משתמש:Nexen.love/פנדה ענק

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של Nexen.love.
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של Nexen.love.
פנדה ענק

פנדה ענק (שם מדעי: Ailuropoda melanoleuca) הוא שמו של מין יונק יחיד בסוגו, המסווג כיום במשפחת הדוביים (Ursidae) והמצוי במרכז סין. הפנדה הענק חי באזורים הרריים, כמו סצ'ואן וטיבט. לקראת סוף המאה ה-20 הפך הפנדה להיות "סמל לאומי" עבור סין ודמותו מופיעה על מטבעות זהב סיניים. בסינית נקרא הפנדה 熊猫, משמעות השם הסיני היא "דוב-חתול". הכינוי המקובל במערב נגזר משמו של יונק אחר, פנדה אדום, בעבר נהגו לכנותו דוב מנומר.

תזונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

על אף שסיווגו הטקסונומי משייכו לטורפים הפנדה ניזון כמעט אך ורק מצמחים, למעשה, הוא אוכל כמעט אך ורק חזרן. טכנית, כמו בעלי־חיים רבים אחרים הם אוכלי־כל שכן ידוע שהפנדות אוכלים ביצים, והם אוכלים גם חרקים כחלק מתזונת החזרן שלהם. אלה הם מקורות הכרחיים לחלבון. תופעה אופיָנִית לפנדות: אוזניהם מתנועעות בזמן שהם לועסים.

מראה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אורכה של הפנדה 1.5 מטר עד 1.8 מטר מהחרטום ועד לזנב, משקלה 165-75 ק"ג, רגליה שחורות, גופה שחור ולבן כשהראש לבן למעט האוזניים השחורות והעיניים המוקפות בכתמים שחורים דמויי משקפיים. לפנדה הענק יש כף רגל מיוחדת עם בוהן וחמש אצבעות. ה"בוהן" היא למעשה התרחבות של עצם שורש כף הרגל. סטיבן ג'יי גולד כתב מאמר על כך ואחר כך השתמש בכותרת המאמר "בוהן הפנדה" לשם ספר שהוא אסופת מאמרים.

הפנדה הענק בתרבות האנושית[עריכת קוד מקור | עריכה]

התיעוד הראשון של דובי הפנדה בתרבות האנושית הופיע בסין כבר לפני 3,000 שנה, אך למערב הם התגלו רק ב-1869 מדיווחיו של המיסיונר הצרפתי ארמן דוד שהביא אותם לפריז בתום ביקור בסין. המין פנדה ענק הוא כבר שנים רבות חביב הקהל בחלקו משום שלפנדה יש הבעת פנים חביבה דמוית פני תינוק. לפיכך, נפוצו גם דובי צעצוע הדומים לפנדה. העובדה שבדרך כלל מציירים אותו רוכן ואוכל בשלווה עלי חזרן בניגוד לדימוי של הדוב כצייד מוסיפה לתדמיתו התמימה.

שימור[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפנדה הוא חיה בסיכון והפך בשנים האחרונות לסמלם של בעלי החיים שנמצאים בסכנת הכחדה. הפנדה נמצא בסיכון גבוה בשל איבוד נמשך של בית הגידול ובשל פוריות נמוכה מאד. הפנדה הוא הסמל של הקרן העולמית לשימור חיות הבר (WWF) ארגון השימור הגדול ביותר. לפי הערכות, רק 1,600 פנדות חיים בטבע בדרום סין. מ-1963 נולדו בשמורות הטבע ובגני החיות בעולם 256 פנדות בלבד; רק 96 מהן שרדו יותר משנה. בניסיון למנוע את היעלמות הדובים המכונים "המאובנים החיים" - הקימה ממשלת סין 11 מרכזים לרביית פנדות ואסרה על ציד הדובים. המרכז בצ'נגדו נחשב למוצלח ביותר מבין המוסדות שנפתחו ב-20 השנים האחרונות.