משתמש:LimorFischer/מרכז חינוכי ניסויי במרכז שניידר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של LimorFischer.
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של LimorFischer.


דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של LimorFischer.
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של LimorFischer.

*מרכז חינוכי ניסויי במרכז שניידר*

מרכז שניידר לרפואת ילדים הינו בית החולים היחיד בארץ שמלוא משאביו מופנים לטיפול בילדים. כבית חולים שלישוני הוא ערוך לטפל במקרים המורכבים ביותר ברפואת הילדים, מגיל 0-18. תחת קורת גג אחת, ניתן למצוא בו מכלול שלם של שירותים רפואיים מתקדמים. המרכז החינוכי ניסויי הינו חלק ממערך הצוות הרב-מקצועי, אשר נותן מענה לחלק הבריא של המטופל, קשוב לצרכיו הרגשיים וההתפתחותיים על ידי פעילויות לימודיות, חינוכיות-טיפוליות ויצירתיות.


רקע ותיאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

המרכז החינוכי נפתח עם הקמת מרכז שניידר לרפואת ילדים בשנת 1991 , המרכז פועל מטעם משרד החינוך מתוקף חוק חינוך חינם לילדים חולים שנחקק בכנסת בשנת התשס"א. במרכז ניתנים שיעורים עד לרמת בגרות לכל ילד שנאלץ להפסיק את לימודיו בשל מחלה כרונית או אשפוז, בכלל זה סיוע אישי של צוות ההוראה להכנה למבחני הבגרות בעת השהייה בבית החולים. בכל מחלקת אשפוז קיימת כיתת לימוד ובה פעילויות משלה. צוות ההוראה עושה שימוש במגוון רחב של כלים על מנת לסייע לילד להתפתח וללמוד, כאשר הלימוד אינו רק היאחזות בשגרת החיים הרגילה אלא מהווה תרפיה לילד המאושפז. בין השאר,כוללות השיטות הלימודיות והחינוכיות טיפול באומנות ובמוסיקה,פרויקטים יצירתיים המעצימים את הילד החולה, חדר מחשב מבוסס טכנולוגיות מתקדמות ואת החדר הלבן ("סנוזלן") – חדר גרייה רב חושית הכולל ריהוט רך, אבזור מיוחד ועיצוב בצבע לבן, היוצרים סביבה מיוחדת שבה תנועה חופשית ומנוחה מחזקים את ביטחונו העצמי של הילד החולה. כמו כן קיים צוות ג'לולוגים (ליצני בית החולים) הממלא תפקיד חשוב בתמיכה בילד ובמשפחתו.

דרכי הוראה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מודל Child Life- מומחה לעולמו הבריא של הילד החולה, הינו מודל המכשיר איש מקצוע המלמד, תומך ומעודד את הילד החולה תוך פיתוח כלים שונים ללימוד מיומנויות שונות של התמודדות עם החיים בצל המחלה,האשפוז והחזרה אל השגרה. המומחה מספק תמיכה רגשית לילד ומשפחתו תוך דיאלוג עם הילד, התבוננות והבנה של היבטים נוספים בזמן האשפוז ובתהליך ההתמודדות וההחלמה. פיתוח מודל מומחיות זה הוא תחום שפותח בארצות הברית אך עבר התאמה למערכת הבריאות והחינןך בישראל.

מודל עבודה עם בובות מותאמות להכנה לאירועים רפואיים - ילדים מזדהים באופן מידי עם בובות "מדברות" , אשר חוות חוויות דומות לשלהן ולמעשה נותנות לאותם ילדים "קול" ולגיטימציה לרגשות ומחשבות שונים שעולים בהם בעקבות האשפוז ושפעמים רבות אינם מסוגלים מסיבות שונות, לבטא במילים. בובה מעין זו מקלה על ילדים ובני נוער לראות בה את עצמם ומעצימה את תהליך ההזדהות עמה. השימוש בבובה נעשה תוך שימוש בהומור שגם הוא מותאם לפי גילאים, וברובו הינו הומור עצמי של הבובה. עוצמתה של הבובה שהיא גם חוצה גילאים כך שגם ההורים, כמו הילדים, מתחברים אליה באופן מידי, מתנתקים מעובדת היותה בובה ופותחים עמה בדיאלוג.

