משתמש:Omrik42/סופר כדור ארץ

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

סופר כדור-ארץ הוא אקסופלנטה שמסתה גדולה ממסת כדור הארץ אך קטנה ממסת ענקי הגזים הקטנים במערכת השמש שלנו, אורנוס ונפטון, שמסתם 15 ו-17 מסות ארץ בהתאמה.


הגדרה ומאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

באופן כללי, נהוג לייחס את המונח "סופר כדור ארץ" רק למסת הפלנטה, ולא לסוג הקרקע ומבנה האטמוספירה. מקובל שהגבול העליון למסה הוא 10 או 15 מסות ארץ, ושהגבול התחתון הוא בין מסת ארץ אחת ל-5 מסות ארץ. עם זאת, ישנם מומחים אשר מכלילים אקסופלנטה בקטגוריה זו רק אם יש בה גבול מובהק בין קרקע נוזלית או מוצקה לאטמוספירה גזית.

צפיפות[עריכת קוד מקור | עריכה]

אם סופר כדור ארץ מסוים התגלה הן בשיטת המהירות הרדיאלית והן בשיטת הטרנזיט ניתן לדעת גם את רדיוסו וגם את מסתו, וכך לחשב את צפיפותו הממוצעת. סופר כדורי ארץ בעלי צפיפות נמוכה יחסית בדרך כלל בנויים מיסודות קלים יחסית כמו מימן והליום. סופר כדורי ארץ בעלי צפיפות בינונית מכילים בעיקר מים, או שהם מכילים יסודות קלים במעטפת וליבה צפופה במרכזם. סופר כדורי ארץ בעלי צפיפות גבוהה יחסית עשויים בעיקר ממתכות וסלעים, בדומה לכדור הארץ.

פעילות גיאולוגית[עריכת קוד מקור | עריכה]

מחקרים טוענים שככל הנראה סופר כדורי ארץ יותר פעילים גיאולוגית מאשר כדור הארץ, עם טקטוניקת לוחות נמרצת יותר. הדבר משוער משום שהלוחות דקים יותר ועומדים בפני לחץ רב יותר. עם זאת, מחקרים אחרים טוענים שאזורי הולכת חום במעטפת הפלנטה מפריעים לתנועת הלוחות בשל הכבידה החזקה יותר מאשר כדור הארץ. ייתכן שפני הפלנטה קשים מדי ולא מאפשרים למאגמה לפרוץ לפני השטח.

התפתחות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מחקר חדש טוען שגלעינים סלעיים של סופר כדורי ארץ ככל הנראה לא יכולים להתפתח לפלנטות בעלות פני שטח סלעיים, בניגוד לפלנטות במערכת השמש הפנימית, משום שנראה שהם מחזיקים את האטמוספירות הגדולות שלהם. במקום להפוך לפלנטה סלעית עם אטמוספירה דקה, נשארת ליבה סלעית קטנה וצפופה עם אטמוספירה גדולה עשירה במימן.

טמפרטורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בגלל שלא ניתן לדעת את הרכב האטמוספירות, האלבדו ואפקט החממה בסופר כדורי ארץ, לא ניתן לדעת את טמפרטורת פני השטח אלא רק את הטמפרטורה המאוזנת שלהם - הטמפרטורה שהייתה להם אם מקור החום היחיד שלהם היה הכוכב שאותו הם מקיפים. למשל, הטמפרטורה המאוזנת של כדור הארץ היא כ-(19°C-), והטמפרטורה בפועל נגרמת בעיקר בשל אפקט החממה.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]


קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]