משתמש:Malkush/Ghormeh sabzi

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הערך נמצא בשלבי עבודה במסגרת מיזם "עבודות ויקידמיות" עם המכללה לחינוך ע"ש דוד ילין – הקורס האקדמי "תוכן דיגיטלי במוסדות מורשת תרבותית". נא לא לערוך ערך זה עד להסרת התבנית. הערות לערך נא להוסיף בדף השיחה.
העבודה על הערך עתידה להסתיים בתאריך 30/6/2018. ניתן להסיר את התבנית משחלפו שלושה שבועות מן התאריך הנקוב.
הערך נמצא בשלבי עבודה במסגרת מיזם "עבודות ויקידמיות" עם המכללה לחינוך ע"ש דוד ילין – הקורס האקדמי "תוכן דיגיטלי במוסדות מורשת תרבותית". נא לא לערוך ערך זה עד להסרת התבנית. הערות לערך נא להוסיף בדף השיחה.
העבודה על הערך עתידה להסתיים בתאריך 30/6/2018. ניתן להסיר את התבנית משחלפו שלושה שבועות מן התאריך הנקוב. שיחה


חורשט (תבנית:Lang-fa) (מאוית גם כגורמה סבזי) הוא תבשיל מאוד פופולרי באיראן.[1]

משמעות השם[עריכת קוד מקור | עריכה]

'גורמה' פירושו 'תבשיל' בשפה הפרסית (בהשאלה מטורקית [2][3] ו'סבזי' פירושו עשבי תיבול.[4] התבשיל נקרא לרוב 'חורשט' בקיצור.

הכנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תוצרת בית Ghormeh סמי

המרכיבים העיקריים הם תערובת של עשבי תיבול, המורכבת בעיקר מפטרוזיליה, כרישה או בצל ירוק, כוסברה, ועוד. התבשיל מוגש עם תבלין עלי חילבה מיובשים, שבפרסית נקרא 'שַמְבֵּלִילֶה'. הרב התערובת יש הרבה וריאציות; חשוכות מריר ירוק יכול לשמש (כרוב, חרדל ירוק, לפת, וכו'., אף הם חלק המתכון המקורי).

תערובת זו מבושל עם שעועית או צהוב פיצול-אפונה, צהוב או בצל אדום, שחור לימון (פירסינג מיובשים limu-עומאן הפרסי ליים), כורכום-מתובל, כבש או בשר בקר. המנה ואז מוגש עם chelow (הפרסי parboiled מאודה אורז) או על tahdig.

הבינלאומי Ghormeh סמי היום[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשבת האחרונה של כל חודש נובמבר (הראשון Shanbeh של חודש עזר ב-סולארית המוסלמית לוח שנה) הוכרז כיום הזיכרון הבינלאומי Ghorme סמי היום (הפרסי: روز جهانی قرمه سبزی) על ידי איראנים גולים להכיר אנשים מתרבויות שונות עם איראן מטבח והיסטוריה. זה לא רשמי החג הוא בדרך כלל יומיים לאחר חג ההודיה בארצות הברית.

ראה גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

המלצות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Dana-Haeri, Jila; Ghorashian, Shahrzad; Lowe, Jason (2011). New Persian Cooking: A Fresh Approach to the Classic Cuisine of Iran. I.B.Tauris. p. 79. ISBN 978-1848855861.
  2. ^ قرمه (באנגלית).
  3. ^ Hosking, Richard (2010-01-01). Food and Language: Proceedings of the Oxford Symposium on Food and Cooking 2009 (באנגלית). Oxford Symposium. ISBN 9781903018798.
  4. ^ Gur, Janna (2014). "Ghormeh Sabzi - Beef and Herb Stew". Jewish Soul Food: From Minsk to Marrakesh, More Than 100 Unforgettable Dishes Updated for Today's Kitchen. Knopf Doubleday Publishing Group. pp. 1–240. ISBN 978-0805243093. Ghormeh in Persian means "stew", of which there are quite a lot in Persian cuisine. Sabzi means "herbs" and sometimes refers to the fresh herbs that accompany a traditional meal.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

[[קטגוריה:מאכלים לאומיים]] [[קטגוריה:נזיד]]