משתמש:Rumpelstilzchen/אנקי (תוכנה)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
Anki (אנקי)
מפתח Damien Elmes
גרסה אחרונה 2.1.5 (2018-09-01, לפני חודשיים)
מערכת הפעלה חלונות, macOS, לינוקס, FreeBSD; אנדרואיד ו־iOS (גרסאות מיוחדות)
נכתבה בשפות פייתון
סוג רישיון הרישיון הציבורי הכללי של אפרו, גרסה 3 (עבור המחשב האישי ואנדרואיד)
קטגוריה לימוד ושינון בעזרת כרטיסים
https://apps.ankiweb.net/

אנקי היא תוכנה חופשית המשמשת ללימוד ושינון בעזרת כרטיסים. מקור השם הוא במילה היפנית 暗記 (‏anki, אנקי) שמשמעותה ”שינון, לימוד בעל־פה”.השיטה שלפיה אנקי בוחרת להציג את הכרטיסים במרווחי זמן מסויימים מבוססת על האלגוריתם SM2, שנוצר בסוף שנות השמונים עבור התוכנה SuperMemo, עם שינויים ושיפורים. ניתן לעצב את הכרטיסים ב־HTML ו־CSS, והם יכולים לכלול הן טקסט והן תמונות, קטעי־שמע (לדוגמה: הקלטה של מילה או משפט בשפה זרה), קטעי וידאו ומשוואות ב־LaTeX. חפיסות הכרטיסים, יחד עם סטטיסטיקה ומידע על ההתקדמות בלימוד, מאוחסנים בפורמט הפתוח SQLite.

תכונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

רשומות[עריכת קוד מקור | עריכה]

התוכנה בונה כרטיסים לשינון לפי המידע הנמצא ברשומות. רשומות יכולות לכלול מספר שדות. לדוגמה, רשומות שמשמשות ללימוד שפה יכולות לכלול שדות דוגמת אלה:

  • שדה 1: הביטוי בשפה הנלמדת. לדוגמה: ”cat” באנגלית.
  • שדה 2: מידע על צורת ההגייה של הביטוי, כקובץ קול או ברישום פונולוגי (/kæt/) או פונטי ([kʰæt]).
  • שדה 3: משמעות הביטוי בשפה מוכרת, ”חתול”.

בדוגמה זו שלוש שדות, או שלושה ”צדדים”, לכל כרטיס. אנקי מאפשרת גמישות רבה בכל הנוגע לאופן השימוש בשדות השונים.

המשתמש יכול לעצב כרטיסי לימוד שבודקים את הידע לפי היבטים שונים של הרשומה. כך, לדוגמה, התוכנה תוכל ליצור מהרשומה דלעיל כרטיס אחד שבוחן את היכולת לזהות ולהבין את המילה הזרה הכתובה (ש׳: cat; ת׳: חתול + השמעה של קובץ הקול), יכולת הבנת הנשמע (ש׳: השמעה של קובץ הקול; ת׳: cat + חתול) ואת היכולת ליצור ביטויים בשפה הנלמדת (ש׳: חתול; ת׳: cat + השמעה של קובץ הקול).

מתוך דרך העבודה הזאת — יצירה אוטומטית של כרטיסים לפי שדות ברשומות — עולים כמה יתרונות: אחידות בין הכרטיסים (תיקון או שינוי של שדה ברשומה ישנה את כל הכרטיסים הנגזרים ממנה), מניעת מצב שבו כרטיסים קשורים יוצגו ללומד בזמן קרוב מדי (לדוגמה: מיד אחרי שהוצג ”cat-חתול” יוצר ”חתול-cat”, וחסכון בזמן ובעבודה טכנית.


סנכרון[עריכת קוד מקור | עריכה]

אנקי תומכת בסנכרון מידע בין מכשירים שונים בעזרת שירות חינמי הנקרא AnkiWeb. כך יכול המשתמש ללמוד, לשנן ולהזין רשומות חדשות בעזרת כמה מחשבים אישיים או טלפונים חכמים, כך כך שכל שינוי באחד מהם (לדוגמה: עדכון ההתקדמות בלימוד או שינוי בשדה ברשומה) יעודכן אוטומטית במכשירים האחרים.


תוספים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קיימים יותר מ־500 תוספים הזמינים לשימוש באנקי. רובם נכתבו על ידי מפתחי צד שלישי. תוספים אלו מאפשרים לשנות את התנהגות התוכנה או להוסיף לה יכולות חדשות, דוגמת סנתוז דיבור, סטטיסטיקה מפורטת, פישוט ייבוא כרטיסים מאגרים חיצוניים או שינוי מראה התוכנה.

שיתוף חפיסות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בנוסף ליצירה של כרטיסי לימוד אישיים על ידי המשתמש, ניתן גם להוריד חפיסות מוכנות של כרטיסים בתחומים שונים ומגוונים (רפואה, פיזיקה, לימוד שפות, גיאוגרפיה, מוזיקה, היסטוריה וכד׳) ולשתף חפיסות שהמשתמש הכין.

גירסאות למכשירים ניידים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בנוסף לגרסה למחשב האישי (עבור לינוקס, מקינטוש וחלונות), קיימות גם גרסאות לטלפונים חכמים וטבלטים וכן גרסה מקוונת:


היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הגרסה המוקדמת ביותר של אנקי שיש בנמצא היא מהחמישי באוקטובר 2006, יום שהוכרז על ידי המפתח Damien Elmes, ”יום ההולדת של אנקי”.

בשנת 2010, שבר אדם בשם רוג׳ר קרייג את שיא כל הזמנים בשעשועון הטלוויזיה האמריקני Jeopardy!‎ לאחר ששינן כמות עצומה של עובדות בעזרת אנקי.

גרסה 2.0 שוחררה בתאריך 2012-10-06.

גרסה 2.1 שוחררה בתאריך 2018-08-06.

לתוכנה בסיס משתמשים רחב, במיוחד בתחום הרפואה ובתחום רכישת שפות זרות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]