משתמשת:TMagen/365 ימי ויקי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
109.86%
401 מתוך 365 ערכים לשנת 2019


יש אתגר כזה, שנקרא #100WikiDays, שבו המשתתפים תורמים למיזם ויקי כל יום במשך 100 ימים (יכול להיות לוויקישיתוף, ויקיפדיה, ויקינתונים, וכן הלאה). לא ממש זכרתי שיש כזה, ופתאום עלה לי הרצון לכתוב 365 ערכים לשנת 2018. נכון לעכשיו, הגעתי ליעד (ואף עברתי אותו) אם אני סופרת הרחבות שהן בקנה מידה של ערכים, אבל אם להיות טהרנית, יש לי עוד כשבעה שלושה שני 0 ערכים לכתוב, אז בוודאי בכל זאת אעבור את היעד בהקדם. אני כלל לא סופרת אלפי עריכות בויקיפדיה ובויקינתונים, עשרות או מאות פריטים חדשים בוויקינתונים, העלאות של קבצים בויקיפדיה או ויקישיתוף, וסוגים אחרים של תרומות.

בשנה זו, היו כמה פרויקטים שדחפו אותי קדימה לכתיבה:

  • רוחות של שלום 2018, שיתוף פעולה עם ויקיפדיה אורדו, שבו כתבתי על נשים פקיסטיניות
  • תחרות Wiki Loves Yerevan, לכבוד חגיגות יום ההולדת ה-2800 של ירוואן בירת ארמניה
  • תחרות חודשי הקולנוע האפריקאי, שאני יזמתי ואני שופטת בו, אז לא כמתחרה, אך כתבתי מספר לא מבוטל של ערכים כדי לקדם את המטרה
  • ופרויקטים שאני המצאתי לעצמי, כמו לכתוב על מהפכניות איריות, שבאופן מכוון ניסו למחוק אותן מן ההיסטוריה.

חוץ מאלו, כתבתי במגוון גדול של נושאים, מוסיפה לעצמי פרויקט לאגד את כולם כאן :)

קובץ:AfroCine.png

ערכים מתחרויות ופרויקטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערכים לתחרות הקולנוע האפריקאי[עריכת קוד מקור | עריכה]

אחד הדברים שהכי מושכים אותי לעשייה בוויקיפדיה הוא מה, וכמה, אני לומדת, על נושאים שמעניינים אותי ולא היה לי מושג בהם. הסיפור של הקולנוע האפריקאי הוא הסיפור של אפריקה: בתחילת הדרך, הקולנוע היחיד היה של הקולוניאליסטים - של הלבנים ששלטו באפריקה השחורה. הסרטים ביטאו את הערכים הקולוניאליסטיים, ביניהם גזענות קשה. יש מדינות שאפילו היה נגד החוק עבור שחורים לעסוק בעשייה קולנועית. כשהגיעה עת תנועות השחרור הלאומיות, גם הקולנוע האפריקאי (השחור, הפעם) שיקף זאת. בין אם דרך האידאולוגיות של השחרור (הרבה פעמים אידאולוגיות קומוניסטיות), בין עם במלחמות נגד הכובשים, בין אם במלחמות שבאו אחרי - מלחמות אחים. כמעט כל הקולנוענים המוקדמים היו גברים. יש מדינות שבהן קולנוע לא נחשב לייעוד מכובד עבור אישה, ויש כאלה שמלכתחילה היו כל כך חסרי משאבים ומסלולי הכשרה, שמה שהיה חולק כמו כל משאב בחברה - על פי תפיסת בעלי הכוח. אך כשנשים החלו לפרוץ לתחום, גם הן שיקפו את המציאות האפריקאית - המציאות של נשים וילדות. הן הוסיפו לתמהיל הקולנועי נושאים כמו נישואים כפויים, נישואי ילדות, והשחתת אברי מינן של נשים וילדות. הן שיקפו את המבנה החברתי והמשפחתי הפטריארכלי, אשר משפיע על כל היבט בחייהן של נשים, מיכולתן לרכוש חינוך והשכלה, חיי עבודה, חיי משפחה, ילודה, והסיכון להידבק באיידס.

למדתי על תהליך העצמאות של בורקינה פאסו, ועל מלחמת האזרחים בסודאן, ועל ההיסטוריה המדממת של הקונגו. למדתי גם על עולם הקולנוע והסלבריטאים הנוצץ של ניגריה, שבה תעשיית הקולנוע השלישית בגודלה בעולם! וכן על גישות אפריקאיות לאמנות וסיפור סיפורים.

התחרות כללה כתיבה על התפוצה האפריקאית, ולכן הרשימה שלי כוללת יוצרות ויצירות מארצות הברית ומקומות נוספים. כאן כתבתי סך הכל 81 ערכים - והרחבתי ערך אחד.

ערכים לתחרות Wiki Loves Yerevan[עריכת קוד מקור | עריכה]

התחרות הזו הייתה נהדרת. גם זכיתי בנסיעה לירוואן היפה, וגם למדתי המון על ההיסטוריה של ארמניה, הגאוגרפיה, השפה, והאמנות שלה. גיליתי שגם שם, כמו הרבה מקומות, יש מחסור בערכים ובסיקור תקשורתי על נשים, על אף שלא חסרות נשים בעלות עשייה. הרבה מהערכים שתרגמתי היו קצרים משמעותית מן הערך הממוצע על אישיות (קרי, אישיות שאינה אישה). גם בתקשורת המקוונת בארמנית היה קשה למצוא. אז אני שמחה שהייתה לי תרומה בתיקון הטיה זו - כתבתי סך הכל 58 ערכים במסגרת התחרות, ומתוכם 2/3 על נשים. הרחבתי - בהרבה! - ערך אחד.



