משתמש:Uv1234/אימונים (צבא)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

אימון צבאי הוא סוג של פעילות צבאית, אותה מבצעים חיילים או יחידות צבאיות במטרה לשפר את יכולתם לבצע משימה צבאית אחרת. משימה כזו עשויה להיות טכנית, ולכן הגוף הצבאי שיאומן לבצע אותה יהיה קטן יחסית (למשל חייל או חוליה המתאמנים בקליעה או בפריצה למתחם בנוי)), או טקטית), ולכן הגוף הצבאי יהיה יחידה ואף עוצבה (למשל פלוגת טנקים המתאמנת בהסתערות פלוגתית על מתחם מבוצר או חטיבת חי"ר המתאמנת בהתקפה על מתחם אויב).

יש להבחין בין "אימון צבאי" — המיועד, כאמור, לשיפור כשירות היחידה — ל"תרגיל צבאי", שהוא סוג של אימון המיועד לבחון את הכשירות או את האפשרות לבצע תוכנית מסוימת. כל התייחסות בהמשך ל"אימון" עשויה להתייחס גם ל"תרגיל".

סוגי אימונים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אימון באש חיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אימון בשטח[עריכת קוד מקור | עריכה]

אימוני שטח הם הצורה האופיינית ביותר של אימונים צבאיים. במהלך אימון בשטח יתבצעו המהלכים הצפויים להתרחש בעת הלחימה, אולם לרוב בלא שימוש באש (כלומר, בתחמושת חיה), אלא תוך שימוש באמצעים כמו פירוטכניקה ודימוי כוחות אויב על-ידי יחידה אחרת ("כוח אדום").

אימון בשטח שלא כולל שימוש באש חיה מכונה בצה"ל "תרגיל יבש", ומתבצעים תרגילים כאלה החל מרמת החייל הבודד ("תרגיל פרט"), דרך החוליה והכיתה, המחלקה הפלוגה והגדוד, ועד לרמת עוצבות (תרגיל חטיבה — תרח"ט, ותרגיל אוגדה — תראו"ג). בתרגילים "יבשים" נבחנות בדרך-כלל תרגולות וטכניקות לחימה (ברמות עד דרג הגדוד), ואולם ייתכן כי יתבצעו תרגילים כאלה ברמות העוצבה כדי לבחון תוכניות מבצעיות ("תוכניות אופרטיביות") כתרגול לקראת לחימה ממשית.

אימון בשטח הכולל שימוש באש חיה מכונה, בהתאמה, "תרגיל רטוב", וכאלה מתבצעים בדרך-כלל רק עד רמת הגדוד. עקב השימוש באש חיה קיימות מגבלות בטיחות חמורות שאינן מאפשרות לבצע את הפעולות שעשויות להידרש בעת קרב ממשי (כמו, למשל, ירי שלא מקו עמדות מיושר). יתרונו של תרגיל רטוב הוא ברמת דמיונו הגבוהה למצב-האמת בלחימה, וכן ביכולתו לדמות גם את היבטי הלחימה הטכנית (ובפרט יכולות הירי והקליעה). אולם חסרונו העיקרי, פרט למגבלות הבטיחות החמורות (שתוארו בסעיף הקודם), הוא בזבוז משאבים רב (המתבטא בעלות התחמושת והחימוש ו"שעות-מנוע" של רק"ם), שאינו מצדיק את קיומו של האימון ברמות אלו. לכן, נעשה שימוש ב"אימונים טקטיים".

אימון טקטי[עריכת קוד מקור | עריכה]

אימון טקטי הוא אימון המתבצע במטרה לתרגל ולבחון את היבטי הפיקוד והשליטה (פו"ש) בלחימה. לצורך כך מתקיימים תרגילים מסוג המכונה "תרגיל טקטי ללא גייסות" (תטל"ג), "תרגיל שולחן חול" (תרגיל שו"ח) או "תרגיל מפה". בתרגילים מסוג אלה משתתפים מפקדים בלבד, ללא גייסות הפועלים בשטח ממש...

התפתחות האימונים בצבאות העולם[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]