משתמש:Shomroni/אחרית הימים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

באחרית הימים, תהיה ויקיפדיה האנציקלופדיה הטובה, האיכותית והמקיפה ביותר בעולם. זו איננה משאלת לב או נבואה, זו עובדה. שום פרוייקט אחר המתיימר לאגד את הידע האנושי לא יוכל להתחרות בה. כוחה במספר הכותבים האינסופי שלה ובפלטפורמה עליה היא כתובה, קרי רשת האינטרנט. שאלת האמינות של ויקיפדיה, המוטלת כיום בספק, תיפתר והיא תתבסס על מקורות מהימנים וקונצנזוס ציבורי רחב, כזה שזוכות לה האנציקלופדיות הקשיחות הגדולות בעולם. הויקיפדיה האנגלית מתקרבת בתחומים רבים לאידיאל הזה כבר כיום ואחותה הסינית תעקוף אותה בעשורים הקרובים. הויקיפדיה העברית עדיין רחוקה ממטרות האיכות והאמינות, אך זאת רק בגלל שאנחנו מעטים. זה יקח יותר זמן אבל בסוף גם אנחנו נהיה שם.

כיצד זה יתבצע?
רוב זמנם של הכותבים הרציניים ומפעילי המערכת מושחת כיום על שמירת המצב הקיים, כלומר מלחמה במשחיתים ובמשחיתים שלא בזדון, קרי כותבים גרועים. מצב זה ישתנה כאשר ויקיפדיה תאמץ מדיניות של 'סגירת ערכים'.

מה זה אומר?
זה אומר שערכים כדוגמת יוליוס קיסר, כבש ו-קייל ברופלובסקי מיצו את התרומות שניתן להעניק להם ולאחר הגהה סופית ועבודה על המקורות עליהם הם נשענים הם יחסמו לעריכה ולהשחתה, בדומה לחסימה הנהוגה כיום על ערכים המושכים אש. ההבדל היחיד הוא שהחסימה תהיה לצמיתות ומטרתה תהיה סגירה של הערך מאחר שאין יותר צורך בתוספות, בעריכות ובעבודה לשיפורו. כמובן שאם יתעורר צורך פתאומי בעריכה, ניתן יהיה לפנות למפעיל ולבקש רשות לערוך ערך סגור, ממש כמו שנהוג היום. הסיכוי שיתגלה ממצא ארכיאולוגי שיאיר אור חדש על שנת מותו של יוליוס קיסר או שהקהילה המדעית תגיע למסקנה שפאי איננו היחס בין היקף המעגל לקוטרו הופך את מהלך הסגירה לכדאי. כמובן שערכים דינאמיים בנושאי תופעות ואישים בני-זמננו לא יסגרו לעריכה, אך ערכים אלו מהווים מיעוט מתוך כלל התוכן האינציקלופדי. הערך 'היסטוריה של הודו' לא יסגר לעריכה כל עוד המדינה קיימת, אך אין שום סיבה שהערך תרבות עמק האינדוס לא יגיע למיצוי.

ומי יחליט איך ומתי סוגרים ערך?
התשובה, כמו בכל שאר התחומים בויקיפדיה, ברורה: אנחנו. רוב מוחלט ומובהק של 85% או 90% מחברי הקהילה ידרש בהצבעה כדי לסגור ערך ו-99% מזמנם המושחת של המפעילים יחסך ולא תהיה להם ברירה אלא להמשיך ולכתוב ולעסוק בתחזוקה השוטפת של ויקיפדיה שעדיין תהיה נחוצה.

חזון מזעזע? הקץ על ויקיפדיה כאינציקלופדיה חופשית?
לא ממש. פתיחות מחודשות של ערכים יתאפשרו תמיד, זה פשוט ידרוש מעט יותר זמן וביקורת. כבר היום ויתרנו על אפשרות העריכה בדפים מסויימים כדי לשמור על צורתה של ויקיפדיה ועל הבריאות הנפשית של המפעילים. בינתיים, יש עוד המון עבודה. עוד לא מצאתי ערך אחד בויקיפדיה העברית שמוכן לסגירה, והבעיה העיקרית היא, כאמור, ההפנייה למקורות. בויקיפדיה האנגלית כבר קיימים כמה עשרות בודדות של ערכים 'גמורים', שגם בשנת 2482 יראו אותו דבר.