משתמש:Slav4/ארגז חול/פרשת הקרקעות של הפטריארכיה היוונית-אורתודוכסית ברחביה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אדמות ג'נזוריה שבבעלות הפטריארכיה היוונית-אורתודוכסית, עליה הוקמה שכונת רחביה

פרשת הקרקעות של הפטריארכיה היוונית-אורתודוקסית ברחביה, היא פרשת הונאה שהתרחשה בשנת 2000, בה ביים 'יעקב רבינוביץ' עסקת מקרקעין רחבת היקף, בין מדינת ישראל והקרן קיימת לישראל לבין הפטריארכיה, תוך שהוא מציג מצג שווא כאילו הוא מתווך בין שליחי המדינה לבין הפטריארך דיאודורוס הראשון, ומוכר להם קרקעות של הפטריארכיה הממוקמות ברחביה. בעסקה זאת העלים רבינוביץ, לא פחות מ- 20 מיליון דולר, כספים שמדינת ישראל ייעדה לעסקת הקרקעות ברחביה.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

בית הכנסת הגדול בירושלים, שהקרקע עליו הוא בנוי, הייתה שייכת לפטריארכיה היוונית-אורתודוכסית עד למרץ 2011 עת נמכרה לקבוצת משקיעים[1].

הפטריארכיה היוונית אורתודוקסית של ירושלים, מחזיקה ברכוש מקרקעין רב בכל חלקי מדינת ישראל. כפועל יוצא מכך היא מעורבת, במספר רב של עסקאות שכירות עם שוכרי נכסים, יהודים וערבים, כמו גם עם נציגי המדינה, והקרן קיימת לישראל. דוגמה מובהקת היא עסקת הקומבינציה בגבעת אנדרומדה תמורתה קיבלה הפטריארכיה 30 דירות. שטחי קרקע רבים השייכים לפטריארכיה, ונמצאים באזור ירושלים רבתי, הוחכרו לקק"ל, לתקופה של 100 שנים. בראשית המאה ה-21 בהתקרב תקופת החכירה לסיומה, נולד הצורך לחדשה לתקופה נוספת. עם זאת, בעקבות התנגדותם של גורמים יוונים-אורתודוכסים פרו-פלסטינים, ובכדי למנוע את הכשלתן, עסקאות חידוש החכירה, בין הפטריארכיה לבין רשויות מקרקעי המדינה, חייבות היו להתבצע בחשאיות ובסודיות.

ההכרח בחשאיות, מוביל לשימוש בשירותיהם של מתווכים למיניהם, אשר לא תמיד יש ערבות ליושרם.

באותם ימים, ראש הפטריארכיה הוא הפטריארך דיאודורוס הראשון, אדם זקן חולה ותשוש, המוטל על ערש-דווי וצלילות דעתו, מוטלת בספק.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]