משתמשת:Ronieitan/אליס בול

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית


שגיאות פרמטריות בתבנית:מדען

פרמטרים [ מוצא אתני ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

אליס אוגוסטה בול
Alice Augusta Ball
לידה 24 ביולי 1892
ארצות הבריתארצות הברית סיאטל, ארצות הברית
פטירה 31 בדצמבר 1916 (בגיל 24)
ענף מדעי כימיה
מקום מגורים ארצות הברית
מקום לימודים אוניברסיטת הוואי, אוניברסיטת וושינגטון
פרסים והוקרה היום הבינלאומי ע"ש אליס בול, מדלייה מאוניברסיטת הוואי לאחר מותה
תרומות עיקריות
חקר וטיפול בצרעת

אליס אוגוסטה בולאנגלית:Alice Augusta Ball; נולדה ב-24 ביולי 1892 נפטרה ב-31 בדצמבר 1916) הייתה כימאית אפרו-אמריקאית אשר פיתחה את שיטת ההזרקה של שמן הצ'אולמונגרה (אנ') ששימשה כטיפול הכי יעיל נגד מחלת הצרעת בתחילת המאה ה-20. היא הייתה האישה האפרו-אמריקאית הראשונה שקיבלה תואר שני מאוניברסיטת הוואי, ובנוסף שימשה שם כמרצה בפקולטה לכימיה.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אליס אוגוסטה בול נולדה ב-24 ביולי 1892, בסיאטל, וושינגטון להורים לאורה שהייתה צלמת וג'יימס שהיה עורך דין. לאליס היו שני אחים גדולים - וויליאם ורוברט, ואחות קטנה, אדי. ב-1902 משפחתה עברה מסיאטל הקרה להונלולו החמה בתקווה שזה יסייע לשכך את כאבי המפרקים של סבה של אליס שגר עם המשפחה, אך למרבה הצער, כשנתיים לאחר מכן ב-1904 סבה של אליס נפטר והמשפחה חזרה לסיאטל.[1] בתקופה שגרו בהונולולו אליס למדה מאמה הצלמת על הכימיקלים ששימשו לפיתוח תמונות בסטודיו הצילום שהיה בביתם.

אליס הצטיינה בלימודיה בבית הספר התיכון של סיאטל, ולאחר שסיימה ללמוד ב-1910 [2] , היא החלה ללמוד כימיה באוניברסיטת וושינגטון וסיימה תואר ראשון בכימיה פרמצבטית[3][4] וכעבור שנתיים סיימה תואר נוסף ברוקחות. יחד עם המנחה שלה ברוקחות, אליס פירסמה מאמר בן 10 עמודים במגזין היוקרתי Journal of the American Chemical Society. ההישג של אליס היה מאוד נדיר ויוצא דופן באותה התקופה בתור אישה[5].

לאחר סיום לימודיה, אליס קיבלה הצעות רבות למלגות. היא קיבלה הצעות מאוניברסיטת קליפורניה בברקלי וגם מאוניברסיטת הוואי ששם החליטה בסופו של דבר ללמוד תואר שני בכימיה[6]. באוניברסיטת הוואי, אליס חקרה את רכיביו הכימיים של שמן הצ׳אולמונגרה במטרה למצוא מרפא למחלת הצרעת.

ב-1915, אליס הפכה להיות האישה הראשונה וגם האפרו-אמריקאית הראשונה שסיימה תואר שני באוניברסיטת הוואי [7]. כמו כן, היא הייתה האישה האפרו-אמריקאית הראשונה והאישה הראשונה שהרצתה בפקולטה לכימיה באוניברסיטת הוואי[8].

מחקר וטיפול במחלת הצרעת[עריכת קוד מקור | עריכה]

בול חקרה את הרכב החומרים הפעילים בצמח הקאווה בפרויקט הדוקטורט שלה באוניברסיטת הוואי. בעקבות עבודה זו היא נקראה לשמש כעוזרת מחקר לד״ר הארי הולמן במחקרו בביה״ח קליהי בהוואי למציאת תרופה למחלת הצרעת (הנקראת גם מחלת הייזן), שנחשבה בתקופתם כחשוכת-מרפא. באותה תקופה נהגו לשלוח חולי צרעת גוססים מקומיים אל האי מולוקאי. הטיפול המוביל נגד צרעת באותה תקופה היה שמן מצמח המרפא צ׳אולמונגרה, אשר שימש בתרבויות ההודית והסינית כצמח מרפא למחלות שונות מאז המאה ה-13. מהמאה ה-19 החלו להשתמש בו גם בעולם המערבי נגד צרעת[9], אך השימוש בו לא היה יעיל במיוחד - השמן היה צמיגי מדי בשביל הזרקה אל תוך העור, ובעת שהוחדר פנימה קימט את שכבות העור ועל כן גרם להיווצרות שלפוחיות תת-עוריות במקום להיספג. גם בליעת השמן לא הייתה פתרון מספק עקב הטעם המריר שלו שגרם לחולים לתחושת בחילה והללו התקשו לבלוע אותו כתרופה.

