להרחיב את מרחב הערכים.

עם גידול ליניארי מתון בכמות הוויקיפדים החדשים אני צופה מצב שבו אין צורך שרובם יעסקו בכתיבת ערכים ובהרחבת הקיימים. בעתיד ויקיפדים רבים יעסקו בסיווג.

כאן אני מגיע לנקודה העיקרית של גילוי הדעת - מה יהיה ערכם של ערכים שכיום יש להם חשיבות אקטואלית, אך בעתיד הלא רחוק הם יהיו במקרה הטוב איזוטרים, ובעתיד הרחוק יאבדו כל חשיבות להיות מאוזכרים בכלל? אני מדבר למשל על ערכים על סגני ראש עיר, אך כל ויקיפד יודע שישנם ערכים רבים שבפרספקטיבה היסטורית הם למעשה אבן שאין לה הופכין. הפרספקטיבה ההיסטורית ניכרת בכך שערכים על אנשים חיים מפורטים יותר בהווה ופחות בעבר, משום שמהלך השנים ניפה חלק מן הידע הלא משמעותי מעברם, וויקיפדים נוטים להוסיף עובדות שבראיה אקטטואלית הן חשובות להבנת מושא הערך, אך למעשה נופלות בחשיבותן בראיה היסטורית.

אני חושב שבעתיד יסווגו ערכים רבים העוסקים בעבר הקרוב (ההווה של ימינו) כלא-אנציקלופדיים, ולדעתי זהו צורך הכרחי על מנת לשמור על רמת הפרוייקט. אינני מחקן ולכן אני מציע שערכים אלו יועברו לגנזך - מיזם משני שיאגד את הידע הלא-אנציקלופדי שנצבר.

המערכת תעבוד כך:

בראשה יהיו ויקיפדים שיהיו מסווגים ראשיים. כהונתם תהיה קצובה לחודשים ספורים, שאחריה ויקיפדים אחרים יהיו מסווגים ראשיים (על מנת שלא כל המסווגים הראשיים יהיו מחקנים או אגרנים). מסווגים ראשיים יהיו אלו שיעסקו בבדיקת ערכים ובצורך שלהם להיות במרחב הערכים. ערך שעשוי להיות מועבר יעלה בהצבעה רגילה שבא יוכלו להשתתף כלל הויקיפדים.

אני מציע בנוסף מנגנון סיווג שיעזור בתהליך:

כל ערך במרחב הערכים יוכל לקבל שלוש דרגות חשיבות:

1. חשיבות אנציקלופדית מובהקת

2. חשיבות אנציקלופדית סבירה

3. חשיבות אנציקלופדית גבולית

ערכים בעלי חשיבות אנציקלופדית גבולית, אשר מפנים אלהם פחות מארבעה ערכים מן הערכים בעלי חשיבות אנציקלופדית מובהקת וסבירה (אזכורם בערכים אלה צריך להיות משמעותי) יהיו מועמדים, בהדרגה, להעברה לגנזך. יעשה כמובן גם סיווג ראשוני של הערכים לפי שלוש הרמות הללו.

הגנזך אינו בית קברות - קודם כל הוא יהיה מסודר וישמור החלוקת לקטגוריות כפי שנהוג בוויקיפדיה, הוא פשוט יאגד את הערכים הפחות משמעותיים. בהינתן הצורך, למשל התרחשויות חברתיות מסויימות שיגרמו לדעת הקהל להתעניין יותר בנושא מסויים, יהיה אפשר להחזיר ערכים פחות חשובים מהגנזך אל מרחב הערכים. לי אישית קשה לחשוב כרגע על דוגמא למצב כזה.

אפנם הדבר נכון בעיקר לוויקיפדיות הגדולות, אך יש לשקול מנגנון דומה גם בוויקיפדיות הבינוניות ובכללן העברית. בעתיד הפונקצייה של הויקיפדים תתרחק מזו של הרחבת המיזם ותתמקד בשימורו ובהעלאת רמתו והתאמתו להווה.