ערכים במסגרת מיזם רוחות של שלום - Peace Spirits - امن کے پیامبر[עריכת קוד מקור | עריכה]

אני מאוד אוהבת שיתופי פעולה בינלאומיים, אני גם משתדלת כל שנה להשתתף במיזם אסיה, ולתרגם במיזם התרגום הבינלאומי. במסגרת הפרויקט עם ויקי אורדו, כתבתי סך הכל 37 ערכים.

ערכים אחרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מהפכניות איריות[עריכת קוד מקור | עריכה]

אני אפילו לא זוכרת איך הגעתי לנושא של המהפכניות האיריות. אולי ראיתי משהו בפייסבוק, אולי משוטטות בוויקיפדיה. אך מהר מאוד הבנתי שיש כאן משהו מיוחד: הנשים שהיו חלק מהתנועה האירית הלאומית - במיוחד בשיאה, בשני העשורים הראשונים של המאה ה-20, היו יוצאות דופן, במיוחד לתקופה. הן לא הסתפקו ב"לתמוך מהעורף" אלא היו לוחמות ופעילות פוליטיות, חברתיות, תרבותיות, ותרמו לכל תחום באשר הוא, מרפואה, דרך הברחת נשק ועד תחיית השפה, כדי לקדם את המטרה האירית הלאומית. אך כשקמה לבסוף אירלנד עצמאית, עמד בראשה אחד הלאומנים האירים שהכי התנגד להשתתפות של נשים בכל תחום שמחוץ לבית ולמשפחה - והוא תרם לא רק לדעיכה בהשתתפות הפוליטית בפועל של נשים בממשלת אירלנד (היעדר שנמשך יותר מחצי מאה) אלא באמצעות ברית שכרת עם הכנסיה הקתולית (שהתנגדה אף היא), דאג לכך שהנשים שתרמו לעצמאות אירלנד נמחקו מן ההיסטוריה. לא היו להן ימי זיכרון, הן לא הופיעו בספרי ההיסטוריה, שמות הארגונים שלהן והפרסומים שלהן נעלמו... רק פה ושם דמויות פופולריות כמו "הרוזנת מרקייביץ" נותרו כידועות לציבור הרחב. למעשה, הניצחון היחיד שלהן - שגם עליו נלחמו קשות - היה להשיג פנסיה צבאית כמו זו של הגברים על השתתפותן במלחמות, ובעיקר במרידת הפסחא בשנת 1916. רק בעשור השני של המאה ה-21, עם התפשטות הרשתות החברתיות - שיחד עם הרבה דברים קשים, הן גם עושות דמוקרטיזציה לידע - העשייה של נשים אלו התגלתה מחדש. נעשו מספר סרטים תיעודיים ששודרו גם בטלוויזיה, יצאו מספר ספרים, והעיתונים גם החלו להיזכר בהן. וגם אני.

מן הרגע שהתחלתי להתעניין בתנועה הלאומית האירית, לא כתבתי רק על הנשים של התנועה, הרחבתי וכתבתי עוד מספר ערכים. סך הכל כתבתי 25 ערכים חדשים, והרחבתי 3 ערכים.

מכשפות ואלות[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרויקט מסוף 2017 היה להוסיף ערכים על מכשפות, ציד מכשפות וכדומה. קצת המשכתי עם זה גם השנה, ובנושא קשור אך לא קשור, ניסיתי לכתוב קצת על אלות קלטיות. רק 7 ערכים הפעם.

נשים במערב הפרוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

אם כבר בתמות עסקינן, אז השקעתי קצת כתיבה על נשים במערב הפרוע. חלקן מתאימות לסטריאוטיפ ההוליוודי של זונה בעיר של אקדוחנים, ואחרות ממש, ממש לא. זה גם תחום שתרמתי לו כבר בעבר, אז השנה - 6 ערכים.

אמניות עכשוויות מהעולם הערבי/מוסלמי[עריכת קוד מקור | עריכה]

עוד מיני-פרויקט. עדכנתי בתחום שכמעט ולא קיים אצלנו - אמניות מן העולם המוסלמי. יש עוד הרבה מה לעשות בתחום הזה, אבל זו התחלה - 8 ערכים.



מוזיקה, סרטים וספרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אני אוהבת לכתוב על מה שאני אוהבת לראות ולשמוע. למי שחשבה שאני רק כותבת על פמיניזם ומגדר, מסתבר שרק מיעוט קטן ממה שאני כותבת הוא על זה :) נכון לעכשיו, יש 106 ערכים בקטגוריות אלו.

מוזיקה (43)
טלוויזיה וקולנוע (41)
ספרות (26)

נשים של צבע[עריכת קוד מקור | עריכה]

קבוצה עם תת ייצוג, לפחות מחוץ לתחומי הבידור. אני במיוחד אוהבת לכתוב על נשים שהיו הראשונות ש-, או ששינו את ההיסטוריה, או שהסיפור שלהן חושף עוולות בחברה, ודברים כאלה. 11 ערכים.

נשים לט"ביות[עריכת קוד מקור | עריכה]

כתבתי מספר ערכים במסגרת ערך מאוד מושקע שכתבה דוג'רית על טרנסג'נדריות ואינטרסקס בתחום הספורט. חוץ מאלה, זה עוד תחום שאני אוהבת לכתוב בו, אז יש מגוון. בינתיים, 18 ערכים.

אקטביסטיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

וכמובן, האהובות עלי ביותר, האקטיביסטיות: הפמיניסטיות, הפועלות לזכויות עובדים, מהפכניות, סביבתניות, מי שמובילות שינוי. כן ירבו. 40 ערכים.

ערכים שהרחבתי[עריכת קוד מקור | עריכה]

בוודאי הרחבתי יותר מאלה, אבל את אלה אני זוכרת... :)