משתמש:Mmmmpf/NcRNA/ציר זמן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הדף נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה, אתם מתבקשים שלא לערוך את הדף בטרם תוסר ההודעה הזו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניח התבנית.
אם הדף לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך לפני כן רצוי להזכיר את התבנית למשתמש שהניח אותה, באמצעות הודעה בדף שיחתו.
הדף נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה, אתם מתבקשים שלא לערוך את הדף בטרם תוסר ההודעה הזו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניח התבנית.
אם הדף לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך לפני כן רצוי להזכיר את התבנית למשתמש שהניח אותה, באמצעות הודעה בדף שיחתו. שיחה

Timeline[עריכת קוד מקור | עריכה]


1868: יוהנס פרידריך מישר גילה את חומצות הגרעין אותן בודד בהצלחה מתאי דם לבנים[5].

1951: פרנסיס קריק וג'יימס ווטסון פענחו את מבנה הסליל הכפול של הדנ"א בעזרת תמונת הקריסטלוגרפיה בקרני רנטגן שלקחו מרוזלינד פרנקלין ללא ידיעתה[6][7].

1955: ג'ורג' פאלאדה גילה לראשונה את הריבוזום תוך שימוש במיקרוסקופ אלקטרונים[8]. בהמשך התגלה כי תת-היחידות המרכיבות אותו, (Ribonucleoprotein (RNP, מהוות קומפלקס של חלבון וncRNA הקשורים יחד.

1958: פרנסיס קריק הציג לראשונה את 'הדוגמה המרכזית של הביולוגיה המולקולרית' לפיה החומר התורשתי משועתק מדנ"א לרנ"א ולאחר מכן מתורגם לחלבון[9].

1960: שני חוקרים, סם וייס וג'ררד הורביץ, גילו בנפרד את אנזים RNA פולימראז המבצע את תהליך השעתוק מDNA לRNA בכל היצורים החיים[10].

1965: רוברט הולי תיאר את מולקולת הncRNA הראשונה כאשר גילה את מבנה המרחבי של מולקולת tRNA של חומצת האמינו אלנין משמר האפייה וקישר בין הדנ"א ליצירת חלבון [11].

1967: סידני אלטמן ותומאס צ'אק גילו את הריבוזים ומתארים לראשונה פעילות קטליטית של מולקולת RNA בדומה לאנזימים ובניגוד לדוגמה המרכזית בביולוגיה מולקולרית[12].

עוד באותה שנה קארל ווס הציג את השערת עולם ה-RNA, המציעה כי צורות החיים הקדומות ביותר היו בנויות ממולקולות RNA שמילאו הן את תפקיד החומר התורשתי המגולם כיום על ידי הDNA והן את תפקיד האנזימים המגולם כיום על ידי החלבונים. השערה זו נסמכת על הגילויים כי מולקולת RNA מסוגלת לאחסן, להעביר ולשכפל מידע גנטי ולבצע פעילות קטליטית[13].

1982: מולקולות (small nuclear RNA (snRNA התגלו בגרעין התא, שתפקידן העיקרי קשור בעריכת מולקולות mRNA וrRNA ראשוניות[14].

1984: אליזבת בלקברן וקרול גריידר גילו את הטלומראז, האנזים המאריך את אזור הקצה של הכרומוזום, הטלומר באיקריוטים, על ידי שימוש במולקולת ncRNA כתבנית לפעילות של רוורס טרנסקריפטאז [15].

1993: ויקטור אמברוס, לי רוזלינד ורונדה פיינבאום גילו את מולקולת הmicroRNA הראשונה lin-14 ותיארו את מנגנון פעולתה[16].

1998: אנדרו פייר וקרייג מלו גילו את מכניזם הפעולה של מולקולת RNAi השמור בכל היצורים האיקריוטים, הגורמת לפירוק מולקולת mRNA ומניעת תרגומה לחלבון[17][18].