משתמש:Jwortzel/I²C

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית


שגיאות פרמטריות בתבנית:לשכתב

פרמטרי חובה [ נושא ] חסרים

יש לשכתב ערך זה. ייתכן שהערך מכיל טעויות, או שהניסוח וצורת הכתיבה שלו אינם מתאימים.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף.
יש לשכתב ערך זה. ייתכן שהערך מכיל טעויות, או שהניסוח וצורת הכתיבה שלו אינם מתאימים.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. שכתוב

I²C ‏(Inter-Integrated Circuit) הוא שיטת תקשורת סינכרונית בין מחשבים, המאפשרת מספר מאסטרים, אשר משמשת לחיבור רכיבים פריפריאלים בעלי מהירות נמוכה ללוח אם, מערכת משובצת מחשב או טלפון סלולרי. מאז אמצע שנות ה 90 מספר מתחרים בהם טקסס אינסטרומנטס, סימנס, מוטורולה ועוד, הביאו את המוצרים של I²C לשוק. נכון להיום, אין צורך לשלם על רשיון בשימוש בפרוטוקול זה, אולם נדרש תשלום על מנת לקבל כתובות מוקצות לרכיבי משנה.

עיצוב[עריכת קוד מקור | עריכה]

דוגמא למערכת תקשורת בעלת מאסטר אחד (מיקרו מעבד, 3 רכיבי משנה ונגד PULL UP

I²C משתמש רק בקוים דו כיווניים בעלי מרזב פתוח (OPEN DRAIN), קו אחד למידע (SDA) וקו שני לשעון (SCL), אשר נמשכים למוצא גבוה בידי נגדים. מתחים טיפוסיים לשימוש הם של 5V+ או 3.3V+, למרות שמותרים גם רמות מתח אחרות.

העיצוב המקורי של I²C כולל מרחב כתובות של 7 ביטים, עם 16 כתובות מוקצות, כך שמקסימום 112 רכיבי משנה יכולים לתקשר באותו קו. מהירויות מקובלות של קווי I²C הם 100 קילו ביט/שניה הסטנדרטי או 10 קילו ביט/שניה בקו האיטי, אולם הרבה קצבי שעון אחרים גם כן מקובלים. גרסאות אחרונות של I²C יכולות להכיל יותר רכיבי משנה ומהירויות שעון מהירות יותר (עד ל 3.4M ביט/שניה). מהירויות אלו משמשות בעיקר למעגלים של מערכת משובצת מחשב מאשר על גבי מחשב אישי. כמובן שהקצבים המתוארים פה לא כוללים את הדרישה לשלוח הודעות לגבי קבלה או אי קבלה (ACK) של המידע, וכן ביטי בדיקה, ולכן הקצב המעשי של שליחת המידע יהיה קטן במקצת. מספר הרכיבים המקסימלי מוגבל על ידי מרחב הכתובות, וכן על ידי קיבול הקו המקסימלי של 400pF אשר מגביל את התקשורת מעשית למרחק של כמה מטרים.

עיצוב הרפרנס, כולל קו בשביל השעון (SCL) וקו בשביל המידע (SDA) עם 7 ביט לצרכי מיעון. הקו מחובר לשני סוגים של רכיבים:

  • רכיב מאסטר אשר מספק את השעון לקו וכן פונה לרכיב המשנה.
  • רכיב משנה אשר מקבל את השעון ואת המיעון.

קו השעון הוא קו מרובה מאסטרים, אשר הכוונה היא שיכולים להיות מספר מאסטרים בו זמנית. כמו כן, המאסטר ורכיב המשנה יכולים להחליף תפקידים.