משתמש:Katzdaniel1

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

עדי איבגי[עריכת קוד מקור | עריכה]

(עברות של השם eduard ivge) נולד בצרפת 2003 ועלה לישראל חודש לאחר היוולדו. עדי איבגי הינו מלחין וויולן ישראלי בתחילת דרכו ויש הרואים בו את הממשיך הפוטנציאלי של האסכולה הים תיכונית. וזאת בשל ההשפעה הניכרת של מוזיקה עממית ים תיכונית על המוזיקה שלו. ביצירותיו המאוחרות יותר טוענים שיש השפעה ברור ואף מכוונת על יצירותיו מן המוזיקה השנויה במחלוקת שנכתבה במהלך מלחמת העולם השניה.

יצירתו, הלחנה וניתוח יצירותיו[עריכת קוד מקור | עריכה]

יצירותיו הראשונות של איבגי הנן צירוף מנגינות פשוטות המזכירות שירי ילדים אותם כנראה שמע או ניגן, לאחר שהוריו גילו את כשרונו הבלתי מעורער שלחו אותו להשתלם בקומפוזיציה אצל פר"פ מרינה גלר. יצירתו המוכרת הראשונה של איבגי הינה הסונטה (סונטינה) מס' 1 לכינור ופסנתר mh9: הסונטה כולה כתובה במרקם הומופוני, מאוד פשוטה מבחינה הרמונית ובכל המובנים מזכירה יצירה רומנטית. היא לא כוללת דום אלמנט חדשני ופשוטה מבחינה טכנית זאת לכינור והן לפסנתר . התואר סונטינה ניתן לה בשל המבנה המיניאטורי, יש האומרים חסכוני שלה. יצירתו המוכרת הבאה הינה הקונצרטו מס'1 לויולה ו"לתזמורת סימפונית": יצירה זו בהשוואה לסונטה אינה כלל מיניאטורית אלה ארוכה ומורכבת מן המקובל. יש להקדיש כמה מילים לתזמור הקונצרטו של ויולה של איבגי, היצירה מתאפיינת בתזמור עשיר ומתוחכם המגיע כמעט לגדלים בסימפוניות המאוחרות של מאהלר (ללא מקהלה כמובן). היצירה הוקדשה למורו השני של עדי לויולה פר"פ יונגרמן והינה תואמת לחלוטין את הכתיבה הוירטואוזית לכלי קשת והינה מצוינת לנגינה. מבחינת צורה עדי משתמש בצורה קונצרטית חדשנית מן המאה ה20, קונצ'רטו בפרקים ללא הפרדה מוחשית ביניהם. הפרק הראשון allegro apoteusso פותח באוניסוני בתזמור כמעט מלא המציג את הנושא הראשון שהינו רחב ידיים לאחר מכן בסוביטו פיאנו מוצג הנושא השני בחליל ובאבוב, האקספוזיציה התזמורתית מסתיימת באוניסונו מלכותי בכלי הקשת והשיפה מעץ. מיד לאחר סיומו נכנסת הויולה בואריציה וירטואוזית על הנושא הראשון המסתיימת בצורה דראמטית לאחר תייבות ספורות ( על חלק זה יש ויכוח אם זו היא השפעתו דל אדוארד לאלו או מאהלר) לאחר מכן התזמורת מנגנת פסקה מהנושא בטרנספוזיציה ולאחר מכן הויולה מנגנת מנגינה מסולסלת בעלת אופי חזני במרקם מליזמטי. זו היא השפעתו הברורה של פאול בן חיים המעתיק את שירת החזן או המואזין, חטיבה שניה הינה אלגית ורומנטית adagio apassionato והיא ברובה דו שיח בן הויולה לענפי התזמורת, קטע ראוי לציון הוא באמצע בפרק מופיעה מנגינה צורמת בחצוצרות עם סורדינות כאשר הויולה מנגנת בפיציקטו נושא המזכיר את הרונדו קפריציוזו של מנדלסון לפסנתר. החטיבה השלישית מתחילה בקדנצה ארוכה של הויולה סולו ולאחר מכן רונדו מלא חיים rondo con burgul. עוד יצירה שלו הינה מוזיקה בשיעור אנגלית: ניסיון יחיד במוזיקה אלקטרונית בעזרת הפליקציית מיוסקור. היצירה לא נחלה כל הצלחה או פרסום. בהיות איבגי בן 13 וחצי על פי לוח השנה הלועזי החל הוא לגלות חיבה למוזיקה של ואגנר, בין אם הוא מקשיב לה או מנסה לזמר אריות מתוכה. חיבה זו הובילה אותו לכתיבת הרביעיית מיתרים mh 15: היצירה כתובה בשפת אכספרסיוניזם ואף ניאו קלאסיציזם מובהק. יש שאומרים שהצלחתה המיוחדת במינה היתה בזכות השערורייה שעוררה... היצירה הינה פשוטה מבחינת מבחנה אך מגלה חדשנות הרמונית ונוטה לסריאליזם עם כי לא בכוונה. הפרק הראשון הינו מבוא דראמטי המגלה אופי אופראי בצ'לו. הפרק השני פותח בנעימה בכינור השני מתוך הניגון של ארנסט בלוך וממשיכה בסיום הנושא הראשון מתוך סימפוניית התהילים של איגור סטרווינסקי במהלך כל הפרק הנושא מעובד ומושחת בצורה סרקסטית ברוטאלית עד אשר הוא מגיע לשיא של כיעור ובסוף הפרק נאמר בתווים בתרגום חופשי "לשבור את הכינור" מה שמעולם לא נעשה על במת הקונצרטים... היצירה הזו הינה מהפכנית ומגלה אופי "נתון לפרשנות"; בתור אנטי ציוני.

מספור היצירות[עריכת קוד מקור | עריכה]

איבגי ממספר את יצירותיו בעזרת mh קיצור לmystorical harmonics. שם זה מתפרש כילדותי, וזאת ךא רק בגלל שמו אלה כי יצירותיו של איבגי אינן מסתוריות כלל

קטגוריה:מלחינים ישראלים קטגוריה:מוזיקה קלאסית קטגוריה:ילדי פלא ישראלים קטגוריה:אומנות במאה 21