משתמש:Shalom 226/קורס בניסים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

קורס בניסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קורס בניסים הוא ספר הנכתב ונערך בשנות השבעים בארצות הברית על ידי שני פרופסורים לפסיכולוגיה, וויליאם סתפורד והלן שקמן, באוניברסיטת קולומביה שבניו-יורק. הספר יצא לאור בשנת 1975 ובדומה לסדרת הספרים מאת סת' הוא מהספרים המוקדמים והמכוננים בספרי העידן החדש, הוא זוכה לציטטוטים רבים בספרים פופלאריים בז'אנר כגון "שיחות עם אלוהים" מאת ניל דונלד וולש ו"כוחו של הרגע הזה" מאת אקהרט טולה.

הספר הובא לארץ בתחילת שנות התשעים והופץ בשפה העברית לאחר תהליך תרגום יסודי וארוך, מתוך ניסיון להשאיר את הטקסט מקורי ככל שניתן, אף-על-פי התרגום מחדש. להבאת הספר לארץ ולהפצתו פעלו שלוש דמויות מרכזיות, ד"ר אביב מלצר, אפרת שר-שלום ויהודית ברוך. הספר הודפס בארץ בשלושה מועדים ויוצא תחת הוצאה פרטית - "הוצאת קורס בניסים ישראל".

מבנה הספר[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקורס בניסים הוא ספר ללימוד עצמי שנועד להביא לשינוי תפיסתי עמוק ובסופו של דבר לאהרה רוחנית. הספר מכיל שלושה חלקים: חלק ראשון - טקסט, חלק שני - ספר עבודה לתלמידים, חלק שלישי - מדריך למורים.

אף על פי שהספר נכתב כאמור בידי אנשים, הדמות שכיביכול פונה את הקורא הוא המשיח על פי הברית החדשה, דהיינו ישו. בעיקר בתחילתו של הטקסט, ישנם התייחסויות למשפטים שהוא אמר בברית החדשה וטענה שלא הבינו כהלכה את הדברים שהוא אמר, לאחר ציטוט המשפטים הללו מהברית החדשה הוא מפרש אותם מחדש.

הטקסטים בספר עמוקים מאוד ומתעסקים בנושאים כגון האגו והדינמיקה שלו, אלילים, המכשולים לשלום, העולם כחלום וכדומה. הטקסטים מסודרים על פי פרקים עם פסקאות משנה לכל פרק, בתחילת הספר תוכן עניינים.

החלק השני של הספר, כלומר התרגילים, מתפרש על מאות עמודים, כשכל תרגיל מתפרש על עמוד אחד או יותר, התרגילים ממסופרים על פי סדר כרונולוגי אותם יש לעשות החל מתרגיל מספר 1 ועד תרגיל 365.

הרעיונות הפילוסופיים המוזכרים בקורס בניסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספר מתחיל בציטוט אשר מציג את משנתו הפילוסופית - "אי אפשר לאיים על שום דבר ממשי, שום דבר לא ממשי אינו קיים, בזאת טמון שלום האלוהים". הקורס בניסים, בדומה לתורות אחרות כגון בודההיזם וקבלה, אינו מתייחס לעולם שהאדם רואה כעולם ממשי, לטענתו נמצא האדם במצב של שינה שנובע מטעות היסטורית שהוא עשה, העולם למעשה הוא חלום שמהווה "מציאות משותפת" דמיונית.

הקורס עושה הפרדה בין מה ממשי ואמיתי ומה לא על ידי הכרה שהדברים האמיתיים נצחיים הם וכל מה שאינו נצחי אינו ממשי. הקורס מזהה את האדם לא כגוף אלא כ"שכל" (mind) שנועד לברוא בדומה לאלוהים, בעולם זה האדם מזהה את עצמו עם הגוף שלו ויצר עצמי שקרי, "האגו". עיוות פונדמנטליסטי זה משפיע באופן הרסני על חווית האדם וגורם לכל סבל, אלימות, רעב, מחלות ולמעשה כל אירוע, מקרה או התנהגות לא אוהבת שמעולם התקיימו.

על ידי שינוי התפישה, הפסקת ההזדהות עם האגו ותחילת ההזדהות עם העצמי שאלוהים ברא, האדם יכול להשתחרר מכל כאב וסבל, בכפוף לכך שהוא מבצע את תפקידו היחיד על פי הקורס בניסים - ריפוי והבאת שלום לעולם.

בספר מודגשות מילים שונות לכל אורך הטקסט, הדגשת המילים נועדה כנראה לחזק את התפישה שהספר מציע.

אלוהים - על פי הקורס הבורא הוא דמות מטיבה שבראה את האדם על מנת לברוא גם, לאדם עצמו גם יש ברואים שהוא אינו מכיר בגלל השינה שבה הוא מצוי. האלוהים על פי הקורס לא קיים בעולם הזה שאינו ממשי ולכן אינו יכול להיות בעולם זה. התקשורת בין האדם לאלוהים מתקיימת על ידי תבונה המחברת בין האדם לאלוהים ולבין כל האנשים ובינם לבין עצמם. התבונה הזו נקראת בטקסט בשפה האנגלית "רוח הקודש" (holly spirit) ואילו בטקסט העברי בשם "שכינה".

שכינה - היא בת קולו של אלוהים, בניגוד אליו היא מסוגלת לראות את התפישות והמחשבות שלנו והיא יודעת מהאמיתי מה לא, תפקידה לרפא את האדם, להדריך ולכוון אותו בדרכו להתעוררות.

משיח - משיח אינו אדם או דמות ספציפית על פי הקורס בניסים, אלא הוא העצמי המשותף של בני האדם, כלומר העצמי האמיתי שאלוהים ברא. המשיח התגלה בעבר בעולם על פי הקורס אצל ישו, שלא היה מיוחד אלא היה אדם שעשה את "חלקו", למעשה התעורר והחליף את תפישת העצמי שלו מזו של הגוף והאגו לעצמי האמיתי שאלוהים ברא.

אף על פי שהספר כתוב בסגנון המזכיר ספר תנ"ך לאור הכתב הקטן, מספור הפרקים, הפסקאות והמשפטים בכל פסקה, אין הוא בעל אופי דתי ואף מעלה ביקרות על דתות. הספר אינו מעודד גורואיזם ובאופן כללי מעודד ענווה. אין האדם מרפא אלא רק משמש מעין כלי בידי השכינה לרפא, אסור לאדם להתערב בריפוי מכיוון שהוא מבולבל מידי כדי לדעת מה יש לעשות בכל רגע נתון, עליו לתת אמון בשכינה שמדריכה אותו למחוז חפצו ודואגת לכל צרכיו הנפשיים והפיזיים.

השפעות[עריכת קוד מקור | עריכה]

השפעות אף על פי השפעתו הרבה של הספר על הז'אנר הוא אינו זוכה לפופולאריות רבה בקרב הציבור אך כן משפיע רבות על כתיבת ספרים אחרים בז'אנר. איכות הכתיבה של הקורס, הסמכות שבה הטקסט נכתב והרעיונות פורצי הדרך שהוא מציג הפכו את הקורס לאחד הספרים המשפיעים ביותר בספרות העידן החדש, הקורס השפיע על כתיבת ספרים אחרים כגון "אהבה היא שחרור מפחד" מאת ג'ראלד ג'מפולסקי וצוטט כאמור בספרים פופולאריים אחרים.



קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]


הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]