בגיל 23, בשנת 1915, בול פיתחה טכניקה לבידוד הרכיבים הכימיים של שמן הצ׳אולמונגרה לשם הזרקתו ששיפרה את היספגותו בגוף האדם. היא הצליחה לבודד מתוכו את התרכובות האתיל-אסטריות כך שהרכבן הכימי יכיל את תמצית החומרים החיוניים לריפוי וכך הם נספגו לתוך העור בעת ההזרקה. למרבה הצער, אליס בול מתה כמה חודשים לאחר מכן ולא הספיקה לפרסם את הפיתוח המהפכני שיצרה. מי שהמשיך את עבודתה והחל בייצור המוני של זריקות שמן המרפא היה ארתור ל. דין, כימאי ונשיא אוניברסיטת הוואי. הוא פרסם את המחקר ללא קרדיט לחוקרת וקרא לטכניקה הרפואית על שמו, ואילולא ד״ר הולמן, שהיה אחראי על בול תחת מחקרו, כנראה הייתה נשכחת מהידיעה הציבורית - במאמר רפואי מינואר 1922 הזכיר אותה כאישה העומדת מאחורי שיטת ההזרקה[10], מתייחס אליה כ״שיטת בול״. 78 חולי צרעת טופלו בשיטה זו בביה״ח קליהי עד לשנות ה-40, שם הוחלף הטיפול במחלה באמצעות טיפול בתרופות ממשפחת הסולפונאמידים.

פטירתה והוקרתה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בול חלתה זמן מה לאחר התגלית שלה ובסתיו 1916 היא חזרה לביתה בסיאטל על מנת לקבל טיפול. מספר חודשים לאחר מכן ב-31 לדצמבר 1916 אליס בול נפטרה, בהיותה רק בת 24. בכתבה שפורסמה ב-1917 בעיתון Pasific Commercial advertiser הוזכר שבול נפטרה כתוצאה מסיבוכים שנגרמו מהרעלה שככל הנראה נגרמה מחשיפה לגז כלור במהלך הדרכה שהעבירה בול לסטודנטים במעבדה[11]. במהלך חייה הקצרים בול לא זכתה לראות עד כמה התגלית שלה סייעה לחולי צרעת ואף יותר מזה, את הקרדיט וההוקרה על התגלית שלה היא קיבלה רק שנים רבות לאחר מותה. בשנת 2000 אוניברסיטת הוואי,הקדישה לוחית הוקרה לאליס בול מתחת לעץ הצ'אולמונגרה היחיד באוניברסיטה. באותו היום, סגן מושל הוואי, מזי הירונו הכריז על ה-29 בפברואר כעל "יום אליס בול הבינלאומי" שכיום נחגג כל ארבע שנים. בשנת 2007 אוניברסיטת הוואי העניקה לבול מדלייה כאות הוקרה. במרץ 2016 מגזין "הוואיי" (באנגלית: Hawai'i) דירג את אליס בול ברשימת הנשים המשפיעות ביותר בהוואי.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Parascandola, J. (2003). Chaulmoogra oil and the treatment of leprosy. Pharmacy in history, 45(2), 47-57
  • Dehn, W. M., & Ball, A. A. (1914). BENZOYLATIONS IN ETHER SOLUTION. Journal of the American Chemical Society, 36(10), 2091-2101.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]


הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Alice Ball, Biography (באנגלית אמריקאית)
  2. ^ "Alice Augusta Ball: Chemical Drug Pioneer". Undark (באנגלית אמריקאית). נבדק ב-2018-11-12.
  3. ^ Jeannette Brown, African American Women Chemists, Oxford University Press, 2011-12-14, עמ' 19-24. (באנגלית)
  4. ^ D. Molentia Guttman, Ernest Golden, African Americans in Hawai'i, Arcadia Publishing, 2011, עמ' 19. (באנגלית)
  5. ^ Alice Augusta Ball, ‏2014-07-13
  6. ^ Lost and Found: Alice Augusta Ball, an Extraordinary Woman of Hawai'i Nei, www.northwesthawaiitimes.com
  7. ^ Ball, Alice Augusta (1892-1916) | The Black Past: Remembered and Reclaimed, blackpast.org (באנגלית)
  8. ^ ScholarSpace at University of Hawaii at Manoa: Ball, Alice Augusta, scholarspace.manoa.hawaii.edu (באנגלית)
  9. ^ אליס בול | היא-סטוריה, באתר herstory.co.il
  10. ^ "How the Woman Who Found a Leprosy Treatment Was Almost Lost to History". 2018-02-28. נבדק ב-2018-11-21.
  11. ^ Jeannette Brown, African American Women Chemists, Oxford University Press, USA, 2012-01-05. (באנגלית)

[[קטגוריה:כימיה]] [[קטגוריה:מדעניות]] [[קטגוריה:מדעניות אמריקאיות]]