משתמש:Ovedc/משנה ויקיפדית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
95% מחיות המעבדה הן חולדות ועכברים.
95% מחיות המעבדה הן חולדות ועכברים.

ב-40 השנים האחרונות, כל זוכי פרס נובל לפיזיולוגיה או לרפואה ביססו את מחקרם על ניסויים בבעלי חיים (למעט מחקרה של ברברה מק'קלינטוק, שנערך על צמחים). האנושות הגיעה להישגיה הרפואיים תודות לניסויים אלה. מפירות הניסויים: תרכיבי חיסון נגד מחלות (גם זריקת החיסון שפיתח יונה סאלק כנגד פוליו וגם החיסון נגד חצבת שפותח על ידי ג'ון אנדרס נוסו לראשונה על קופים), תרופות (נסיוב האינסולין, הוזרק לראשונה לכלבים סוכרתיים ופעולתו של האספירין התגלתה על ידי ג'ון ר. ויין, באמצעות ניסויים על ארנבות וכבשים), מחקר רפואי (הארכת תוחלת החיים הבריאים בעכברים על ידי דייוויד סינקלייר ושיבוט גנטי בכבשה דולי), חקר התנהגות (למשל הניסוי של פבלוב) והשתלת איברים (הניסויים הראשונים בהשתלת כליה בוצעו בין השנים 1930-1940 בבעלי חיים, רובם שרדו).

התמכרות לוויקיפדיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראו ויקיפדיה:ביכורים/Ovedc.

שירה ויקיפדית[עריכת קוד מקור | עריכה]

משנה יותר קצרה מזו של תומר א.[עריכת קוד מקור | עריכה]

פָּסֶנְסְייָה קֶמימָנדֵה אל-דְיוֹ .....‬

חשיבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

נשאלתי על ידי כמה ויקיפדים האם יש ערכים שאני חושב שיש למחוק מהויקיפדיה או שאני חושב שכל ערך מקומו בויקיפדיה. אפרט להלן את תשובתי:

  1. השאלה לגיטימית ביותר, במיוחד במיזם שיתופי, בו בכל יום ויום מועלים עשרות ערכים חדשים, כמה מהם נמחקים במחיקה מהירה ועל כמה מונחת תבנית חשיבות.
  2. עם זאת, השאלה אינה הוגנת. היא יוצאת מתוך נקודת מחשבה שאני מביע חשיבות לכל ערך, מבלי לשקול את חשיבותו. אין ספק שאני עושה זאת לערכים רבים, אבל בטח לא לכולם. למשל, היום, 24/7/11, יש כ- 24 ערכים שהונחה עליהם תבנית חשיבות, ומתוכם התערבתי בדיון רק בארבעה מקרים (קטגוריה:אפרים קישון, תבנית:פיניאס ופרב, משפחת רקובר (בדיון חשיבות שני) ושלמה מעוז. לגבי שלמה מעוז, הוספתי מקורות, יחד עם עוד חברים והוכחנו את חשיבות הערך.
  3. מתוך אותם 24 ערכים שהיום מונחת עליהם תבנית חשיבות, כתבתי על 4 כי לדעתי ניתן למחוק אותם (תבניות הדמויות). כמו כן, לדעתי ניתן למחוק גם את קטגוריה:ספרים על סמלי צה"ל, סמלי צבא הגנה לישראל (ספר), קטלוג סמלי כובע של צה"ל וכוחות הביטחון, אולם לא הבעתי את דעתי בשיחות שם. האם אני חייב?
  4. מה שמוביל לכך, שמרבית הערכים בהם הבהרתי בעבר חשיבות, נשארו אחר כך - ולא נמחקו. כלומר, שיקול הדעת שלי עומד בקנה אחד עם שיקולי הקהילה. עשרות ערכים "הצלתי" ממחיקה, ורק ספורים עלו להצבעת מחיקה, מהם בודדים בלבד נמחקו.
  5. לאחר שהוכחתי שאני לא חושב ש"כל ערך" מקומו בוויקיפדיה, ולאחר שהראיתי שדעתי תואמת את דעת הקהילה, אני חושב שבניגוד לחברים "המחקנים", הדוגלים בדיעה הלגיטימית, שהיא – למחוק ערכים, אני רואה את עצמי שייך ל"מכלילנים", החושבים שבעיקרון, אנו כאן בשביל המשתמשים שלנו, שזכאים לקבל מידע אותו הם מחפשים, ואם כבר נכתב ערך, עם מקורות, ויש לו חשיבות (מעבר לרגיל), אז אין למחוק אותו.
  6. לשאלת "לא אוכל ולא שותה": כויקיגמד מסור, בעל יותר מ-100,000 עריכות, אני חושב שהרווחתי ביושר את הזכות להשאיר ערכים גבוליים, מאחר ואני משתתף בתחזוקה של כל הערכים, כולל גם הפחות חשובים.

שאר ירקות[עריכת קוד מקור | עריכה]