מודל הכנה להליכים רפואיים פולשניים - הינו סימולציה המדמה תהליך אותו הילד אמור לעבור, והיא מאופיינת באינטראקטיביות בין איש הצוות החינוכי ובין הילד וזאת באמצעות מתן שליטה על המידע המאפיין את הנושא המוצג. כמו כן הסימולציה מאפשרת לשלב מספר רב של אינטראקציות אפשריות ובכך אנו יכולים לחשוף את הילד להתרחשויות שונות במהלך הבדיקה. שימוש בחדשנות טכנולוגית - החדשנות הטכנולוגית מאפשרת בדרך ויזואלית לקשר בין רעיונות מופשטים כגון: הסבר על משמעות בדיקות הדמייה שונות וכו' ובין רעיונות קונקרטיים יישומיים כיצד הילד יכול לגייס את הידע אותו הוא לומד ולהשתמש בו ככלי להתמודדות טובה יותר, יעילה יותר ורגועה יותר בזמן הבדיקות.

שניידרון - חווית תיאטרון לילדים המאושפזים, שמטרתה ליצור דיאלוג בין המציאות היומיומית הבריאה לבין המציאות שחווה הילד המאושפז, ובכך לתת זוויות ראייה נוספות ושונות על המצב. אנשי הצוות החינוכי לוקחים סיפורים קיימים ובהם תמה מרכזית הנוגעת לחוויית הילד בעת האשפוז או תמות המועלות ע"י אנשי הצוות ,וכותבים לפיהן סיפור המאפשר אמפתיה, עידון לחוויה וסוגסטיה להתמודדות איתה. שניידרון מופיע בחדרי הפעילות של המרכז החינוכי בכל המחלקות, כאשר בסוף כל הצגה משתתפים הילדים בפעילות יצירתית הקשורה לנושא ההצגה,הצגות השניידרון מאפשרות מפגש קבוצתי רב תרבותי ורב גילאי של ילדים, הורים ואנשי צוות.

תפיסה חינוכית[עריכת קוד מקור | עריכה]

המרכז החינוכי בבית חולים שניידר לרפואת ילדים בישראל פועל מתוך ראייה הוליסטית הבאה לטפל בילד ולא רק בהיבט הרפואי בעטיו התאשפז.

הצוות החינוכי רואה את הילד כמכלול על כל היבטיו: הפיזי, הרגשי, הקוגניטיבי, החינוכי, המשפחתי, החברתי והתרבותי.

מטרת המרכז היא לאפשר לילד בתוך המציאות החדשה שנכפתה עליו המשך גדילה והתפתחות אופטימאליים המותאמים לגילו ולמכלול היבטיו, ושמירה על רצף חינוכי באמצעות קשר עם המסגרת החינוכית בקהילה. מתן כלים רגשיים, קוגניטיביים וחינוכיים, מוכרים וחדשים, להעצמה והתמודדות עם חווית האשפוז.

בית החולים הינו מיקרו קוסמוס של החברה בישראל, לפיכך הגישה החינוכית היא רב-תרבותית המחנכת לערכים משותפים כלל-חברתיים, עוסקת בתכנים רב-תרבותיים ומעודדת לדיאלוג וסובלנות הדדית.

ערכים נוספים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • [[[מרכז שניידר לרפואת ילדים בישראל|מרכז שניידר לרפואת ילדים]]]

סרטונים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שניידר

קטגוריה:פתח תקווה: בתי חולים קטגוריה:מרכז רפואי רבין שניידר