משתמש:Poxsi/האימפריה השבדית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
האימפריה השבדית
דגל
ממשל
משטר מונרכיה
שפה נפוצה שבדיה, נורבגית, פינית, אסטונית, גרמנית, סאמי, לטבית, ליבונית
עיר בירה סטוקהולם
גאוגרפיה
יבשת אירופה
היסטוריה
הקמה  
תאריך 1611
פירוק  
תאריך 1721
ישות יורשת שבדיהשבדיה שבדיה
אוכלוסייה בעבר 2,500,000 (נכון ל־המאה ה-17)
כלכלה
מטבע ריקסדלר שבדי, מרק שבדי, קרולין שבדי
שטחה המרבי של שבדיה. באדום, חלקה העיקרי של שבדיה.

בין שנת 1611 לשנת 1721, הייתה שבדיה אחד מהכוחות הגדולים באירופה. בהיסטוריוגרפיה המודרנית נודעת תקופה זו כאימפריה השבדית, או כסטורמקטסטידן (תקופת הכוח הגדול).

עלייתה המפתיעה של שבדיה ככח באירופה הושפעה מכיבושיו של גוסטב השני אדולף את קרליה ואינגריה מרוסיה ואת ליבוניה מהאיחוד הפולני-ליטאי. תרומותיו המוצלחות למלחמת שלושים השנים הפכו את שבדיה לכח באירופה, ולמנהיג הפרוטנסטנטי היבשתי באירופה עד לנפילתה ב-1718.

שלום וסטפליה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – שלום וסטפליה

בסופה של מלחמת שלוש עשרה השנים, כינוס שלום וסטפליה של 1648 העניק לשבדיה טריטוריות באירופה כפיצויי מלחמה. שבדיה דרשה שיינתנו לה שלזיה ופומרניה (שהייתה בשליטתה למשך ככמעט עשרים שנה), ופיצוי מלחמה של כ-20,000,000 ריקסדלר.

עקב מאמציהם של אקסל אוקסנסטיארנה ושל יוהן באנר, ניתנו לשבדיה הטריטוריות הבאות:

הטריטוריות הגרמניות הללו הוחזקו כאחוזות בהאימפריה הרומית הקדושה. עובדה זו איפשרה לשבדיה להצביע ברייכסטאג, ו"להנחות" את המעגל הסקסוני התחתי מחוץ לשליטת ברנדנבורג. יתרה מזאת, צרפת ושבדיה הפכו ערבות לחוזה עם קיסר האימפריה הרומית הקדושה, ועליהן הופקד לספק לו את צרכיו. פעולות אלו הפכו ברבות הימים לחוק שהוצא לפועל בקונגרס נירנברג ב-1650.

דומיניונים[עריכת קוד מקור | עריכה]

כתוצאה משמונה עשר שנות המלחמה, שבדיה השיגה טריטוריות קטנות ומפוזרות ברחבי גרמניה. אך, היא הגנה בחוזקה על שלושה נהרות חשובים בגרמניה - האודר, האלבה, והוזר. כתוצאה מההתערבות השבדית במלחמה, שבדיה הבטיחה חופש דת לפרוטסטנטים באירופה. מהלך זה נותר ההצלחה הפוליטית הגדולה ביותר של שבדיה, וזו הפכה למנהיגה המוכרת של הפרוטנסטנטיות האירופית למשך שבעים שנה, עד לקריסתה. המאמצים השבדים להגיע למעמדה של האימפריה הרומית הקדושה, דרשו שתישאר מונרכיה צבאית. העני והאוכלוסייה הדלה בשבדיה, גרמו לכך שלא תתאים למעמד האימפריאלי. אך מאמצע המאה ה-17, עם צרפת כבעלת ברית נאמנה, השוני בין שתי המעצמות, החל להפוך לפחות גלוי.

הגיבוש הפנים-ארצי[עריכת קוד מקור | עריכה]

באותו הזמן, בשבדיה הייתה הנהגה מרכזית חלשה ביותר. מדיניות זהירה הייתה עלולה להוות שליטה על החוף הבלטי. לרוע המזל, יורשיו השחצנים של גוסטב השני אדולף, כריסטינה וקרל העשירי, גרמו קשיים כבדים לאימפריה החדשה.

קטגוריה:מדינות לשעבר באירופה קטגוריה:אימפריות קטגוריה:שבדיה: היסטוריה קטגוריה:פינלנד: היסטוריה

en:Swedish Empire es:Imperio Sueco et:Rootsi suurvõimu ajastu is:Stórveldistími Svíþjóðar it:Impero svedese ja:バルト帝国 no:Stormaktstiden pt:Império sueco sv:Stormaktstiden tr:İsveç İmparatorluğu