משתמש:Joalbertine/טיוטה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של Joalbertine.
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של Joalbertine.
טוען ונטען
(מקורות עיקריים)
מקרא ספר שמות, פרק כ"ב, פסוק ח'
משנה תורה ספר משפטים, הלכות טוען ונטען
שולחן ערוך חושן משפט, סימנים ע"ה-צ"ו
ספרי מניין המצוות ספר המצוות, עשה רמ"ו
ספר החינוך, מצווה נ"ח

טוען ונטען בהלכה הם תובע ונתבע בדיני ממונות. מצוות עשה מהתורה להביא את בעלי הדין בפני בית הדין כדי שיציגו את טענותיהם ויישבעו על גרסתם לאירועים. מדין תורה, הצד המורשע מחוייב לשלם לרעהו סכום כפול משווי התביעה.

מקור המצווה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מוני המצוות מייחסים את מקור המצווה לפסוק בפרשת משפטים:

עַל כָּל דְּבַר פֶּשַׁע, עַל שׁוֹר עַל חֲמוֹר עַל שֶׂה עַל שַׂלְמָה, עַל כָּל אֲבֵדָה אֲשֶׁר יֹאמַר כִּי הוּא זֶה, עַד הָאֱלֹהִים יָבֹא דְּבַר שְׁנֵיהֶם, אֲשֶׁר יַרְשִׁיעֻן אֱלֹהִים יְשַׁלֵּם שְׁנַיִם לְרֵעֵהוּ.

ת"ל (שמות כב, ח) עד האלהים יבא דבר שניהם עד שתהא נתינה ותביעה שוין כאחד ואם איתא תיהוי נמי כאבידה א"ל הכא במאי עסקינן כגון שאכלו כשהוא קטן אבל כשהוא גדול מאי הכי נמי דמשלם אי הכי אדתנא עד שתהא נתינה ותביעה שוין כאחד ליתני עד שתהא אכילה ותביעה שוין כאחד א"ל תני עד שתהא אכילה ותביעה שוין כאחד רב אשי אמר לא דמי אבידה קא אתיא מכח בן דעת והא לא אתיא מכח בן דעת ואמר ר' חייא בר אבא א"ר יוחנן הטוען טענת גנב בפקדון אינו חייב עד שיכפור במקצת ויודה במקצת מאי טעמא דאמר קרא (שמות כב, ח) כי הוא זה ופליגא דר' חייא בר יוסף דאמר ר' חייא בר יוסף עירוב פרשיות כתוב כאן וכי כתיב (שמות כב, ח) כי הוא זה אמלוה הוא דכתיב ומאי שנא מלוה כדרבה דאמר רבה מפני מה אמרה תורה מודה במקצת הטענה ישבע חזקה אין אדם מעיז פניו בפני בעל חובו והאי בכולי בעי דנכפריה והאי דלא כפריה משום דאין אדם מעיז פניו ובכולי בעי דלודי ליה והאי דכפר ליה במקצת סבר אי מודינא ליה בכוליה תבע לי בכוליה אישתמיט לי מיהא השתא אדהוו לי זוזי ופרענא הלכך רמא רחמנא שבועה עילויה כי היכי דלודי ליה בכוליה וגבי מלוה הוא דאיכא למימר הכי אבל גבי פקדון מעיז ומעיז

בבא קמא קו ב

סוגי טענות[עריכת קוד מקור | עריכה]

כללים בדיני טוען ונטען[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערכים רלוונטיים נוספים[עריכת קוד מקור | עריכה]